Saxoped 1140

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
mattijuntunen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46

Saxoped 1140

Inlägg av mattijuntunen »

Hej hopp!

Ny på forumet här. Har få människor i min omgivning som delar mitt intresse för mopeder, så tänkte vända mig hit i hopp om att träffa likasinnade.

Denna tråd kommer avhandla min Saxoped, som egentligen får anses vara ett sidospår från mitt ordinarie Puch-vansinne.

Det hela började förra sommaren när en kompis hörde av sig och undrade om jag var sugen på en Crescent. Han tömde sin fars lagård och ramlade över den. Saknade motor, lite plåtkåpor, och ditt & datt. Mötte upp honom nånstans där ingen kunde höra oss skrika, och lastade in den i bilen.

Blev inget gjort alls förra sommaren pga av andra projekt. Men under vintern fick jag en 50/2 och en trave Sachsprylar från en annan lagårdstömning, vilket utlöste en jävla skitstorm av sachssamlande. Första motorn jag köpte hade sprucket block och kass låda, andra motorn hade ärjat hål i, tredje motorn var full av grus och rost. Till slut fick jag tag på ett fjärde block som var ok, och lyckades skramla ihop övriga delar från alla lik. Satte ihop allt med fräscha slitdelar, och shimsade in allt. Cylindern från första var en femhalva med kasst lopp som borrades till 41mm, och en 17 Bing införskaffades som fick bada ultraljud. Motoplat tändning fick den också.

Monterade motor, bytte däck, och lånade sadel från min Clipper, och fick provköra en sväng. Märkte att styrstammen var sned och vind, så lånade styre från en La Strada som stod och skrotade utanför min egen lagård.

Och där är vi idag. Någotsånär körbar. Kassa bromsar, ingen el, slirande koppling.

Har ingen egentlig plan. Blir absolut inget putsbygge. Utan bara ett kul sidospår som går helt på slumpen.

Bifogar lite random bilder från projektets gång.
DSC_1134.JPG
Vid hämtning.
DSC_4327.JPG
Motorbygge.
DSC_4401.JPG
Mer motorbygge.
DSC_4396.JPG
Blästrat kopplingsdelar.
DSC_4427.JPG
Motor monterad.
DSC_4430.JPG
Saknade bromsarm fram, så fick improvisera.
DSC_4451.JPG
Dagsaktuell status.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 962
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Saxoped 1140

Inlägg av SS440-80 »

Visst är det kul att göra skrot till något fungerande :thumb:
umekille
Inlägg: 1514
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Saxoped 1140

Inlägg av umekille »

:cool2: slider_score.gif :cool2:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Saxoped 1140

Inlägg av Lolalola »

Den ser grymt sportig ut utan framlampan och det där. :thumb:
Puchen i bakgrunden ser också snabb ut.
mattijuntunen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46

Re: Saxoped 1140

Inlägg av mattijuntunen »

SS440-80 skrev: 13 aug 2023, 08:51 Visst är det kul att göra skrot till något fungerande :thumb:
Som balsam för själen. :D
umekille skrev: 13 aug 2023, 11:08 :cool2: slider_score.gif :cool2:
slider_thankyou.gif
Lolalola skrev: 13 aug 2023, 17:28 Den ser grymt sportig ut utan framlampan och det där. :thumb:
Puchen i bakgrunden ser också snabb ut.
Gillar utseendet som det är faktiskt. Men måste nog lösa nån belysning även om jag mest åker runt byn.

Puchen i bakgrunden är en annan historia som kanske får en egen tråd vad det lider. Men den blir nog inte slöast på byn iaf. 8)
mattijuntunen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46

Re: Saxoped 1140

Inlägg av mattijuntunen »

DSC_4470.JPG
Framhjulet ville skjuva iväg sidledes vid inbromsning, och kände glapp i bottenlänken. Så har varit isär med allt, rengjort, blästrat, shimsat och fettat. Klar förbättring, men behöver nya gummimojjar, då dom gamla inte överlevde isärtagandet.
DSC_4497.JPG
Hittade en random gammal lykta som jag satte dit. Vill nog placera den längre ner men behöver bygga ett ordentligt fäste för det, och min Kemppi kastade in handduken totalt häromdagen. :( Tar ett tag innan ersättaren dyker upp.
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Saxoped 1140

Inlägg av Skåning »

Visst är det ett Bosch Ralley Knick 150 dimljus du monterat som framlampa nu? :shock: :D

En av de mest klassiska extraljusen och klart eftertraktade för de som håller på med veteranbilar (och gärna då i kombination med ett "fjärr") och vill få de att se ut som de gjorde i daglig drift en gång i tiden.
Andreas.
mattijuntunen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46

Re: Saxoped 1140

Inlägg av mattijuntunen »

Skåning skrev: 16 aug 2023, 15:57 Visst är det ett Bosch Ralley Knick 150 dimljus du monterat som framlampa nu? :shock: :D

En av de mest klassiska extraljusen och klart eftertraktade för de som håller på med veteranbilar (och gärna då i kombination med ett "fjärr") och vill få de att se ut som de gjorde i daglig drift en gång i tiden.
Alltså, det är väldigt likt faktiskt. Fästet på mina ser annorlunda ut än på dom bilder jag hittar på nätet. Kopia? Fanns i olika varianter? Hursom så satt dom tidigare monterade på en traktor och vet inte inte alls vart dom egentligen kommer från.
umekille
Inlägg: 1514
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Saxoped 1140

Inlägg av umekille »

Den lampan gör mopeden
låt den sitta där uppe mistick_yes.gif
mattijuntunen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46

Re: Saxoped 1140

Inlägg av mattijuntunen »

umekille skrev: 16 aug 2023, 20:39 Den lampan gör mopeden
låt den sitta där uppe mistick_yes.gif
Den passar som in bra på nåt sätt. Men ska leka runt lite mer ändå. Går alltid att gå tillbaka. :D
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 576
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Saxoped 1140

Inlägg av ESGEE »

Helt rätt tänkt :D Blev ändå fin ändå i fin patina thumb_up
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Saxoped 1140

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Du är inne på rätt väg plocka ihop någe som går men inte värsta putsen å sen åka 😄
mattijuntunen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46

Re: Saxoped 1140

Inlägg av mattijuntunen »

ESGEE skrev: 22 aug 2023, 18:30 Helt rätt tänkt :D Blev ändå fin ändå i fin patina thumb_up
Ja, jag gillar den lite i all sin buskighet. Den kommer inte bli nån fin originalare utom en helt orimlig arbetsinsats. Och jag föredrar saker jag vågar använda. :D
mattijuntunen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46

Re: Saxoped 1140

Inlägg av mattijuntunen »

HUSQVARNA SPORT skrev: 27 aug 2023, 20:48 Du är inne på rätt väg plocka ihop någe som går men inte värsta putsen å sen åka 😄
Eller hur? mistick_yes.gif
Skriv svar