Yamaha Slider 01, startar ej

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
BlixtJonas
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 aug 2023, 19:10

Yamaha Slider 01, startar ej

Inlägg av BlixtJonas »

Hej!

Har en Yamaha Slider 01 som vägrar att starta. Var ute och åkte med den och vid full gas så dog den. Den startade igen med kicken, dog sedan tre gånger inom kort tid och nu startar den inte alls.

Har kollat kompression i cylinder, har cirka 9kg/cm2 vid fullt gaspådrag. Tändstiftet är kruttorrt. Har gjort rent förgasaren 3 gånger med tryckluft, kan inte se något som är tokigt med den. Har skruvat ut och rengjort lågfarts- och högfartsmunstycke i förgasaren, kunde inte se någon smuts på något av dessa. Flottörhuset är fullt av bensin, men bensinen sugs inte in i cylindern. Inte ens om jag håller för handen för luftinsuget dras det upp någon bensin från flottörhuset. Motorn startar på startgas som sprutas rakt in i förgasaren.

Finns det någon här som har något tips på vad jag kan försöka med härnäst? Funderar på om jag ska köpa en ny förgasare, men jag kan liksom inte se något fel på den som sitter på mopeden... är dock helt öppen för att jag kan missa något.

Mvh Jonas
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Yamaha Slider 01, startar ej

Inlägg av SS440-80 »

Tänkte först att det är säkert vakumslangen till den automatiska bensinkranen. Men du har fullt med soppa i flottörhuset, så det felet är det inte.

Jag vet inte exakt vad Slider är för moppetyp (och inte många andra här på forumet heller) men jag gissar på en vespamodell.
Men är det en tvåtaktare och den inte suger in bensin trots full förgasare, så har du ett läckage i insug, vevaxeltätning eller cylinderfot. Kan såklart även vara en trasig slang från vevhuset också.
Har du läckage på t.ex vevaxeltätningen, så kommer vevhuskompressionen att försvinna där. Och vevhuskompressionen är ju det som ska få kolven att dra in bensin/luft-blandning från förgasaren när kolven går upp. Och sedan så ska kolvens rörelse nedåt pressa färskgaserna genom spolkanalerna upp till förbränningsrummet, men med läckage så pressas det ut där det läcker istället för upp i cylindertoppen.

Hoppas att du hittar felet.
Senast redigerad av SS440-80 den 31 aug 2023, 13:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Yamaha Slider 01, startar ej

Inlägg av Mixter »

Testa med lite startas, startar den då är det definitivt pä brnslesidan.
En bra början sen titta på tipsen som SS440-80 skrev
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Yamaha Slider 01, startar ej

Inlägg av SS440-80 »

Jag fick svar via PM från Blixtjonas, han hade problem att lägga in ett nytt inlägg i sin tråd.
Men han har fått igång mopeden igen, och ville berätta vad som var felet. Och sånt uppskattas alltid, för det kan hjälpa någon annan med samma problem .

Så här skriver han:

Hej!
Jag försökte svara dig i tråden, men fick bara felmeddelanden.

Hur som haver. Jag tog bort cylindern och upptäckte att packningen mellan vevhuset och cylindern var trasig. Jag bytte den och moppen startade på tredje kicken. STORT tack för input, det räddade mig från ett verkstadsbesök, vilket jag uppskattar enormt!

Hoppas du får en fantastisk fredag, och en ännu bättre helg!

Mvh Jonas
Skriv svar