Piaggio ciao (Baghee-modell)

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Turbo100
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 maj 2021, 06:25

Piaggio ciao (Baghee-modell)

Inlägg av Turbo100 »

Hej,
Har en Baghee av okänt år som jag håller på att meka med.

Ja har nu provstartat moppen och kört den på centralstödet, den startar lätt med nytt tändstift men jag märker att den ryker som f-n och varvar inte ut, verkar som den går för fet och detta med luftfilter på. Mopeden hade inget filter monterat när den kom till min ägo.

Köpte detta:
https://www.amazon.se/gp/product/B019UX ... _598716751

Känns inte bra att öra utan filter så behöver få ordning på detta, någon som har tips?
Kanske har man stoppat i ett större munstycke eller vad tror ni är problmet?

Jag funderar på att gubb-trimma den när jag fått ordning på allt, men tycker det är konstigt att den beter sig så annorlunda med och utan filter.
Tips mottages tacksamt :)
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Piaggio ciao (Baghee-modell)

Inlägg av umekille »

kompis bytte cylle på en ciao och fick ingen info att man måste byta
utväxling via remskivorna också så den vara ihjäl sig då han körde och
skar...han var millimeter från att vurpa.
Tillotson
Inlägg: 59
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Piaggio ciao (Baghee-modell)

Inlägg av Tillotson »

Kolla så att inloppshålet/hålen i luftburken är tillräckligt stora utifall att luftburken är strypt till 25 Km/h, många nytillverkade kinatillverkade avgassystem och luftburkar är strypta till 25 km/h ifrån fabriken så man får öppna upp dem för att de ska funka bra över 25 km/h.
Turbo100
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 maj 2021, 06:25

Re: Piaggio ciao (Baghee-modell)

Inlägg av Turbo100 »

Okey,
Jag ska kolla det. Jag var övertygad om att den inte är trimmad.. men vem vet...
Eller kanske är det själva luftburken en del av strypningen?
Tillotson
Inlägg: 59
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Piaggio ciao (Baghee-modell)

Inlägg av Tillotson »

Att få en moped att bara gå i 25 km/h( klass 2) kräver mycket strypning och skillnaden mellan 30 km och 25 km/h är större än man tror när det gäller effektminskningen, luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten så en moped som bara ska gå i 25km/h behöver mycket mindre effekt än en som ska gå i 30 km/h (gamla svenska mopeder) pga det ökade luftmotståndet vid ynka 5 km/h hastighetsökning. Omvänt så krävs det mycket effektökning för att trimma för farter över 45-50 km/h, det blir ju som en vägg av luft ju fortare man kör. De flesta avgassystem är märkta med 25 Km/h av bekvämlighetsskäl av tillverkarna för att slippa ha 2 olika versioner i tillverkningen och det är upp till kunden att avlägsna strypningen om det ska monteras på en klass 1-moped (45 km/h), detsamma gäller nog luftburkar kan jag tänka mig, klass 2-mopeder (25 km/h) brukar alltid vara strypta i luftburken på nåt sätt, ofta en rörbit, sk skorsten som plockas bort lätt.
Turbo100
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 maj 2021, 06:25

Re: Piaggio ciao (Baghee-modell)

Inlägg av Turbo100 »

Hej,
Luftburken är helt igengjuten och går inte att öppan.
Jag får väl köpa ett slags fighflow men det är trångt bakom förgasaren. Jag har som sagt svårt att tro den är trimmad så det kanske är så att detta luftfilter ären slags strypning.

Jag tänke trimma den till kanske 45-50km kanske, finns det möjlighet till det utan nytt avgasrör?
Vill helst inte lägga för mycket pengar på den.

Om någon orkar får ni gärna kommentera detta paket:

https://www.trimbutiken.se/piaggio-ciao ... iao-41-mm/

Det verkar fungera med orginal topp/förgasare och avgasrör.. eller har jag fel?
Skriv svar