Generatorkåpa el. Motorkåpa vänster Sachs 50/2

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
jimmystockholmare
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 sep 2023, 16:42

Generatorkåpa el. Motorkåpa vänster Sachs 50/2

Inlägg av jimmystockholmare »

Hejsan! Jag har idag blivit vid en MCB 1279 stockholmare, troligtvis -73 då det är Leleu nav och fotväxel med vajer. Generatorkåpan var sönderslagen, så jag började kika efter en annan. Hittade hos återförsäljare som såg nästan likadan ut, bortsett från att det främre fästhålet saknades(Det som är precis ovanför min tumme). Hittade även en begagnad där samma fästhål saknades. På den begagnade kunde jag även se att de tre sista siffrorna i gjutnumret på insidan inte stämde, samt att min kåpa har: /1 efter det antalet siffror som den begagnade hade. Är det nån sån där lustig motor som det ska vara svårt att få tag i rätt grejjer till? Enligt typskylten ska det vara en Sachs 50/2 ks. Är det nån som sitter och trycker på en sån kåpa så kan ett utbyte mot en mindre summa pengar vara intressant.
Bilagor
DSC_1776.JPG
DSC_1775.JPG
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Generatorkåpa el. Motorkåpa vänster Sachs 50/2

Inlägg av Mumkas »

Hej,

Som du märkt finns det två typer av magnetkåpor, en med två skruvar och en med tre. Min 50/2 KS från 1961 har två, men jag har ingen aning om när den med tre kom. Jag behövde byta min som var sprucken runt kickaxeln och tvåskruvars finns att köpa nytillverkade. Den jag fick har helt ok kvalitet och passform. Kunde kanske bara sågat bort den lösa biten då axeln inte ser ut att lagra i den och att jag inte kommer använda drivningen till hastighetsmätaren. Såvitt jag vet finns inte treskruvars nytillverkade, men någon på forumet kan kanske rätta mig om så är fallet.

/Janne
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Generatorkåpa el. Motorkåpa vänster Sachs 50/2

Inlägg av Skåning »

När inte rätt saker finns som nytillverkade så är det oftast veteranmarknader etc eller att höra med Rösebäckens som gäller.

www.rosebackenscykelomotor.se
Andreas.
Skriv svar