Att sminka en gris...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Att sminka en gris...

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick syn på ett mopedbygge på Tradera som satte fart på tankeverksamheten...

Gillade iden en modernare moped stabil med bra bromsar och sen lite retro stuk och delar...
Mopeden i grunden är en Jawa TWS-50 med Tomos motor..
to4.jpg
Å då pratar vi inget direkt upphetsande men när man tänkte lite ett varv till så är det ju en perfekt
moped att sminka till....
Versionen jag fyndade i vart rensad på plast, slätare däck en annan sadel. Samt en florida/tomos tank...
to1.jpg
Ja alltså mer strippad än ombyggd.

Men då jag klurat lite på hur jag skulle vilja fortsätta sminka till grisen i några dagar fram till auktionens slut..
Så har jag en ny gammal plan...

Går i korta drag ut på en blandning av lite delar jag har liggandes...
Ny version blir med Casal tank sadel pakethållare troligen även Casalens sidokåpor
to5.jpg
Naturligtvis några kromade skärmar sen exakt vad det blir för övrigt på?
De får vi se. Beror lite vad jag har för delar liggandes. Men kommer naturligtvis kromade skärmar något annat styre blir det också
även lite sugen på försöka få fatt i en Casal luftburk(nån som har en eller något liknande så är jag intresserad).
Sen blir det troligen en Kreidler motorbåge ljuddämpare framlampa kedjeskydd...

Tja grund iden är i alla fall få till ett retrobygge som inte ska kunna synas att det är ihop plockade delar utan lira ihop
till en bra helhet och få folk fundera lite över vad fan är de för något.....

Jaja får väl hämta mopeden först dock jourhelg så får se om de hinns med i helgen...
Tycker ändå jag gjorde ett bra köp 4200kr och borde få ihop en trevlig moped efter lite "enklare" sminkning..
å bli av med en hel del liggandes delar till fungerande moped i stället..

Som färdig får bygget tankdekalen Tomos. Som färdigt kan den nog komma misstagas vara någon Solifer??
to6.jpg
För kommer bli lite åt det hållet. Ja kanske även med en överliggande avgasrör får klura lite till på den saken..
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Att sminka en gris...

Inlägg av HSE »

Många Svenska moped fabrikanter sminkade också sin gris, använde vad det hade i ram och motor väg för att skapa nya tuffare moped modeller. Lite nya kåpor här och där, ny tank och andra skärmar och stötdämpare och plötsligt kunde man inte tro att det var en gris därunder :D
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Att sminka en gris...

Inlägg av HSE »

Monark Topper är ett bra exempel, hur många känner igen ramen som kommande från Husqvarna Cornette?
https://mo-ped.se/m66to2.htm.
https://www.google.com/search?client=sa ... 1337&dpr=2.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Att sminka en gris...

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja visst var det så även utländska märken gjorde den samma sätt dakotans tank och mittdel som sadel på en florida så har man en höghjulig dakota..
Ett av de värre exempeln måste varit den där compakten de spökade ut rätt rejält..
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Att sminka en gris...

Inlägg av SS440-80 »

Ska bli spännande att följa din färd med Jawan.
De är ju uppenbarligen ett unikum av dålig kvalitet, trots sitt robusta och crossmoppeliknande stuk. Det är därför de säljs billigare än en 50 tals enpetare.
Är visst väldigt problematiskt med reservdelar också.

Har själv varit sugen på att inhandla en. För man tänker ju att sååååå dåliga kan de ju inte vara, och om de är det så får man förbättra det dåliga och i värsta fall montera en Zündappmotor, för driftsäkerhetens skull.
Nu har det inte blivit av för mig ännu, så detta ska bli intressant.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Att sminka en gris...

Inlägg av Peter Holbrant »

Har absolut noll koll på delar tror själva motorn mer eller mindre är den samma som puch fast luftkyld i stället för fläktkyld..
Just denna som sitter på min ska tydligen vara 3vxl fot men finns ju upp till 5vxl..
Verkar finnas en hel del delar i Holland... Enda prytteln jag haft med Tomos att göra är en a35 bruksmoped som bara gick och gick...
Motorn numer monterad på en monkey. Den har alltid gått som en klocka och varit lättstartad men aldrig behövt skruva med den..
Troligen därför och av egen erfarenhet inte andras rykten jag känner mig rätt trygg med motorn...
Verkar i alla fall finnas en hel del smått och stort som rejält vassa cylindrar att köpa på Tomoshop.nl

Kvaliten i övrigt?? Ja inte en aning!! Men inte direkt orolig. Ja menar hade man gått på ryktet hade jag aldrig upptäckt Komar som Romet...

Å var skillnaden verkligen något större mellan en puch florida och en tomos trip??
to7.jpg
to9.jpeg
Förutom att 50 ägare lovordade Floridan medans den Trip bara lovordades av en ägare... eftersom det typ gick 50 florida på en trip..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Att sminka en gris...

Inlägg av Peter Holbrant »

Vart en sväng till Väröbacka idag lite marknad och fordonsträff tyvärr lite tunt med säljare...
Även om jag fick fyndat en tank ett par skärmar (o viktigast av allt ett insugsgummi som passade grabbens 125a)
av Lolalola.. Ja fick även köpt mig en löjligt god senap..

Då grabben ändå snabbt började skruva för få på insuget så passade jag på strippa av tank och sadel på Tomos:en
å löslagt på en Casal-tank och sadel.... Ja nu ser luftburken o gammal sadelinfästning till att delarna inte linjeras
som de ska men man kan ändå se att de lär passa utmärkt efter lite nya infästningar..
to13.jpg
to12.jpg
Tyvärr upptäckte jag att kopplingen inte fungerade så blir ta reda på varför..
Men annars kan detta bli ett hyfsat snabbt projekt att kunna få ihop...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Att sminka en gris...

Inlägg av Lolalola »

Jaså det passade? Kul! :thumb:
Skriv svar