Saxonette, fråga

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
papphammar78
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 okt 2023, 20:46

Saxonette, fråga

Inlägg av papphammar78 »

Hejsan !
Efter byte av packboxar, ramlager, vev och inshimsning så var det lite kärvt att fån blockhalvorna att riktigt ligga emot varann. Men det gick att dra in det sista med skruvarna.
Nu läcker den lite transmissionsolja. Jag köpte den i delar så vet inte riktigt hur den ska vara ihopsatt. Sågen någon tysk video men den var ganska snabb och ytlig. Är det något typfel jag kan ha gjort som gör att de inte riktigt gick ihop som de skulle? Jag har bara provstartat lite lätt.
Tack på förhand. 👍
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Saxonette, fråga

Inlägg av Skåning »

Aldrig-aldrig-aldrig tvinga ihopa något sådant med skruvarna! :shock:
Går inte motorhalvorna (eller vad det än må vara) ihopa med handkraft så är något FEL och SKA åtgärdas istället för att försöka spännas in med skruvarna. Viss "tröghet" kan såklart förekomma när ev styrstift går i ingrepp, men inte mer. Spännkraften där blir i blockhalvornas skruvförband är fullt tillräckligt för att kunna spänna sönder blocket, om något kommer fel och/eller "bottnar" innan packningsytorna är ihopa.

Du har inte skrivit var det läcker olja (mellan blockhalvorna eller mellan block och kopplingskåpa) eller vilken typ av Saxonette-motor det gäller.

Om du googlar på "Saxonette spränskiss" så hittar du lite bilder och länkar som säkert kan hjälpa dig att se vilka detaljer som ska sitta var och i vilken ordning de ska dit, "Sachs 50/A" kan också vara ett bra sökord för den motorfamiljen.
Andreas.
papphammar78
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 okt 2023, 20:46

Re: Saxonette, fråga

Inlägg av papphammar78 »

Tack för ett bra svar. 👍
Det är mellan de två blockhalvorna läckaget uppstår.
Jag får skruva isär och undersöka ytterligare en gång.
Det var kanske 1 mm som jag tvingade ihop dem.
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Saxonette, fråga

Inlägg av HSE »

Man misstänker ju alltid inshimsning i det läget, trixigt att få till tycker i alla fall jag, så jag lägger mig gärna i överkanten på spelen.
papphammar78
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 okt 2023, 20:46

Re: Saxonette, fråga

Inlägg av papphammar78 »

Okej, tack.
Jag får kolla över det igen. Kul att det är roligt att skruva. 🙏🏻
papphammar78
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 okt 2023, 20:46

Re: Saxonette, fråga

Inlägg av papphammar78 »

Tänkte återkoppla om någon annan är klantig nog att åstadkomma samma. Det var motorbussningarna som inte låg helt rätt.
En annan fråga;
Elschema till Partner, går det att skrapa fram?
Jag hittar massor till sachsmotorer, tänkte väl använda dem men hur gör man när det är två baklyktor istället för en? Parallelkoppla? Har ju en spole för bromsljus men den är ju inte lika stark som bakljusspolen. Väl mött!
Skriv svar