Motorhispania Furia - Dör vid gaspådrag

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Averdrity
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 nov 2023, 11:55

Motorhispania Furia - Dör vid gaspådrag

Inlägg av Averdrity »

Hej,

köpte nyss stuga på landet och på köpet stod en moped i garaget som blev min.
Den hade gått som lite skoj-moppe.

Motorhispania Furia
AM6
Dellorto PHBN 17.5mm förgasare (städat och med mindre munstycke)
Orignal luftfilterbox (städat och med nytt filter)

Jag drog ut den för någon dag sedan för att rengöra den och se om jag kan få igång den.
Startgas, choke och massa jäkla kickar så starta den.
Den gick riktigt dåligt. Kändes som att förgasaren vart skitig, filtret lika så.

Demontera den, rengjorde den och kollade samtidigt munstycke och så. Allt verkade i sin ordning men väldigt sketen.
Köpte nytt tändstift och körde igång den igen.. Men fortfarande hel kass. Den varvar massor vid start och choke i (choke är det ända sättet den startar).
Jag kollade forum osv och såg att munstycket på 105 vart lite stort. Så jag gick ner till 90. Den gick genast bättre.. iallafall på tomgång efter en del pillande på förgasarinställningarna..

Stiftet är oboy-brunt.
Bra komp.

Bensinkran läckte, så beställde ny och bytte den. Slangar, membran, packningar och sådant rengjordes och ser bra ut. För insuget och förgasaren.

Den startar och går på tomgång. Inte fint, lite högt varvtal och bara med choke i. Har fått till det så den kan gå tomgång utan choke också, men då bara efter en stund och lite extra pill på luft/bränsle skruv.

Som sagt så varvar den en del när den är i gång är på tomgång. Jag kan ge den lite rappa gaspådrag men lägga i växel och försöka köra iväg händer inte. Den dör helt enkelt.. När jag gasar så dör den. Den blöddrar och dör. Oavsett inställning så gör den så.
Trottelnålen vart clipsat i mitten så har testat att sänka 1 då jag läste mig till att den kanske inte får nog med bränsle.
Munstycket vart på 105 och den gick inte på tomgång, men på 90 så funkade det iallafall. Då det kändes som att den drunkna innan jag sänkte munstycket.

Det vart över 15 år sedan som jag pilla med moppe. Hade vart kul att få igång den så den går fint.

Några idéer?

TLDR:
I med choken. Kicka igång den som en tok. Tomgång ganska högt. Efter 5 min kanske så sänks tomgången en aning men fortfarande högt.
Dör när en ska gasa. Tändstift bytt. Förgasare rengjort så även filter.
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Motorhispania Furia - Dör vid gaspådrag

Inlägg av HSE »

Låter som den tar tjuvluft någonstans. Kolla alla ställen som ex vevaxel tätningarna som torkar och hårdnar om motorn står länge utan att brukas.
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Motorhispania Furia - Dör vid gaspådrag

Inlägg av umekille »

då den går spreya startgas runt motorn
Averdrity
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 nov 2023, 11:55

Re: Motorhispania Furia - Dör vid gaspådrag

Inlägg av Averdrity »

umekille skrev: 04 nov 2023, 16:51 då den går spreya startgas runt motorn
Ska testa detta imorgon! Återkommer!
HSE skrev: 04 nov 2023, 15:35 Låter som den tar tjuvluft någonstans. Kolla alla ställen som ex vevaxel tätningarna som torkar och hårdnar om motorn står länge utan att brukas.
Det låter vettigt! Ska ta mig en närmare titt!
Averdrity
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 nov 2023, 11:55

Re: Motorhispania Furia - Dör vid gaspådrag

Inlägg av Averdrity »

20231105_092813.jpg
Jag tror jag hittat felet.
Rakt under motorn.
Hålet ser så jämt ut, ser nästan ut som att det ska vara där.

Måste vara det som är problemet.
Har inte haft igång moppen, utan jag bara kolla lite fort om det fanns något synligt.
Vet inte om jag behöver få igång den med denna upptäckt..

Några idéer på lösning eller bara att köpa nytt motorblock?
Tänkte kemiskmetall eller något.
Averdrity
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 nov 2023, 11:55

Re: Motorhispania Furia - Dör vid gaspådrag

Inlägg av Averdrity »

https://youtu.be/gFgYHQzXoyY?si=GfKcGlVY003_qGe8

Första starten.
Den håller på så ett tag. Blir den varm så håller den igång mycket längre.
Dettar med choken och skruven för tomgång satt på lågt.
Skriv svar