Sachs 50/3 orkar inte driva en längre stund.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Timo Vulli
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jun 2023, 17:50

Sachs 50/3 orkar inte driva en längre stund.

Inlägg av Timo Vulli »

Hej, jag har försökt se över olika inlägg för att se om någon annan haft liknande problem men har inte hittat något.
Moppen startar lätt men jag behöver kontrollera tomgången, kommer jag ner det minsta så dör den och det går inte att korrigera. Samma händer när jag jag lägger i en växel ska iväg så orkar den inte om jag inte ”springer” med. Då får den fart, men efter 100m så växlar jag upp och då dör den med tiden, hjälper inte att växla ner till 1:an igen. Verkar som den får för mycket eller för lite bränsle men är osäker på vad det kan vara. Tidigare ägare har bytt packningar och lager men trodde han schimsat för hårt. När jag köpte den flödade den över rätt rejält men det har jag fått ordning på.
Ett problem är tomgången. Verkar inte som att den alls på tomgångskruven måste skruva upp gasvajern.
Justermunstycket skruvas bara upp ett kvarts varv.
Har skruvat ner förgasare ett x-antal gånger och gjort rent den. Men icke

Extra info har en Bing 12 (Rotax licens Sachs 50/3L)

Någon som har något bra tips?? Mvh Timo
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachs 50/3 orkar inte driva en längre stund.

Inlägg av HSE »

Låte som den drar tjuvluft någonstans. Läckande packbox vid vevaxeln ger sådans symptomen men det bör ju vara nya där om lagren är nya. Men det där om att schimsat för hårt låter inte bra, har man inte koll där kan det bli problem...
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Sachs 50/3 orkar inte driva en längre stund.

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Prova att höja trottel nålen ett hack.
Timo Vulli
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jun 2023, 17:50

Re: Sachs 50/3 orkar inte driva en längre stund.

Inlägg av Timo Vulli »

Hej & tack för snabba svar.
Som sagt den ska vara renoverad med nya lager/packningar samt packboxar och jag har ingen anledning att tvivla på hans ord. Men vet att han var lite fundersam kring schimsningen.
Trottelnålen har jag ändrat på ett x -antal gånger men tycker inte att det gör någon skillnad.
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachs 50/3 orkar inte driva en längre stund.

Inlägg av HSE »

Ta i alla fall loss svänghjul och tänd platta och kontrollera packboxen bakom så den ser bra ut och inte kryps ur läge.
marthalin
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 nov 2023, 03:21

Re: Sachs 50/3 orkar inte driva en längre stund.

Inlägg av marthalin »

Det låter som att du har ett problem med bränsletillförseln. Det finns några saker du kan kontrollera:

Förgasaren. Kontrollera att förgasaren är ren och att alla munstycken är korrekt justerade. Du kan använda en bränsletrycksmätare för att kontrollera bränsletillförseln.
Luftfiltret. Ett igensatt luftfilter kan hindra motorn från att få tillräckligt med luft, vilket kan leda till problem med bränsleblandningen. Byt ut luftfiltret om det är igensatt.
Tändstiftet. Ett dåligt tändstift kan också orsaka problem med bränsleblandningen. Kontrollera tändstiftet och byt ut det om det är skadat eller sotigt.
Om du har kontrollerat alla dessa saker och problemet kvarstår, kan det vara ett problem med motorn. I det här fallet är det bäst att ta med mopeden till en mekaniker för att få den undersökt.Eller så kan du kolla in lagren och besöka https://www.bearingforworld.com/ för information
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachs 50/3 orkar inte driva en längre stund.

Inlägg av HSE »

Har man shimsat fel så spelet är för litet när man skruvar i hop motorn kan godset runt vevaxel lagren spricka, jag har sett exempel på det, då går det aldrig att få ordning på gången. Så i värsta fall får motorn öppnas för att kontrolleras.
Skriv svar