Rex flathead
Re: Rex flathead
Det är ju ändå framgång att hitta några, sen måste man ta nya får man antika dem lite
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Rex flathead
Jag hittade ett ställe som jag missat förut, dom sålde ekrar i 1mm intervaller och i olika färg ( E-spokes.) Bra pris med
Och det går säkert att få dom lite "gamla"
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Rex flathead
Finns ett företag i Habo som tillverkar ekrar också.
Aldrig varit i kontakt med de själv, bara läst något reportage om de för några år sedan och det fastnade tydligen.
https://wheelsandparts.se/ekrar-och-ekersatser/
I övrigt ett fantastiskt arbete ni gör med att få i hopa ett sådant objekt!
Aldrig varit i kontakt med de själv, bara läst något reportage om de för några år sedan och det fastnade tydligen.
https://wheelsandparts.se/ekrar-och-ekersatser/
I övrigt ett fantastiskt arbete ni gör med att få i hopa ett sådant objekt!
Andreas.
Re: Rex flathead
Tackar, det är ett intresse att skruva, resan är många gånger roligare än målet.Skåning skrev: ↑18 dec 2023, 08:00 Finns ett företag i Habo som tillverkar ekrar också.
Aldrig varit i kontakt med de själv, bara läst något reportage om de för några år sedan och det fastnade tydligen.
https://wheelsandparts.se/ekrar-och-ekersatser/
I övrigt ett fantastiskt arbete ni gör med att få i hopa ett sådant objekt!
Bra sida med bra beskrivning.
Lite dyrt i jämförelse jag gav nog 680 för 42 st med nippel.220+200 mm 3,6 mm svarta
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Rex flathead
Hela grejen är intressant, skulle ju bygga hjul av Husqvarna 20 tal nav som var ny renoverade som nu tyvärr är genomspolade dvs ej renoverande längre
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Rex flathead
Ja på den sidan kunde man komponera sina egna med milimeterpassning det är ju bra.
Dessa kommer från Polen om jag fatta rätt, men har ju inte superbråttom.
Gillade den svenska sidan som Skåning länkade, där man "slapp" Google translate
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Rex flathead
Kändes dock dyrare med svenska sidan dock. Som sagt trevligt intressant ämne ändå
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Rex flathead
Har aldrig sett detta förut,,, fans på tuben 1865 om ja mins rätt
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Rex flathead
1800tal hojar är håriga särskilt emot slutet, inga hästkrafter men en cykel med motor dvs tjoho
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Rex flathead
Ja, var det inte så med första bilen att en gick före med en klocka och varnade, den gick ju inte heller så fort.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Rex flathead
Har varit väldigt intresserad av hela mc historian, skiljer mycket mellan Europa och Usa tills Norton starta 1898, 1880-1900 dominerade 3 hjuliga särskilt i Europa. England och Tyskland, Frankrike dominerade. Men första serietillverkade mc vann Tyskarna.
Just att just Usa gick alla för fart och v-twin tidigt och hel serie med många velodromer i trä, i Europa blev det bara betong velodromer. Verkligen runt 1910 som hela tog en en hel annan nivå mc mässigt.
Stilen är ju speciell, men i Usa utgick man rakt ifrån en racer cykel. Som en 1896 Marks ifrån New York.
Och 2 år senare startade Indian, många senare bilmärken var med på mc sidan som Ramnbler, Peugeot. Sen för farten var Usa och särskilt Indian och ifrån jordbanor till Boardtrack velodromer. Redan 1903 var den one and only Oscar Hedström, från cykel racer till utvecklare för Hendee.
zJust att just Usa gick alla för fart och v-twin tidigt och hel serie med många velodromer i trä, i Europa blev det bara betong velodromer. Verkligen runt 1910 som hela tog en en hel annan nivå mc mässigt.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Rex flathead
Var ju tävlingarna som drev på utvecklingen då. Också cykel tävlingarna eftersom jänkarna gärna körde med en MC framför cyklisterna för att skapa ett luft sug
Re: Rex flathead
Den filmen om australiensaren som åkte på bonneville
kan man se hur många ggr som helst.
kan man se hur många ggr som helst.
Re: Rex flathead
Just Burt Monroo vilken man, med sin 1920. Satte 3 världs rekord på hans 10 försök men 1967 och 295km/h är helt sjukt och rekordet står än under 1000cc.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Rex flathead
Nu har dom kommit, snyggt packat och egentligen aldeles för fina, men rätt storlek och längd.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!