fråga om packningsklister och shimsning, sachs 50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
JoLon
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 nov 2023, 18:01

fråga om packningsklister och shimsning, sachs 50

Inlägg av JoLon »

Hej

Ska försöka sätta ihop min mopedmotor och har aldrig gjort detta förut. Sachs 50/2 ks.

I stora mopedboken står det att det ska vara 0,05-0,10mm spel på tex vevaxeln. Och att det kan ta några försök innan det blir rätt. Om jag vill ha silikonpackningsklister på ena sidan packningen som föreslås, ska jag ha på klistret innan jag shimsar eller efter? Skruva ihop halvorna och låta det härda, för att sen lossa och börja shimsa? . Eller ska jag shimsa klart och sen limma tunt?
Jag har ingen uppfattning om hur mycket klistret bygger i höjd, om det är oväsentligt lite eller inte.

Mvh Johan
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: fråga om packningsklister och shimsning, sachs 50

Inlägg av Skåning »

Vad tänker du använda för "klet"?
När det ska användas tillsammans med (pappers)packning så ska det vara sådant som penslas ut i ett tunt skikt, tjockare massa som appliceras i sträng är ämnat för att användas utan packning. Tänk även på att välja en produkt som tål bensin.

Jag hade limmat packningen först efter att jag var nöjd med shimsningen, för med lagom mängd utav rätt typ av klet så lär det inte bygga i närheten av vad toleransen är där.
Sen att bara limma ena sidan hjälper mest för att hålla packningen på plats och för det brukar styrstiften i blockhalvorna räcka på de. Så år det främst i tätningssyfte du vill ha dit lim är det mera båda sidor eller inget som gäller.
Andreas.
JoLon
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 nov 2023, 18:01

Re: fråga om packningsklister och shimsning, sachs 50

Inlägg av JoLon »

Tack för svar. Det är väl mest för jag läst att det skulle vara bra jag tänkte limma . Motorn höll tätt innan jag tog isär Och jag såg inga rester av lim sen tidigare vad jag kan förstå. Kanske jag lika gärna kan hoppa över det isf. Jag antar det är papperspackningar. Jag köpte en renoveringssats med några grönaktiga packningar och en tub med ”packningssilikon” som ska klara hög temperatur. Det är ingen burk med inbyggd pensel. Så då tolkar jag det som att det kanske är fel sorts silikon att ha tillsammans med papperspackning?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: fråga om packningsklister och shimsning, sachs 50

Inlägg av Micke S »

Ett mycket bra packningsklister till blockhalvor med papperspackning är Loctite 5923.

Shimsa först med papperspackningen på plats men utan packningsklister. När det är klart lägger man på tunt med klister på packningens ena sida och sätter den på plats. Sedan ett tunt lager klister på packningens andra sida innan den andra blockhalvan läggs på och halvorna dras ihop.

Penseln som sitter i locket på burken är onödigt stor och spretig. Så det är bättre att köpa några mindre penslar att ha till hands så slipper man onödigt kladd.
Bilagor
tatning-flytande-loctite-5923--1660001.jpg
tatning-flytande-loctite-5923--1660001.jpg (50.91 KiB) Visad 344 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar