Piaggio Ape 50 Campervan Klass 2 - Skulle detta bygge vara lagligt att köra?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
ApeKing
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 jan 2024, 00:35

Piaggio Ape 50 Campervan Klass 2 - Skulle detta bygge vara lagligt att köra?

Inlägg av ApeKing »

Hejsan alla glada!

Jag har funderingar på att bygga en liten campervan av en klass 2 mopedbil, men är osäker på om den skulle vara laglig att köra.
ape50deck1.jpg
Tanken är att ta en sån här Piaggio Ape 50 klass 2 och bygga en liten bodel på flaket...


apecamper.jpg
Typ något åt det här hållet, men med en förlängd bodel, ca 600mm som då sticker ut i bak från flaket.
Höjden skulle också öka ca 500mm.

Om jag håller mig inom viktbegränsningarna för fordonet och motorn inte är trimmad, skulle farbror blå ändå ha invändningar?
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Piaggio Ape 50 Campervan Klass 2 - Skulle detta bygge vara lagligt att köra?

Inlägg av umekille »

beror på om det kan klassas bara som last.
Bygger du fast bodelen så vid en reg.besiktning
se till att den är så lätt som möjligt då o sen byger du den
klart.

Bästa du kan göra är att kolla med svensk bilprovning
eller sök på nätet efter någon svensk bilbyggarsajt.
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Piaggio Ape 50 Campervan Klass 2 - Skulle detta bygge vara lagligt att köra?

Inlägg av Skåning »

Kul ide! :D
Har en camper själv och kört runt ganska många mil under ett antal år med den på min Cheva pickup. Mött, passerat, blivit omkörd och hållt bredvid poliser otaliga gånger och det har aldrig varit några problem där. Nu har jag iofs grov tydlig surrningsutrustning och förstärkt (luft)fjädring som gör att bilen ser inte nerlastad ut där bak.

Så länge du bibehåller flaket (o ev lastförskjutningsskydd) och har campern som "last" är det oftast inga problem.

Tänk bara på att:
Använd org. surrningsöglor och komplettera vid behov.
Överskrid inte totalvikt och/eller max axelbelastning.
Extra backspeglar om campern skymmer sikten bakåt.
Om org. bakljus och reflexer (o ev nummerplåt) skyms eller kommer för långt innanför så ska det finnas på campern också.

Ta det försiktigt, för ett 3-hjuligt fordon och rejält höjd tyngdpunkt kan nog bli en onödigt spännande upplevelse!
Andreas.
Skriv svar