Kolvbultsbussning Victoria

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Kolvbultsbussning Victoria

Inlägg av HVA59 »

Hej alla, det var länge sen sist!
Har bara en kort fråga nu såhär...
Jag håller på att renovera en mycket dålig Victoria MS50 motor, och är snart redo att montera ihop den igen, men jag behöver byta kolvbultsbussningen då den är oval. Jag funderar lite över vilket material man bör använda? Vad är original? Kan det duga med mässing eller bör man använda brons? Har mässing redo att användas men kan ju beställa brons om det krävs :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Kolvbultsbussning Victoria

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Utan att vara expert, SS 5204-15 torde väl vara ett vanligt val.
Kallas även RG7 "rödmetall"
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Kolvbultsbussning Victoria

Inlägg av SS440-80 »

Nej men hej Erik mefipallina_yahoo.gif
Det var på tiden att du fick fart på fixarmusklerna igen... :D

Kolla med Rösebäcken. Jag har bestämt för mig att jag såg kolvbultsbussningar i lådorna vid Victoria.
Då får du rätt bussning, och behöver inte svarva och mäta. Självklart behövs en brotchning när du pressat i, men det behövs även om du köper ett ämne.

Behöver du peppa till MS50:n när du har snurr på den, så är det ganska enkelt att borra upp originalinsuget till 10mm och sedan använda en Bing 1/10/121.
Hör av dig om du vill ha grundbestycckning för detta.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Kolvbultsbussning Victoria

Inlägg av HVA59 »

Hej på er igen!
Får ursäkta att jag aldrig svarade igen, glömde att jag hade ställt frågan här tills jag såg det idag...
Bra tipps! Borde väll ha ringt till Rösebäcken egentligen men det blev att jag provade att svarva en i brons först, den blev dock inte bra och jag hade inte mer brons så det blev en i mässing istället...
Har inte skruvat ihop motorn än, men är i hugget att göra den nu. Blev ungefär 2-3 hundradelar glapp vad jag kan mäta, kan det vara okej eller ska man sikta på att ligga lite närmare? Kan precis ana ett litet glapp.
Är tyvärr ett litet glapp i vevlagret med, kan dock inte göra mycket åt det då jag inte har verktyg till att byta rullarna där tyvärr cocos_acc.gif Så jag hoppas det är "bra nog" slider_anon.gif
Egentligen borde jag köpt en ny motor och gett upp på denna, nästan allt har fått bytas, till och med blockhalvorna är gränsfall att använda då det stått vatten i växellådan som eroderat i blocket, men jag håller tummarna att det ska hålla ändå... Ända andra som gått att använda har varit tändsystem (tveksamt det med) och förgasare, cylinder, samt utgående axel.
Måste skaffa ett nytt honingsverktyg då mitt gamla är trasigt, sen är det tanken att sätta ihop motorn om allt vill sig.

Nja fixarglöden är väll lite halvslocknad fortfarande, är så mycket annat man ska :roll: Men hade varit roligt att få igång denna motorn bara för att den var så fruktansvärt kass från början!
Får jag den att gå så finns det chans att man vill ha lite mer fräs ja :mrgreen: Tidigare ägare av mopeden verkar ha tyckt att det behövdes med då de jackat upp en jättelucka i kolven... Tror jag undviker det med nya kolven sålänge, men lite större förgasare hade kanske inte suttit fel :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Kolvbultsbussning Victoria

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Har en bing 1/9/37 med ställbart munstycke Bild
Bilagor
IMG_2978.jpeg
IMG_2977.jpeg
IMG_2975.jpeg
IMG_2976.jpeg
IMG_2979.jpeg
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Kolvbultsbussning Victoria

Inlägg av HVA59 »

Tack för erbjudandet! Om jag tycker den känns trött med befintlig 8mm förgasare hör jag av mig :)

Förresten, måste fråga, någon som vet hur mycket man ska spänna de 6 muttrarna till kopplingsfjädrarna? Skruvar man på de helt så bottnar ju fjädrarna och då lär den väll inte kunna frikoppla? Men spänner man inte de helt så känns det som att de kan lossna? (Helt spända verkar de vara när muttrarna precis har gått på hela mutterns tjocklek förresten, så går inte att backa ur de så mycket...)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kolvbultsbussning Victoria

Inlägg av HSE »

På rak arm så kommer jag inte ihåg detaljerna, jag fick byta lamellerna på min motor då kopplingen slirade när jag skulle kicka igång den. Det kändes osäkert att köra den så...Men minns inga problem med de muttrarna. Så här såg det ut på min motor.
19029AF1-672E-4DC2-9BDB-DEECC8D5B8A2.jpeg
FC3DE3A5-64CD-47CD-BEE2-28DB2056E936_1_105_c.jpeg
FC3DE3A5-64CD-47CD-BEE2-28DB2056E936_1_105_c.jpeg (91.14 KiB) Visad 353 gånger
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Kolvbultsbussning Victoria

Inlägg av HVA59 »

Tack för svaret HSE! Jag kom att tänka på att du ju renoverade en MS51 med. Men det ser nästan ut som att muttrarna bara är spända "jämt med" toppen på pinnbultarna? Jag tycker ju det känns som att man borde spänna de ner tills gängorna tar slut i pinnbultarna, men fjädrarna bottnar ju långt innan det... Kan det vara att fjädrarnas tryck bara ska få muttrarna att inte lossna?
Jag har ju med bytt lameller, de gamla var totalt förstörda, nu ska jag bara hitta en bättre kopplingskåpa, sen är jag redo att sätta ihop det sista, men är lite osäker på dessa muttrarna... Vill ju inte att de ska lossna men spänner man de helt så kan inte kopplingen röra sig :?

JB motorer har en liknande konstruktion (fast bara en lamell klart) men där är det en sorts förhistorisk nyloc muttrar så de kan inte lossna av sig själva
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kolvbultsbussning Victoria

Inlägg av HSE »

Det är ju lämpligt att låsa muttrarna med en droppe låsvätska var så riskerar man inte att de lossar. En speciell grej som jag inte nämnde är ju att kopplingens stålskivor är märkta med ett könslag som skall matcha märkningen så alla hamnar på rätt plats men det antar jag att du har koll på.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Kolvbultsbussning Victoria

Inlägg av HVA59 »

Tror jag fick ihop det vettigt nu, Satte låsbrickor under muttrarna då där verkar som där ska va det original, men de saknades här.
Såg inga körnslag, kanske för att de var lite rostangripna och hade lite märken i sig rean, men noterade att det bara går att sätta skivorna på ett håll för att de ska hamna rätt :)

Nu har jag i alla fall fått ihop motorn så gott som helt, och med det bytt nästan allt i den Hoppas bara den fungerar nu! Provstart nalkas väll när vädret blir bättre... Lyckades få tag på en bättre kopplingskåpa med :D
20240125_173309.jpg
20240125_173326.jpg
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Kolvbultsbussning Victoria

Inlägg av SS440-80 »

Bra jobbat.
Det är en riktigt bra motor, med kanonbra gång :thumb: :thumb: :thumb:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Kolvbultsbussning Victoria

Inlägg av HVA59 »

Ja jag hoppas på kanonbra gång i alla fall :wink: Ska bli spännande att se om den startar! Gör den bara det så är jag nöjd om den går hyffsat bra, med tanke på hur risig den var :mrgreen:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kolvbultsbussning Victoria

Inlägg av HSE »

Låsbrickor fanns med på mina bilder med kopplingsdelarna.
6B5752C4-0837-45FD-81E6-FD6715CFD617_1_105_c.jpeg
6B5752C4-0837-45FD-81E6-FD6715CFD617_1_105_c.jpeg (61.42 KiB) Visad 269 gånger
Skriv svar