Motor startar men vill inte gå jämnt trots bensin, komp och gnista

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Valter Eldh
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 feb 2024, 14:32

Motor startar men vill inte gå jämnt trots bensin, komp och gnista

Inlägg av Valter Eldh »

Jag har en NV Autoped som stannar och inte vill gå jämnt. Gnistan är super bra, super bra komp, rent avgassystem och det kommer bensin i cylindern.

Jag antar att det måste handla om bränsle blandningen men vet inte hur jag ska avgöra om jag ska köpa större eller mindre munstycken.

Eller så är jag helt ute och cyklar.
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Motor startar men vill inte gå jämnt trots bensin, komp och gnista

Inlägg av HSE »

Du får nog beskriva problemt lite mer ingående, ryker den och vill inte varva: för mycket bränsle. Varvar men saknar ork, för lite bränsle vilket kanbero på många saker. Ex att den tar tjuvluft någonstans, på äldre motorer kan det vara vevaxelns packboxar som torkat och blivit hårda så de byter jag alltid ut först. Skit/oxid i förgasaren kan det också vara, behöva byta munstycke på en gammal motor som gått bra med samma förgasare tidigare är väldigt ovanligt...
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Motor startar men vill inte gå jämnt trots bensin, komp och gnista

Inlägg av Skåning »

Hur ser tändstiftet ut i samband mad att den inte vill gå, torrt eller blött?
Andreas.
Tillotson
Inlägg: 59
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Motor startar men vill inte gå jämnt trots bensin, komp och gnista

Inlägg av Tillotson »

Vad för sorts bensin kör du med, det är skillnad på dagens bensin jämfört med den gamla som inte innehöll etanol, munstycket kan vara för litet för modern bensin eller alkylatbensin.
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Motor startar men vill inte gå jämnt trots bensin, komp och gnista

Inlägg av umekille »

Blanda själv med 98 oktan och två takts olja rekomenderas.
'
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Motor startar men vill inte gå jämnt trots bensin, komp och gnista

Inlägg av HSE »

Jag har aldrig haft några problem med förgasarna, som gått bra förr, med ny bensin av någon sort. Men tänk på att hos en tvåtaktare är både cylindern och vevhuset en enhet som måste var fri från läckor...Så kompet när kolven går upp kan kännas bra när man kickar runt motorn, men hur vevhus kompet är när kolven går ned känner man ju inte.
Valter Eldh
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 feb 2024, 14:32

Re: Motor startar men vill inte gå jämnt trots bensin, komp och gnista

Inlägg av Valter Eldh »

Skåning skrev: 05 feb 2024, 17:25 Hur ser tändstiftet ut i samband mad att den inte vill gå, torrt eller blött?
Om jag tar ut det direkt efter att ha försökt starta den så är tändsitftet blött och luktar halvbränd bensin.
Valter Eldh
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 feb 2024, 14:32

Re: Motor startar men vill inte gå jämnt trots bensin, komp och gnista

Inlägg av Valter Eldh »

HSE skrev: 06 feb 2024, 16:04 Jag har aldrig haft några problem med förgasarna, som gått bra förr, med ny bensin av någon sort. Men tänk på att hos en tvåtaktare är både cylindern och vevhuset en enhet som måste var fri från läckor...Så kompet när kolven går upp kan kännas bra när man kickar runt motorn, men hur vevhus kompet är när kolven går ned känner man ju inte.
Testade kompen med en kompmätare, då borde det väl märkas om vevhuset inte är tätt?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Motor startar men vill inte gå jämnt trots bensin, komp och gnista

Inlägg av Micke S »

Det känns tveksamt att problemet skulle bero på otätt vevhus. Men en mätning av kompressionstrycket i tändstiftshålet säger ändå inget om tätheten i vevhuset. Kompmätningen visar vilket maximalt tryck som uppnås mätt från när avgasporten stänger tills kolven är i TDC.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Motor startar men vill inte gå jämnt trots bensin, komp och gnista

Inlägg av HSE »

Är tändstiftet blött så är det antingen för dålig gnista eller för fet bränsle blandning. Gnistan skall kunna slå över minst 5mm gnistgap i det fria för att klara o,5mm under komp i motorn. Bränsle blandningen är kritisk, väldigt smal område som fungerat så för mycket eller för lite bränsle i blandningen med luft så går inte motorn. Prova en annan förgasare är en enkel test att starta med om gnistan är ok.
Valter Eldh
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 feb 2024, 14:32

Re: Motor startar men vill inte gå jämnt trots bensin, komp och gnista

Inlägg av Valter Eldh »

kom fram till typ samma sak och tog bort en spärr bricka i luftfiltret, då gick den perfekt i 10min min teståkning. Men sen när jag skulles starta den igen efter en c.a 2 timmar så var det exakt samma problem igen.
Skriv svar