Konstiga repor på kolv sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
TLT
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 sep 2022, 07:15

Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av TLT »

Hej
Har en division 60cc membrancylinder som har gått några få mil på en 1189. Fick se att det har blivit repor på "insugssidan" på kolven när jag tog bort cylindern ( skulle prova med en annan cylinder) det är även sot på toppen av kolven ovanför reporna. Är det någon som har en idè om vad som kan ha hänt, det finns ju inget insugshål som på en vanlig cylinder där, utan cylindern är helt slät. Kan även nämna att det bara syns en pytteliten antydan till repor i cylindern.

Bild
20240403_155614.jpg
Bilagor
20240403_160205.jpg
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av Micke S »

Det ser ut som kolven har för stor diameter i förhållande till cyllen. Den kan gärna få vara 6 hundradelar mindre än cyllen mätt tvärs kolvbulten och längre ner. Så mät kolven och kolla diametern enligt ovan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
TLT
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 sep 2022, 07:15

Re: Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av TLT »

Hej och tack för svar!

Jag ska mäta det. Det som jag tycker kan vara lite motsägelsefullt till det är att det syns bara på "en sida" av kolven samt på toppen av kolven, borde det inte synas runt om?
Cylinder och kolv är förövrigt köpt tillsammans i ett paket.

Bild
Bilagor
div-100.38.jpg
HSE
Inlägg: 5541
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av HSE »

Vevaxeln roterar ju åt ett håll så kraften på kolven när den roteras uppåt tenderar att trycka kolven inte bara uppåt utan i sidled fram mot avgasporten också. Motor tillverkarna försöker motverka det med olika knep när de ritar sina motorer men helt går det inte att undvika. Utformningen och måtten av cylinder och kolv är viktig. Antar att det är någon Kina tillverkad setupp här?
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag ställer mig lite funderande kring huruvida det är snålt kolvspel som är orsaken.
Det tydliga och väldefinierade reporna på kolvskörten pekar på emot snålt kolvspel som orsak?

Angående hur kolven belastas och trycks mot cylinderväggen, så sker det under arbetstakten.
Man kan tänka sig som att kolven "tar spjärn" mot cylinderväggen när den trycker den vinklade vevstaken "snett nedåt".
Obildad som jag är så vet jag inget om din motors rotationsriktning och därmed vet jag inte vilken sida som är värst utsatt.
Skadorna på kolven har högst sannolikt inte med detta fenomen att göra är min bedömning av en bild.

Hur som helst, att mäta kolvens dimensioner är givetvis en bra startpunkt för att utreda haveriorsaken.
Likaså cylindermått förstås.
TLT
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 sep 2022, 07:15

Re: Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av TLT »

Hej

Har nu mätt grejorna med micrometer. Kolven ligger på 40,93-40,94 (mätte en ny och den ligger på 40,95) och cylindern 41,04-41,08 :shock: Kan konstatera att det inte är för litet kolvspel...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av Micke S »

Ok, då är det inte kolvspelet som knasar. Har de kanske kommit in föroreningar via förgasaren? Hur är det ordnat med luftfilter?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 962
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av SS440-80 »

Hade det varit en snöskoter så hade jag gissat på snö. Många snöskotrar som kört utan luftburk eller filter, som sugit i sig snökristaller och fått snöskärning.
Men nu så är det ju inte en snöskoter, och inte heller är insugshålet i cylindern där reporna är... :hmm:
umekille
Inlägg: 1515
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av umekille »

Sådar hade jag på en ciao piaggio...den gick dåligt och hade ingen ork...
Efter letande på internet fick jag fram att det fanns 2olika kolvar 2 olika
diameter på cylinderloppet...skillde bara nån tiondel men hade man fel kolv både i diam'
och utseende synkade det inte...en modell hade L kolvring längst upp
den andra som vanligt 2-ringar en bit ner på kolven...sålde bort mopederna
till en som hade 2st redan och skulle försöka få igång 2st med hjälp av dem.
Knastret lossna på den ena och kolvbulten åkte ut med en kraftog smäll sen stanna
mopeden...det var en lång skåra i cyllen men också liknande repor som i den här tråden.
Inte ens återförsäljaren visste om att cyl fanns i 2-olika mått...en polare köpte en 60cc
till sin piaggio...han glömde att man måste byta uyväxling på remskivorna den varva ihjäl sig.
TLT
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 sep 2022, 07:15

Re: Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av TLT »

Hej

Det sitter det vanliga kantiga luftfiltret på den samt det är en membranyclinder så inget traditionellt insug på den repiga sidan.

Bild
Bilagor
luftfilter.jpg
luftfilter.jpg (10.75 KiB) Visad 192 gånger
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag tror att skadorna kommer sig av att kolvskörten repas mot cylinderns nedre del där antingen grader eller att "fodret" är tvärt avslutat.
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av Skåning »

-Är fläkten i ok skick och alla kåpor på plats och rätt monterade?

-Hur är skicket på vevstakens lagringar?
Om kolven tvingas över / kantrar så kan det finnas antydan till skador i ovankant på andra sidan också. Dock är diametern på kolven mindre där, kolvringar som "bär upp" samt avstånd från ledpunkten kortare, så det är inte säkert att det blivit någon skada där (ännu).

Vad man kan se på bilden så är skadorna på kolven rakt bakåt (mot förgasaren) och ut mot högersidan.
-Är där motsvarande skador ut mot vänstersidan också?

-Hur ser det ut i cylindern, några defekter där som motsvarar var kolven blivit skadad?

-När du mätte cylindern kollade du så att den var helt cylindrisk i loppet?
Kolla även så att den är i vinkel (90*) mot cylinderfoten.

Verkar cylindern (och allt annat runtomkring OK) efter granskning så hade jag chansat med att bara montera ihop det tillsammans med en ny kolv. Och levt i tron om att den medföljande kolven var något från en "skitbatch" som aldrig skulle lämnat fabriken i Kina...
Andreas.
TLT
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 sep 2022, 07:15

Re: Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av TLT »

Skåning skrev: 11 apr 2024, 07:33 -Är fläkten i ok skick och alla kåpor på plats och rätt monterade?

-Hur är skicket på vevstakens lagringar?
Om kolven tvingas över / kantrar så kan det finnas antydan till skador i ovankant på andra sidan också. Dock är diametern på kolven mindre där, kolvringar som "bär upp" samt avstånd från ledpunkten kortare, så det är inte säkert att det blivit någon skada där (ännu).

Vad man kan se på bilden så är skadorna på kolven rakt bakåt (mot förgasaren) och ut mot högersidan.
-Är där motsvarande skador ut mot vänstersidan också?

-Hur ser det ut i cylindern, några defekter där som motsvarar var kolven blivit skadad?

-När du mätte cylindern kollade du så att den var helt cylindrisk i loppet?
Kolla även så att den är i vinkel (90*) mot cylinderfoten.

Verkar cylindern (och allt annat runtomkring OK) efter granskning så hade jag chansat med att bara montera ihop det tillsammans med en ny kolv. Och levt i tron om att den medföljande kolven var något från en "skitbatch" som aldrig skulle lämnat fabriken i Kina...

Hej
Fläkten är ok, alla kåpor är monterade. Motorn är helrenoverad med nytt vevparti med skf lager istället för de som shimsas.

Skadan på kolven går ut på vänstersidan också.

Man kan se men INTE känna antydning till repor i cylindern på motsvarande ställe där det syns på kolven.

Cylindern är cylindrisk när jag mäter från ovansidan, men är lite större i loppet när jag mäter nerifrån på kjolen, svårt att mäta och se om den är helt cylindrisk där då det är urtaget för kanaler. Kanten på urtaget som är mitt under där insuget normalt är är knivskarp i kanten, men det är ju mycket smalare än skadan på kolven...

Har en ny cylinder och kolv på nu, demonterar nog och inspekterar nästa vecka när jag har kört några km.

// Tommy
TLT
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 sep 2022, 07:15

Re: Konstiga repor på kolv sachs

Inlägg av TLT »

Hej
Här kommer det en liten uppdatering.

Nu har jag kört ca 15km med den nya cylindern och kolven, demonterat och inspekterat och det ser ut som nytt :D

Är nog bara att konstatera att det troligen var något konstigt med den gamla kolven eller cylindern, eller om det har varit några föroreningar som har kommit in på något sätt men det känns minder troligt tycker jag med tanke på att skadan är på ett begränsat ställe.

Det känns inte troligt att jag skulle ha upptäckt det om jag inte hade demonterat cylindern för att prova en annan cylinder. (om inte skadorna hade blivit värre med tiden...)

Tack för alla ideèr samt engagemang.

// Tommy
Skriv svar