En riktig Boardtrack Indian
Re: En riktig Boardtrack Indian
Letat och stirrat mig blind på allt. Men denna ser man rakt och 4 bult för fäste.
Sen jag kollar andra märken så är alla amerikanska väldigt lika, 2 till 4 bultat bara. I början på 1910tal kopiera alla nog varandra samt alla hade nästan alla samma Corbin hjul. På 1920tal var det annat.1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Bara för det hela så börja man kolla växellåda, lättare köpa en motor projekt än låda. För 40000kr+frakt+tull räcker nog inte, tomma hus kostar 25000kr minst, självklart är 3 växlat dyrare än 2 växlat.
Då börja man kolla annat i samma års kategori, finns ju massa som är billigare i 2-4 växlat, Då min Indian har 4-5hk så skulle en Albin låda funka
Fast man vill ju ha Indian så långt man kan. finns ju tidiga Scout 3-4 växlat hmm, Ska man ändå bygga ram själv så.
Då börja man kolla annat i samma års kategori, finns ju massa som är billigare i 2-4 växlat, Då min Indian har 4-5hk så skulle en Albin låda funka

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Hm borde vara lättast att bygga ett fäste till originallåda och sen en adapterplatta till den lådan som man kan ha så länge.
Vem vet en dag finner du kanske den som du egentligen vill ha
Kan det vara en plåt på den sista bilden över själva ramdelen för lådan?
Vem vet en dag finner du kanske den som du egentligen vill ha
Kan det vara en plåt på den sista bilden över själva ramdelen för lådan?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
Jo tänkte det om jag tar en tex Bsa eller nåt annat bara bulta platta tills linar. Efter kollat mycket på växel del, så fota jag min Peashooter för den är lik hur det ser ut på på Indian, skillnaden är 4hål istället för 2 på Peashooter samt upp och ner.
Hur som helst, kommer ej bli lätt att få till. Ändå bra att ha gammalt så man kan se ungefär hur de gjorde. Ännu bättre om man hittar en sån bit och dra ihop(inte stor chans), för just den delen var ju gjuten och svetsad som satan i alla fall på min Peashooter.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Om man set på den övre ramen skulle man kunna göra 2 st delar som är spegelvända en i plattstål samt en av fyrkansstål som man fräser ur för fästet sen svetsa ihop.
Den andra är ju helt klart lite pysligare men fräsa ur den från en massiv bit är nog det enklaste sen hur man gör med själva infästningar mot benen är ju helt klart svårast.
Den andra är ju helt klart lite pysligare men fräsa ur den från en massiv bit är nog det enklaste sen hur man gör med själva infästningar mot benen är ju helt klart svårast.
- Bilagor
-
- Exempel
- växelådsfäste.jpg (6.8 KiB) Visad 191 gånger
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
Yes, hade jag haft en fräs hade det varit bra
Med sonens dremell lär man göra av med mycket sliphuvuden.
Får igenom material delar imorgon. Har en 1950tal dam cykel utan bakhjul, fin 28" den får bli grunden då styr huvud och rundningen, är hel rätt. Dvs perfekt Indian ram material. Sen kapa bakom sadelstolpe och förlänga med den fina biten(som förhoppningsvis blir bra)

Får igenom material delar imorgon. Har en 1950tal dam cykel utan bakhjul, fin 28" den får bli grunden då styr huvud och rundningen, är hel rätt. Dvs perfekt Indian ram material. Sen kapa bakom sadelstolpe och förlänga med den fina biten(som förhoppningsvis blir bra)

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Jag kan fräsa fram dina delar kostar inte många kronor om du har mått.
Är på jobb denna vecka sen blir jag hemma förhoppningsvis.
Då kan jag förhoppningsvis fixa dom, frakten brukar va ett par hundra.
Är på jobb denna vecka sen blir jag hemma förhoppningsvis.
Då kan jag förhoppningsvis fixa dom, frakten brukar va ett par hundra.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
Har ej mått så blir en kvalificerad gissning och baserat på Peashootern men om jag hittar mått på växellåda bör man vara nära. Den på 1926 Peashooter är 14cm x 6,5cm. Återkommer och se vad jag får fram 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Ja jag kan göra delarna sen kan du svetsa ihop dom om du vill.
Jag ritar lite i kväll så kan du måttsätta det du vet
Behöver även hålens storlek eller skruvarna storlek.
Nu ska jag jobba lite
Jag ritar lite i kväll så kan du måttsätta det du vet
Behöver även hålens storlek eller skruvarna storlek.
Nu ska jag jobba lite

Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
Har ögon måttat på en bild, växellådan är ju sned i infästning, men växellåda platta är lika med samma bredd på cylinder. Känns som 10x10 eventuellt 10x9, sen ska jaga 1910-1920 gubbar, en jag känner som hade en 1916 Indian Powerplus med 3 växlat annars hade jag mätt den, han har tyvärr sålt den till en tysk för 750000kr förra året.
Var på han som sålde och han hade ej mått så. Så jakt går vidare.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Fick av en att det 10 x 8 av en, men vågar ej ta gift på det. Trakasserat alla jag vet håller på med 1910-20tal 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Vet du vad det är fär skruv?
Då går det nog få ett bra mått.
Sen kan jag göra delarna så du kan sätta dom i valfri bredd, dvs en vänster och en höger.
Dom behöver ju inte svetsas ihop innan.
10*8 Ser ut som det skulle kunna vara rätt. (100*80 mm)
Sen finns det ett mått på lådan som är intressant.
Det mellan kanterna då lådan styrs upp där.
Såg nu att du skrivit 100*100 där.
Fick plocka vad jag ville här
Då går det nog få ett bra mått.
Sen kan jag göra delarna så du kan sätta dom i valfri bredd, dvs en vänster och en höger.
Dom behöver ju inte svetsas ihop innan.
10*8 Ser ut som det skulle kunna vara rätt. (100*80 mm)
Sen finns det ett mått på lådan som är intressant.
Det mellan kanterna då lådan styrs upp där.
Såg nu att du skrivit 100*100 där.
Fick plocka vad jag ville här

Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
Vilket lager, du slår mig
Fick av en att 1,1cm ish bult var standard på allt 1910-1920tal över 250cc, på min Peashooter är hål 1,55cm med skyttmått.

Senast redigerad av ESGEE den 07 aug 2024, 14:35, redigerad totalt 1 gång.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Då är det nog 7/16" skruv.
Jag får nog pumpa däcken med dubbla lufttrycket.
Dumt att inte ta lite extra skrot
Gratis e gott
Jag får nog pumpa däcken med dubbla lufttrycket.
Dumt att inte ta lite extra skrot

Gratis e gott

Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
Tack, säkerligen, har inte en sån lista
Gratis är alltid gott 


1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....