Bästa sättet att förstärka en Mamba-ram?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Moppe_prinsen

Bästa sättet att förstärka en Mamba-ram?

Inlägg av Moppe_prinsen »

Hej,

Ny till forumet och även till intresset!

Nu är det såhär va, jag har gått och blivit med en riktigt fin Mamba som är nötrimmad. Vi snackar en Zundapp 3-växlad som är kompletterad med 70cc Athena Minitherm, Mikuni 22mm och RP-pipa. Han går bra!

Men nu till kruxet då - jag tror inte att ramen är förstärkt det minsta, allt är original och så även gaffeln. Men i väldigt bra skick ska dock tilläggas. Jag har grävt lite på nätet och det dyker upp här o där att ska man trimma en Mamba så bör man även förstärka ramen och svingen, men det finns inga riktiga detaljer om hur...

Så hur i helsike gör man? Eller, är det ens nödvändigt?

Ha en fortsatt go tisdag allesammans,
Moppe_prinsen

slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
ESGEE

Re: Bästa sättet att förstärka en Mamba-ram?

Inlägg av ESGEE »

Hej och välkommen. Du får posta bilder med :D
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
SG2

Inlägg av SG2 »

vet en kille som stoppa en 75cc speedway motor i en mamba och den höll, polisen tog hans motor tyvärr :)
bilders år kul att se
Moppe_prinsen

Givetvis ska ni få bilder!

Halvtaskig kvalité då det är dumpar från ett klipp, men man ser ju vad det är i alla fall.

Förutom att RP-pipan saknas på dessa bilder så är det såhär moppen ser ut. Som ni ser är insuget långt ifrån optimalt men det är en annan historia (har ni tips på bättre lösningar är det självklart välkommet).

Mvh,
Moppe_prinsen
IMG_1648.jpg
IMG_1647.jpg
IMG_1646.jpg
IMG_1645.jpg
IMG_1644.jpg
IMG_1643.jpg
IMG_1642.jpg
Tillotson

Inlägg av Tillotson »

Har den motorfäste undertill så håller den.
kelegris007_2

Inlägg av kelegris007_2 »

Om det är samma nav och bromssköldar i "plåt" som på 617-modellen, så hade iaf jag försökt förbättra bromsförmågan.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Är det inte bättre att skaffa en moppe som klarar allt det du vill ha, än att hotrodda en för klen för dina planer?
Skåning

Inlägg av Skåning »

Tänkte svara ungefär det samma som ESGEE skrev när jag såg trådstarten, men vågade inte riktigt... :whistle2:

Tycker att det gått lite över gränsen för "lagom trimning" när man måste börja modifiera och förstärka en i övrigt så fin mopeden för att det ska funka. Finns betydligt bättre modeller att utgå ifrån om man vill kunna åka fort / ha många hk utan att behöva ändra på något på själva mopeden.

Dock all heder till dig som frågar om lämpliga åtgärder INNAN det hänt något! :thumb:
Andreas.
Moppe_prinsen

Hej igen hörni,

Tack för så många svar! slider_cheers.gif

Tyvärr så har denna icke något motorfäste undertill, men det är planerat inför vinterrenoveringen! Jag var faktiskt hos en motornisse häromdagen som visade upp sitt vrålåk (också en Mamba). Han har förstärkt sin som bara den med motorfäste, förstärkt ram och sving, samt grövre dämpare och framgaffel. Jag kommer med all sannolikhet göra detsamma ingrepp på min.

Jag är ju alldeles för förtjust i Mamban för att köpa något annat som egentligen lämpar sig bättre att trimma. Men samtidigt vill jag ju hänga med alla nötrimmade KS50:s! spocht_winner

Jag kommer försöka uppdatera den här tråden allteftersom med de olika ingreppen jag gör till moppen, för andra som sitter i samma sits och för underhållande syfte såklart!

Mvh,
Moppe_prinsen
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Projekttrådar med MASSOR av bilder är alltid uppskattat :thumb:
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Dom är ju det :D
Moppe_prinsen

Long time no see! :)

Nu har jag minsann gett mig på det första ingreppet - byta framgaffel!

Jag har kostat på mig en EBR-framgaffel och köpte dessutom med styrlagersats, klammer till styrlagerkrona och en styrlagersats på rekommendation.

Jag har sökt med ljus och lykta på nätet efter guider på hur man monterar allt detta, men tyvärr hittar jag ingenting. Jag har liksom fått gå på magkänsla och jag tror jag har fått fast allt någorlunda. Men, något har jag definitivt gjort fel då det fortfarande "glappar" där nertill (se bild).

Är det någon som har gjort detta ingrepp tidigare som kan guida en stackars själ? corsodispari_unsure
Rityta 1.png
Skåning

Inlägg av Skåning »

Om det är ett glapp (lagerspel) som inte går att justera bort så är det antingen fel delar och/eller fel ihop monterat.

Du har ritat in ett radiellt glapp vid nedre lagringen, glappar det vid den övre också (kan vara svårare att se / upptäcka)?
Har du något axiellt spel (i längdsled) också?

Är det axiella spelet ok så återstår det bara att demontera allt, mäta upp och kontrollera hur sakerna ska vara hopmonterade. Ta gärna lite bilder på lager och lagerskålar och lägg ut här, då är det lättare att få en överblick på det hela.
Andreas.
Skriv svar