Hej !
Har precis köpt en gammal Puch Florida från 1967, det sitter en 5,5 Agge cylinder på + en Bing 15 mm förgasare med ställbart munstycke samt 28 mm avgaskrök och ljuddämpare. På plan väg så gör den 55-60 km/tim vilket jag tycker är rätt så ok ändå, men så fort det blir minsta uppförsbacke så tappar den fart direkt det finns ingen effekt på låg och mellanregistret. Jag provade och satte i en ny kolv men det gjorde ingen större skillnad,nästa steg blir att kolla tändningen och den ska väl vara 2 mm före öd.
Vill gärna få tips från er som skruvat med gamla Puch'ar Ska jag ändra på tändningen eller nålmunstycke/läge eller vad börjar man kolla på först ?.
Puch florida orkeslös på låg/mellan reg, tändinställning ?.
Re: Puch florida orkeslös på låg/mellan reg, tändinställning ?.
Kontrollera kompen. Finns komptestare på biltema för ett överkomligt pris.
Haft samma problem själv och då har kompen legat åt helsike för lågt.
Haft samma problem själv och då har kompen legat åt helsike för lågt.
ok ska kolla upp detta, vad bör kompen ligga på för att vara ok ?
Kolla om det går bättre med lite choke om du har det, brukar tappa ork när det är magert,
om så är fallet öka bränslet lite, du har justerbart munstycke
Här är lite grunder, men långt ifrån alla förgasare är lika
https://www.twostroke.se/rexxys-mopedforgasarguide
om så är fallet öka bränslet lite, du har justerbart munstycke
Här är lite grunder, men långt ifrån alla förgasare är lika
https://www.twostroke.se/rexxys-mopedforgasarguide
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Hur ser tändstiftet ut, några tecken där på att motorn går varm = för mager bränsleblandning?
Inte så att mopeden är lite för mycket drevad och därför inte orkar hålla varvet uppe?
En cylinder skapad för toppeffekt upplevs ofta som "död" när den kommer utanför sitt arbetsområde/varvtal.
Inte så att mopeden är lite för mycket drevad och därför inte orkar hålla varvet uppe?
En cylinder skapad för toppeffekt upplevs ofta som "död" när den kommer utanför sitt arbetsområde/varvtal.
Andreas.
Har skruvat ur stiftet och mätt upp kompen, stiftet (NGK B6HS) byttes samtidigt med med den nya kolven och jag har nog bara kört en 5-6 mil efter det. Den ser ju inte ut att gå magert utan snarare tvärtom och på den här Bing 15 mm förgasaren finns ju bara det ställbara att skruva på eller nålläge och nålmunstycke. Cylindern tror jag är en "Cylinder Puch V3 fläktkyld 40mm S2V - Tivedens motor" samma som Mopedrenoveringar säljer. Jag har ju en äldre motor kan det spela nångon roll?. Mätte upp avståndet mellan tändspole/ljusspole och magneten och det var bara 0,1 mm ska det verkligen vara så tight ?. Bifogar foto på det hela.
Senast redigerad av Haavee den 24 okt 2024, 23:29, redigerad totalt 1 gång.
Det ser ju bra ut alltihopa. Är det inte bara det vanliga problemet med att högeffekt cylindrar har dålig ork på låga varv, vill man ha vrid redan på låga varv så får man offra på toppen och köpa en cylinder med lägre topp effekt. En så där 5 hästar brukar fungera bra enligt min erfarenhet. Vill man få mer så gäller det att ha 4-5 växlar och hålla varvet uppe