En riktig Boardtrack Indian
Re: En riktig Boardtrack Indian
Säkerligen. Sen är man lite larvig med rädda original saker, vill längst in rädda muttern och remhjul, grejerna är ju 108år gammalt med.
En ny tillverkad axel är ändå 3000kr så den vägen vill jag ej gå, vill ju ha patina helst. Ha en ny fin axel på en fin härjad hus skulle se fel ut, ha nyare saker i som ej syns fine men den axel syns apa på kopplings sidan.
En ny tillverkad axel är ändå 3000kr så den vägen vill jag ej gå, vill ju ha patina helst. Ha en ny fin axel på en fin härjad hus skulle se fel ut, ha nyare saker i som ej syns fine men den axel syns apa på kopplings sidan.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Vilka projekt ni tar er an, typ så långt ifrån "vanliga objekt" där nästan allt går att köpa över disk det går att komma. Från en era då varje tillverkare hade sina små egna tekniska lösningar och egenheter.
Är inte mycket för multisprayer (även om WD-40 nog är minst dåligt av de), då inget/inga kan vara bra på allt. Använder hellre ett par olika sprayer som vardera är bra på sitt område. Dyrare JA, men samtidigt SÅ mycket bättre.
Sådana här unika detaljer tycker jag är värda det bästa och när det gäller "kem" för löstagning så gillar jag INNOTECs Deblock Ice bäst. Kanske inte direkt löser rost bättre än någon annan "proffsspray" men den innehåller MoS2 som hjälper till så det inte skär ihop direkt efter löstagning som det så ofta gör med "torra" rostchocksprayer. Funkar även i samband med att man eldar på rejält med gasen, magiskt bra produkt (utan att ha minsta anknytning till företaget..)!
https://innotec.nu/sv/Butik/deblock-ice/
En tub MAP (MAPP) -gas tillsammans med tex ett Rimac handtag/munstycke funkar perfekt till sådana jobb (dyrt, men bra om man vill snabbtända grillen och få glöd på nolltid också).
Är inte mycket för multisprayer (även om WD-40 nog är minst dåligt av de), då inget/inga kan vara bra på allt. Använder hellre ett par olika sprayer som vardera är bra på sitt område. Dyrare JA, men samtidigt SÅ mycket bättre.
Sådana här unika detaljer tycker jag är värda det bästa och när det gäller "kem" för löstagning så gillar jag INNOTECs Deblock Ice bäst. Kanske inte direkt löser rost bättre än någon annan "proffsspray" men den innehåller MoS2 som hjälper till så det inte skär ihop direkt efter löstagning som det så ofta gör med "torra" rostchocksprayer. Funkar även i samband med att man eldar på rejält med gasen, magiskt bra produkt (utan att ha minsta anknytning till företaget..)!
https://innotec.nu/sv/Butik/deblock-ice/
Värm gärna med något som ger en mera koncentrerar och hetare låga än gasol. Gäller att punktvärma det som ska expandera / lösna så fort som möjligt utan att andra parten "tar värme" för att få maximal effekt.Nästa helg blir det värme(barn hade snott gasolvärmaren) för då ska aset loss
En tub MAP (MAPP) -gas tillsammans med tex ett Rimac handtag/munstycke funkar perfekt till sådana jobb (dyrt, men bra om man vill snabbtända grillen och få glöd på nolltid också).
Andreas.
Re: En riktig Boardtrack Indian
Tack för tips, hela grejen är att det varit 40-50 år gammalt hade jag kört loss som annat, men 115år gammalt gör en försiktig med hur man gör annars. Just nu kommer jag envisas in i det sista, innan mutter huggs av.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
INNOTECs Deblock Ice är lik en variant jag har som är pensel bar. Dock är den lite väl aggressiv på blandmatrial men bra till bli usa och traktor inte 115år gammalt gjutgods
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Hade torkat bort WW40 osv, dränka i cola förra helgen. Idag Colan var borta, drag satan inget loss, pensla på lite grafit rostlösning och vänta i 30min.
Sen var det bara att loss med en skiftnyckel. Nu har jag två muttrar en stor och en liten samt en kil på axel vilket borde betyda koppling. Blir att gooogla satan ur detta nu.1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Innan det det hela kunde man inte ens se att det var 2 muttrar, men idag såg man det. Cola och ev guck brukar lösa om man låter det verka lite. Inga skador på gods vad jag ser.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Jag brukar köra bort rosten med blästring först innan jag går på med medel så tränger det in bättre. Men du är väl rädd om patinan
Re: En riktig Boardtrack Indian
På annat i Traktor och Usa bil ja. Patina är alltid att sträva efter på 70-110år gammalt mc och bil
Som min 1929 A-Ford Rodster racer, som jag kört dirttrack med. Rätt trimmad original 4.1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Grattis, ja det var ju inte konstigt att det satt fas då.
Chansningen gav resultat då lådan var helt rätt ?
Nyfiken fråga var det vänstergängat?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
Tackar. Ja det var vänster gängat. Nu är det att lista ut vilket år det är på Växellådan, är ju samma hus men sen ser de olika ut genom åren.
1918 är den helt annorlunda växellåda på dem för man dumpa Hedströms delar till slut.
1918 är den helt annorlunda växellåda på dem för man dumpa Hedströms delar till slut.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Det verkar varit olika fästen till lådorna här är ett som är mer som ett kraftig plattjärn med en förstärkning ovanpå, denna har du säker sett.
Ioförsig en helt annan modell.
snygg A-ford föresten.
Ioförsig en helt annan modell.
snygg A-ford föresten.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
Tack älskar den och min 1932 Ford rodster.
Har sett 3 olika fästen, vanligast är det tjockare. finns en smal och en bredare variant med. Sett som min little twin med tjocka. Men finns Usa sålda som har den tunnare.
Har sett 3 olika fästen, vanligast är det tjockare. finns en smal och en bredare variant med. Sett som min little twin med tjocka. Men finns Usa sålda som har den tunnare.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Kan varit en Europa model och en Usa modell av samma. nästan alla här är utan fjädring.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: En riktig Boardtrack Indian
Saxat från texten till bilden av denna:
Denna indian från 1915 upptäcktes begravd i en trädgård som tillhörde en Natal Classic motorcykelklubbmedlem i Durban.
Historien är att 1937 begravde en tidigare ägare av fastigheten, Mrs Bishop, denna motorcykel i en ilska efter hennes sons död, som hade dött när han körde på den. Som man kan förvänta sig av att vara begravd i fuktig Durban-jord så länge, är den helt oåterställbar. Den har grundmålats med en röd rostskyddsmedel för att förhindra att den rostar ytterligare.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: En riktig Boardtrack Indian
Där ser man, hade ändå renoverat den. Och låta den se ut som satan
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....