Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
ESGEE

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av ESGEE »

Har också hört och gjort det :D
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!
OK, misstänkte att det var den mycket gamla MYTEN som kom upp i dagsljuset igen.
Det finns ingen substans i att en blyackumulator tar skada eller laddas ur, genom att stå direkt på ett betonggolv.

Angående förvaring av blyackumulatorer under vintern när fordonet ej används, torr miljö och +3 grader C lär vara det optimala.
Lämpligtvis gör man rent batteriet och underhållsladdar lite då och då.

Skadan av att stå i normal rumstemperatur torde vara tämligen liten, däremot något jag sett eller hört talas om är folk som ställer sitt batteri ovanpå pannan under vintern. För vi vet ju alla att batteriet blir piggare när det är lite varmt och gosigt?
Det enda som uppnås med en sådan ovana är att dels risken att få ont i ryggen ökar samt att livslängden på blyackumulatorn förkortas.

Detta stämmer, blyackumulatorn förlorar mycket i kapacitet och förmåga när det är starkt nedkylt, så motsatsen värme måste ju vara bättre?
Ja, när det gäller att få bättre prestanda så vinner man förstås på att ha ett uppvärmt batteri...måttligt uppvärmt.

Dock skall man vara medveten om att ökad temperatur medför att åldringsprocessen snabbas på, detta är ju knappast önskvärt!
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

Ja var ett tag nu sedan man gav sig på ett moppeprojekt.. :D ... men har nyss inhandlat en crescent 1289 som jag tänkt mig fixa till ska få behålla patinan är ju riktigt fin när jag fick av ”fyndet i ladan” dammet :mrgreen: saknas dock motorn och framhjulet så får försöka hitta detta så den får nytt liv igen..blir ju vinterpyssel... även min Puch texas måste väl fixas klart ..nåja bra att ha lite pyssel när man ändå bara går hemma och dräller :D
Visst är det majskolvshantag på dessa original? Sitter ett sådant på vänster sida .. gashantaget saknas ju men ser ut som det är sådana när man kikar på bilder på den..får väl kolla om man lyckas hitta en 3 växlad fläktkyld sachs oxå.. :mrgreen:
Obbiewan

Inlägg av Obbiewan »

En stanley 1954 med pilot motor. Helt nydrabbad av moppesjukan så försöker läsa på så mycket jag kan. har ni några minnen eller tips på vägen så mottages det gärna
Bild
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Ser lovande ut, välkommen i 1950 träsket i moppe världen :D
Senast redigerad av ESGEE den 12 nov 2024, 21:21, redigerad totalt 1 gång.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Obbiewan

Inlägg av Obbiewan »

Tack 🙌 ska bli ett kul vinter projekt!
Användarens profilbild
SG2

Inlägg av SG2 »

när du börjar med den, starta en projekt tråd på det
Obbiewan

Inlägg av Obbiewan »