[/quote]
men ett litet steg bakåt med ett knackande ljud när jag kopplar ur.
[/quote]
Vad jag har hört är det urgröpningen i kopplingsarmen efter tryckstången som gör att det låter, har upplevt det själv. Brukar gå över efter ett tag.
Apollo 8037 en stummis det med väl?
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
men ett litet steg bakåt med ett knackande ljud när jag kopplar ur.
[/quote]
Vad jag har hört är det urgröpningen i kopplingsarmen efter tryckstången som gör att det låter, har upplevt det själv. Brukar gå över efter ett tag.
[/quote]
Tack för den kommentaren som kommer att göra nattsömnen bättre! Det låter inte så allvarligt, samt att det kan sätta sig och det finns en liten prägling i armen som kan väsnas. Ska öppna lilla luckan och se hur det ser ut, men inget hörs när jag kopplar ur och kickar så det känns inte som att korgen går i kåpan ändå.
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Fördelen med stor hjuldiameter = lång kedja, är att vinkelavvikelsen mätt i grader blir mindre.Mumkas skrev: ↑26 nov 2024, 18:15 Kedjelinjen stämmer inte och drevet på motorn sitter nu ca 10mm längre ut vad jag läst mig till. Men flera som kör fotpet i stummisar säger att det bara är att köra och jag får se mer när jag får dit kedjan.
Jag satte i nya svensktillverkade 19mm bussningar i bakre motorfästet för att kunna fylla på med en 3mm plåt mellan ram och motor på vänster sida och få motorn åt höger så långt det går. Får se om jag kan flytta bakhjulet lite åt vänster , men det är lite utrymme kvar mellan bakdrevet och ramen.
Andreas.
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Det är riktigt och vi får nog se ganska snart hur det blir. Fick lite eld i baken då några moppers ska köra en tomtetur nästa lördag och tänkte hänga på om jag kan. Har fått dit en lite nättare backspegel som inte funkade tillsammans med handtaget när jag körde handväxlat. Ljudet från kopplingen får vara som det är så länge, då det inte lever om om så man inte törs köra. Så återstår att fixa fotbryggan sen dit med kedjan och tomteluvan. Sen kan man ta det andra jag vill fixa i lugn och ro när det blir lite varmare i garaget igen. Fast känner jag mig själv rätt kommer jag inte kunna vänta.
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Tomteturen blev inställd p.g.a. väglaget och fick tummen ur att riva av kopplingskåpan. Det var den här lilla resten från gjutningen som väsnades när jag kopplade ur, men nu är det tyst efter att jag slipade bort den. Den var blanknött nu jämfört med hur det såg ut när jag rev motorn, så tydligen rätt trångt i kåpan med FP3-koppling.
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Så det kan bli
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Vill du öka frigången ytterligare så kan du kolla om där finns någon tjockare packning till kåpan (vet att det skiljer en del mellan de olika tillverkarna) eller knacka ut en egen från tex ett 1mm tjockt packningsark.
Kan vara bra med lite marginal, bara för att det går fritt med kall / halvvarm motor så är det inte säkert att det gör det när den blivit riktigt varm, beroende på hur de olika materialen i motorn växer med värmen.
Kan vara bra med lite marginal, bara för att det går fritt med kall / halvvarm motor så är det inte säkert att det gör det när den blivit riktigt varm, beroende på hur de olika materialen i motorn växer med värmen.
Andreas.
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Jag köpte ett par extra packningar om det skulle behövas, men börjar med en enkel. Har sett 3D-printade distanser också, men så mycket ska inte behövas. Men helt klart är det värt att tänka på hur olika metaller utvidgas i värme. Bra tips!Skåning skrev: ↑12 dec 2024, 16:56 Vill du öka frigången ytterligare så kan du kolla om där finns någon tjockare packning till kåpan (vet att det skiljer en del mellan de olika tillverkarna) eller knacka ut en egen från tex ett 1mm tjockt packningsark.
Kan vara bra med lite marginal, bara för att det går fritt med kall / halvvarm motor så är det inte säkert att det gör det när den blivit riktigt varm, beroende på hur de olika materialen i motorn växer med värmen.
Apollo 8037, klenstummis