Båtmotor.

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

Båtmotor.

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Jag har en Johnsson 9HK som har brytartändning. Årsmodell början av 70-talet.Och jag undrar om det finns någon här på forumet som vet vad det ska vara för brytaravstånd på en sån?.Det är dubbla brytare.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det står på svänghjulet men det är ett mått i tum och mosvarar 0,47 mm
Om det är mindre avstånd går den ej på tomgång.
Kolla dessutom när du vrider på gasen att förgasaren börjar öppna när tändplattan vridigt sig till ett märke på exentern.
Kolla dessutom att tändplattan inte vinglar, när du bryter på den.
Du skall dessutom höra ett snarkande ljud från bladventilerna när du sakta vrider på hjulet.
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

Båtmotor

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Conrad!.Jag har kollat allt som du sa och det verkade okey.Förutom brytarna som hade för litet avstånd, har försökt ställa dom så noga det går.Och provade motorn men den går upp o ner på jämn gas.Kan tänka mej att den inte får tillräckligt med bensin?.Det finns ett typ som ett ställbart munstycke som man kan ställa in ifrån panelen.Jag uppfattar det som ett ställbart.Och det går ungefär att ställa ett halvt varv.Kanske får ställa upp det mera.Jag får prova och se.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan dra av reglageknappen och justera direkt på axeln och sedan återmontera reglaget.
Bensinpumpen är ganska nyckfull på dom. för att kolla pumpen kan man konternuerligt pumpa med bollen.
Den övre blandarskruven är tomgång, nedre maxvarv,vid belastning.
Jag brukar skruva in nålarna och kolla hur många varv dom är utskruvade. Sedan skruva ut dom helt och blåsa med tryckluften och återmontera.
Bensinpumpen är inte svår att öppna men lurig att få igång igen, ofta bytte vi dom.
Den här snurran är helt underbar lungn och går helt underbart,ja faktiskt. Enda felet är att den är låg och har man lite vatten i båten brukar hela motorn bada. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar