Jag fick inte till det med wiren på min skitsnygga Smiths, så jag gick en annan väg. Förändringen från den Kinesiska är total!
Det var lite bök men ändå en rätt smidig operation.
Gratulerar, håller på en Smiths mätare för min 1962 Bsa som har Italienska, Borani 19" hjul , just en Hastighetsmätare wire passar hjulet men ej mätaren. Har köpt massa hastighetsmätare just Smiths men ingen passar, vill ju ej ha en Biltema mm (hemska eller nåt plastigt)
Senast redigerad av ESGEE den 26 feb 2025, 10:25, redigerad totalt 1 gång.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Samma för mig med mina japanska hjul. Gängorna uppe på wiren passade på mätaren men det fyrkantiga hålet in i den var alldeles för stort. Jag försökte vika en tunn kopparplåt i fyrkant men det blev inte bra. Synd att det inte finns såna där färdiga fyrkantiga plasthylsor som det finns för VDO-moppewire till Huret och MC-mätare.
Jag gjorde först ett par olika mätartavlor med Smiths och Jaeger, men sen kom jag på att skalan ju inte skulle stämma. Det behövde vara längre mellan siffrorna och de viktiga placerade på ungefär rätt ställe. Det fick bli en från BMW. Att nålen börjar där uppe var en bonus.
Är just att när någon kanske ej föregående ägare har kastat bort det som satt och satt ditt Biltema junk är lite att önska.
Har grunnat länge på detta, får ta en Smiths kopia och bygga om, sen är det är att wire snurrar ifrån fel håll ställe med när det är gammalt med.
Är en bra tråd med ett riktigt problem när det byggs.
Precis såna där har jag på min E-type. Varvräknaren som är mekanisk funkar förstås inte, men de brukar de ju ändå aldrig göra.
Passade kanon ihop med hjul och wire från AS3.
Lolalola skrev: ↑26 feb 2025, 10:21
Gängorna uppe på wiren passade på mätaren men det fyrkantiga hålet in i den var alldeles för stort. Jag försökte vika en tunn kopparplåt i fyrkant men det blev inte bra.
Har du provat att crimpa dit en oisolerad ändhylsa?
Då de är så passa mjuka och tunnväggiga att crimptången kan göra de räffliga så borde de funka att pressa till 4-kantiga också.
Ett enkelt pressverktyg går att göra genom att fila ur ett lagom 90* jack i två plattjärnsbitar (i samma tjocklek som önskad press / hyls -längd) och vanligt skruvstycke funkar utmärkt till att klämma ihopa det med.
Med en magnet som når över backarna så hålls allt på plats också. Annars har man minst 2 händer för lite vid det tillfället...
Intressant, dock har ej ett sånt press verktyg, kanske man måste inhandla Har bara såna för el för man är gammal elektriker, de kan nog vara för brutala..
Förr fanns det såna 5-7cm bitar man skruva på för byta ifrån engelsk infattning till Japanskt eller Italienskt, sånt hittar man ej längre.
Allt som finns är Kina eller Indien(fast de har ju tillverkat Royal Enfield mm sen 1960tal till dags datum)
Tum till mm modell.
Lolalola skrev: ↑27 feb 2025, 07:18
Jag kom just på att man ju borde kunna ta krympslang, sån där som man har till elkablar alltså, och värma på i en sisådär 4-5 lager.
Problemet med krympslang (än värre med den typen med smältlim i) är att de har en förmåga att göra allt runt oavs tidigare form och såklart än värre ju fler lager det är.
Bygga upp med lödtenn är också ett alternativ.
En vanlig lösning förr var att leta upp en wire som som passar i det "stora fästet" och sen fila ner fyrkanten så att det passar i det mindre.
"En vanlig lösning förr var att leta upp en wire som som passar i det "stora fästet" och sen fila ner fyrkanten så att det passar i det mindre"
Går på flera dock är problemet med olika material, och gammalt kombinerat med nytt inte så lätt för värre fila. Dock undrar man var de korta bitar man bytte ifrån engelskt till mm, gänga i och byta, inte sett såna på 25-30år. För min del blir det bygga en kopia av det på minne ifrån 1990tal.