Hej, har en liten fråga fundering då det är första Sachsen som jag renoverar. Håller på med kopplingssidan nu efter att allt annat är klart och monterat. Hur kan man känna att man har en bra funktion i kopplingen? Nya lameller mm på plats samt nya fjädrar. När jag skall känna på kopplingsarmen så tyckte jag den högg tag lite och det var en liten slitning efter tryckstången (håla). Beställt en ny men min huvudfråga är kan man få till ett lyft av lamellerna med handkraft på kopplingsarmen? Jag får inte det och kanske det är för dålig utväxling och tro att man kan få till det där, samtidigt lite orolig för att det inte lyfter pga. någon orsak. Allt gick lätt i splinsen/drevet innan fjäderpaketet kom på. 9 standardfjädrar (nya) är monterade och justerskruven inskruvad för rätt spel. Blir ju inget tests annars förrän motorn är monterad och vajern sitter där. Någon som vet hur det fungerar som har bättre vana än mig i detta? Fel fjädrar? men köpta som standard eller är det så hög kraft som behövs.
Mvh
Mats
Koppling sachs 50/2
Re: Koppling sachs 50/2
Hej,
Om du menar att ta i med handen direkt på armen på motorn för att koppla ur, skulle jag säga att det är omöjligt. Det går med ett verktyg, typ att dra med en ringnyckel på för att få lite längre hävarm. Varning på det dock, då det är lätt att bryta av örat på armen där nippeln ska sitta. Har gjort det själv och gör inte om det.
Varning också för nytillverkade kopior på armarna som behöver slipas för att gå lätt. Testade en sån på min förra motor med FP3 koppling och den fjädrade inte tillbaka alls, så det blev att jaga en original bara för att jag pajade örat.
Mitt tips är att montera motorn i ramen, samt vajern till handtaget och börja finlira med justering därifrån. Alternativt som jag gjorde med en motor som låg ett tag med olja i och jag inte ville att lamellerna skulle klibba ihop, dra vajern till ett handtag på ett löst styre för att motionera kopplingen och dra runt motorn med kicken så det släpper.
Blev en lång text det här, men en liten prägling på armens flata gör inget och testa innan du byter den. Med lite tur går det att byta armen med motorn i ramen utan att dela den om det går att dra ut niten med en tång. Ställningen för mig är 1-1 nu mot nitar som går av eller inte.
Om du menar att ta i med handen direkt på armen på motorn för att koppla ur, skulle jag säga att det är omöjligt. Det går med ett verktyg, typ att dra med en ringnyckel på för att få lite längre hävarm. Varning på det dock, då det är lätt att bryta av örat på armen där nippeln ska sitta. Har gjort det själv och gör inte om det.
Varning också för nytillverkade kopior på armarna som behöver slipas för att gå lätt. Testade en sån på min förra motor med FP3 koppling och den fjädrade inte tillbaka alls, så det blev att jaga en original bara för att jag pajade örat.
Mitt tips är att montera motorn i ramen, samt vajern till handtaget och börja finlira med justering därifrån. Alternativt som jag gjorde med en motor som låg ett tag med olja i och jag inte ville att lamellerna skulle klibba ihop, dra vajern till ett handtag på ett löst styre för att motionera kopplingen och dra runt motorn med kicken så det släpper.
Blev en lång text det här, men en liten prägling på armens flata gör inget och testa innan du byter den. Med lite tur går det att byta armen med motorn i ramen utan att dela den om det går att dra ut niten med en tång. Ställningen för mig är 1-1 nu mot nitar som går av eller inte.
Apollo 8037, klenstummis
Tack för svar, ja då är det nog rätt tryck i fjädrarna och inget problem. Ja det var stumt och försöka få armen att röra sig med handkraft. Däremot var nog urgröpningen lite för bra så jag har en ny från Mopedrenoveringar på posten med sprint o tätning. Jag hade tur att få dän sprinten så jag har 1-0 men det kan ju ändra sig
Tack för tipset med styret. Var lite orolig att det var för bra tryck i grejorna. Skall plocka ihop resten i helgen så får vi se hur det blir.
Tack för svar!
Mats

Tack för svar!
Mats
Det var på min nybyggda motor för året som jag tyvärr hade av skallen på sprinten, när jag skulle dra ut den. Kopplingen hängde sig i urkopplat läge med motorn på bänk och jag skulle ta dän armen och byta till en annan originalarm jag hade. Helt i onödan visade det sig för kopplingen funkar hur bra som helst nu när oljan plaskat runt efter att ha haft igång den. Jag kör med niten som den är, för det bör vara omöjligt för den att trilla in i motorn eftersom den är konisk. Möjligtvis att det kan drälla lite olja utan packning och skalle på niten.
Jag ville bara att allt skulle vara perfekt, men istället blev det mer operfekt och det får fixas nästa gång motorn är isär. Gissa om den där niten utan skalle kommer att gnaga i min skalle när jag kör i sommar.
Jag ville bara att allt skulle vara perfekt, men istället blev det mer operfekt och det får fixas nästa gång motorn är isär. Gissa om den där niten utan skalle kommer att gnaga i min skalle när jag kör i sommar.

Apollo 8037, klenstummis
Förstår att du funderar men det funkar säkert utan huvud med. blev att jag använde den gamla armen. Men putsade in den nya med men den gamla åkte i med ny nit istället.
Ja, så kan det gå när man har huvudet under armen.

Bra att det löste sig för dig. Provstart snart?
Apollo 8037, klenstummis
Nja, i den bästa av alla världar så dröjer det väl inte så länge. Men mycket både på jobb och fritid just nu så motorn är sist på to do listan just nu