Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
kelegris007_2

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av kelegris007_2 »

Receptet enligt min pappa är då; framhjul från en flakmoppe, custom bakhjul där min farfar svarvade ur och svetsade i ett nav från okänd MC, framgaffel från okänd MC (någon som känner igen?), och då kortad bakskärm (inte så vackert) samt kortad sving (lite för mycket?) och sen toppad med en snygg garagespray med allt utom motorn på plats. Motorn är från min pappas moped som han hade back in the days, men han fick tag på en KS100-motor som sedan satt på när han sålde den och originalmotorn blev över och hamnade här. Ramen är från -64 och motorn från -62.
kelegris007_2

Inlägg av kelegris007_2 »

Ja, tanken var att behålla den som den är. Grabben har redan provkört och tyckte det var kul. Möjligtvis att man köper på sig en bakskärm och sving om man råkar stöta på det, ”bara för att ha grejer att återställa”.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Fint med reuse av det man själv lärde åka på. Jag hade en 1977 XR 75cc vid 9år, visa sig att farsan behållit den i 45år var åka hämta i Jämtland, få igång så barn fick lära sig koppling, äldre hade svårare än 7åring då att lära sig koppling och fotväxel. Sen körde då 7åringen den som fan i 2år.
Måste nog ha igång den ingen så den ej beckar ihop, inte körd på 3år.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Skriv svar