Hallåj!
Jo du borde titta hit lite oftare...
Har grejat med en Novolette 1954 under våren, och bytte bl.a vajrar på den och det gick inte helautomatiskt att få funktionen perfekt efteråt.
Nu var det länge sedan jag skruvade första modellen med REX-motor, men visst är väl funktionen lika med både gas o koppling i högerhandtaget?
Handtaget har ju två glidnipplar, en för gas och en för koppling, och när man vrider handtaget framåt så spänns kopplingsvajern och motorn frikopplas. Vrider du sedan mot dig så kopplar den in ungefär samtidigt som gasvajern börjar att sträckas för att lyfta trotteln.
Startar gör du med att stänga luftspjället och sedan trampa iväg med högerhandtaget i framåtläge (frikopplad) och när du fått upp lite fart så vrider du handtaget mot dig så att kopplingen greppar in, men ge inte för mycket gas, den startar bättre med pyttelite gaspådrag.
Ja den ska gå jämt och fint på tomgång när du vrider till frikoppling (när den är varmkörd). Tomgången justerar du med vajersträckaren på förgasaren, för det finns ingen tomgångsskruv.
En fråga till dig: Har du någon originalcylinder och kolv till en Zweirad/Victoria/DKW 802-motor som du skulle vilja sälja?
Jag ropade in en komplett motor, men cylindern är uppborrad till 45 mm och det vore kul att ha en originalcylinder också.
//Robban.