2-taktsolja och 95e10oktan

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Thord Marklund

2-taktsolja och 95e10oktan

Inlägg av Thord Marklund »

Bytte 2-taktsolja till hel syntetiskt 2-taktsolja typ snöskoter 2-taktsolja och fick mera att köra med och har separat smörjning och kör på 95e10oktan.
Den går 53km/h sedan jag gjorde en nål sänkning istället för 57km/h och är nedväxlad till 62kugg från 52kugg och har nu 10 pluggningar istället för 8 slider_anon.gif och är nu extremt pluggad.
Den är över 7år gammal.
Säsongen är över för I år .
Rekommenderar endast 95e10oktan om separat smörjning finns.
Undvik prem bensin
Gynnar miljön när jag kör.
Nu drar den 10% mindre
Ser framemot 95e20oktan för miljöns skull i framtiden.
Den går bra på 95e10oktan.
Har haft frost 3 gånger hittills.
Varför nål sänkning.
Jo den fick för mycket bensin.
Tidigare gick den 57km/h,nu 53km/h eller 51,43km/h med felvisning på mätaren bort räknad enligt mig själv och transportstyrelsen.
Den ska dra 2,7 dl per 10km blandad körning landsvägskörning och har ett dbl på 72,4 vid 51,43km och 71dbl vid 45km/h vid 2.100rpm under körning I trafiken och har startat direkt på 1:a kickstart.
Dt50r enduro bytte jag in för över 7år sedan mot en rieju mrt enduro 50 som är orange.
Från början drog den 4dl per 10km, nu 2,7dl per 10km vid 45km/h i trafiken.
Senast redigerad av Thord Marklund den 13 okt 2025, 16:24, redigerad totalt 4 gånger.
Användarens profilbild
ESGEE

Re: 2-taktsolja och 95e10oktan

Inlägg av ESGEE »

I gammal Moped skulle jag aldrig ha 95 oktogon någonsin. Ja har även slumplösning i 98 med, det överlever bra mycket längre än etanol bensin. Moped-mc-bil Usa.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Thord Marklund

Re: 2-taktsolja och 95e10oktan

Kör på 98oktan eller akrylat bensin är mitt förslag.
Jag använder hel syntetiskt 2-taktsolja I separat smörjningen istället för I bensinen I alla fall.
Du då?
Del syntetiskt 2-taktsolja blev för fet för mig.
Har fått moppen till att sluta ryka.
Jag tankar 95e10oktan I alla fall sedan över 7år.
Men. Det är jag det.
Dom brukar sänka kompression på mopederna som en del av strypningen och genom att köra på 95e10oktan rundar jag den pluggningen.
Biobränsle ger lägre motoreffekt och utsläpp om man kör 2-taktare på det som jag.
I och med att den fick 10% för mycket bensin så är motoreffekten oförändrad på den.
12+12%=24% +20%=44% verkningsgrad i 2-taktaren jag kör.
Etanol spetsad bensin.
Senast redigerad av Thord Marklund den 15 okt 2025, 11:58, redigerad totalt 5 gånger.
Thord Marklund

Re: 2-taktsolja

Fick moppen till att sluta ryka och det är en 2-taktare dessutom.
Har kört på den hel syntetiska 2-taktsoljan I över 6års tid och kollade med open AI och den ger tydligen lika rena avgaser som en 4-taktare.
Några frågor eller?
Har inte haft några problem med 2-taktsoljan dessutom blev den snålare på 2-taktsolja.
Jag köper den i 4 liters dunkar på okq8.
Blå snöskoter 2-taktsolja billigt.
Finns bara på vintern.
Konstgjord 2-taktsolja som varken kommer upp ur marken eller havsbotten.
Ser ut som spolar vätska
Men det är 2-taktsolja.
Har katalysator I avgaskröken standard det syns bland annat på delningen I avgaskröken samt att mopeden är helfordonsgodkänd
,kompenserar sänkt kompression med sänkt oktantal och här finns knappt nån 98oktan så vad har jag för val.
Behöver inte köpa in ett högkomptopplock eller plana topplocket när man kör på 95e10oktan.
Skriv svar