Läckande v3 motor Puch Montana

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Lundis

Läckande v3 motor Puch Montana

Inlägg av Lundis »

Hej

Min första tråd med ett lite knepigt problem.

Puch V3 motor där hålet i motorblocket för växelväljaren blivit ovalt samt spruckit. Resultat o-ring håller inte tätt. I övrigt är blocket fint. Se bild där hylsa får visa på hur ovalt det blivit.

Problemet är att jag har dåligt med idéer för att hitta en lösning. Känns dumt att behöva byta ut det.

Förslag mottages med öppet sinne
Bilagor
IMG_3189.jpeg
HSE

Re: Läckande v3 motor Puch Montana

Inlägg av HSE »

Bästa som jag ser det är att svetsa sprickan och bearbeta hålet. Fodrar dock profs hjälp.Förr i värden fick jag sådan jobb gjorda för en tårta av verkstads gänget på jobbet så det går att göra...
Senast redigerad av HSE den 13 okt 2025, 07:17, redigerad totalt 1 gång.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Går åt en del verkstadstid att åtgärda det där. Lite beroende på hur svetsbart mtrl:et är och hur svårt det är att spänna upp och indexera blockhalvan för bearbetning.
Men vill man bibehålla ett matchande ram & motor -nr så finns det inget annat val än att åtgärda det, om inte så är ett annat block troligtvis den billigaste och klart enklaste lösningen.
Andreas.
Tillotson

Inlägg av Tillotson »

Det kanske går att löda med zink?
Lundis

Inlägg av Lundis »

Hej

Tack för era svar. Tiden då en rulltårta betalde mindre tjänster är nog förbi, tyvärr. Men zink idén kan vara något. Det gör inget om trycket på o-ringen skulle bli lite större. Men zink är något jag aldrig gjort men kan vara kul att testa. I annat fall är det kanske ny blockhalva som ska till.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Tror tyvärr att själva lagningen (svets / lödning) utav sprickan är det minst svåra momentet (lite beroende på vilken legering det är i blocket), för hålet ska bli runt och cylindriskt med rätt diameter och samtidigt linjera tillräckligt bra.

https://www.classicmotor.se/artiklar/ar ... -med-zink/
Andreas.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag tror att det går att fixa "relativt enkelt genom lödning med zink.
Börja med att forma hålet försiktigt så att det blir tillräckligt runt, fila ur sprickan.
Tvätta rent NOGA, tycker att man behöver värma för att godset skall svettas och tvätta nog med sprit FLERA gånger.

Det är ju värt lite pyssel, jämfört med alternativet?
Skriv svar