Fjädergummi

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Jalle502ks

Fjädergummi

Inlägg av Jalle502ks »

Har börjat renovera en Crescent 1159 med sachsmotor. Längst ner på framgaffeln satt det 2 fjädergummin, men inget mer. Skall det inte vara några stag nere vid navet annars får man ju ingen fjädringseffekt undrar en nybörjare på mopedrenovering.
Mumkas

Re: Fjädergummi

Inlägg av Mumkas »

Jalle502ks skrev: 01 dec 2025, 18:56 Har börjat renovera en Crescent 1159 med sachsmotor. Längst ner på framgaffeln satt det 2 fjädergummin, men inget mer. Skall det inte vara några stag nere vid navet annars får man ju ingen fjädringseffekt undrar en nybörjare på mopedrenovering.
Trevligt med en 1159 och gör gärna en renoveringstråd av den med bilder under projekt & renoveringar, så kan du få svar på flera frågor under resans gång. På Mopedrenovering finns reservdelskataloger att ladda ner i mopedarkivet som är en bra hjälp för att hitta en del svar själv.

Det ska sitta två stycken länkarmar #35 längst ned som hjulet sen sitter i och dessa är olika höger och vänster. Tips är att köpa nya gummibuffertar #43 och dämpningsgummin #45 i bra kvalitét så får man bästa möjliga fjädring med denna ålderdomliga konstruktion. Jag köpte de svensktillverkade från RubberMeck.

Saknas det delar till din gaffel, eller ligger allt isärplockat i lådor? En del mer än gummina finns nytillverkat, men inte bottenlänkarna vad jag vet.
Skärmavbild 2025-12-02 kl. 16.53.19.png
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Jalle502ks

Inlägg av Jalle502ks »

Tack för svar!
Min 59 :a har ett galler fram för gods. Jag vet inte om den modellen heter något mer. Jag tror att televerket när det begav sig hade denna modellen fast också med trälådor bak. Allt i vacker klargul färg. Bra tips med reservdelskatalogen. Moppen är ganska komplett. Återkommer med bilder. Många Hälsningar
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Jalle502ks skrev: 05 dec 2025, 11:55 Tack för svar!
Min 59 :a har ett galler fram för gods. Jag vet inte om den modellen heter något mer. Jag tror att televerket när det begav sig hade denna modellen fast också med trälådor bak. Allt i vacker klargul färg. Bra tips med reservdelskatalogen. Moppen är ganska komplett. Återkommer med bilder. Många Hälsningar
MCB 1159 är hett eftertraktade och kallas allmänt för fetbrux tillsammans med senare årgångar av 1142 som hade trampmotor. Deras ramar har kraftigare bakram, ett grövre nedre styrlager till framgaffeln, samt fästen för pakethållaren fram. Vanliga användare var Posten, Televerket och Försvarsmakten i sina respektive färger, men såldes även i en mer "civil" version också. Här finns lite rolig info och läsning. :)

http://www.raketsport.com/mcb_transport_2_.htm

https://tartanmopedoz.com/bilder/fetbrux/
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Jalle502ks

Inlägg av Jalle502ks »

Mycket intressant läsning. Roligt att modellen är så väldokumenterad. Det är roligt när man ger sig in på nya stigar, där man inte har varit, och att se fram mot kommande kunskaper.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Starta en projekttråd vetja! :)
Skriv svar