Sachs 50/2 startproblem
Sachs 50/2 startproblem
Hej,
Har renoverat en Crescent Compact 1248. Motorn är otrimmad. Köpte en nyrenoverad tändplatta på Tradera med Bosch delar istället för Kinagrejorna som satt monterade. Får fin gnista från stiftet, NGK b5hs är monterat. Förgasaren läckte som ett såll från början, men det är åtgärdat. Får soppa på stiftet. Har även provat att ta bort luftfiltret, men gör ingen skillnad. Ställde in tändningen enligt Stora tvåtaktsboken. Trots detta inte en hostning från motorn... Vad sk jag göra?
Har renoverat en Crescent Compact 1248. Motorn är otrimmad. Köpte en nyrenoverad tändplatta på Tradera med Bosch delar istället för Kinagrejorna som satt monterade. Får fin gnista från stiftet, NGK b5hs är monterat. Förgasaren läckte som ett såll från början, men det är åtgärdat. Får soppa på stiftet. Har även provat att ta bort luftfiltret, men gör ingen skillnad. Ställde in tändningen enligt Stora tvåtaktsboken. Trots detta inte en hostning från motorn... Vad sk jag göra?
Re: Sachs 50/2 startproblem
Har du kollat att du har rätt rotationsriktning på svänghjulet?
Det verkade stämma med markeringarna för övre dödpunkt. Ska det vara med eller motur?
Jag kan väldigt lite om Sachs, så jag vet faktiskt inte om det ska var medurs- eller moturs- rotation.
Men fel rotation funkar dåligt med brytaröppningen pga nockens utformning på svänghjulsnavet.
Jag vill tillägga att jag inte menar att det är problemet på din motor, utan att det kan vara värt att kolla.
//Robban.
Men fel rotation funkar dåligt med brytaröppningen pga nockens utformning på svänghjulsnavet.
Jag vill tillägga att jag inte menar att det är problemet på din motor, utan att det kan vara värt att kolla.
//Robban.
Är det inte mot ur rotation på Sachs.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Sachs med kuggtrans, vilket bör vara fallet här, roterar moturs och är det kedjetrans är det medurs. Det ska finnas en pil på svänghjulet som anger riktningen.
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Fungerade motorn innan du renoverade och bytte detaljer på den?
Andreas.
Hej,
Jag har inte öppnat och renoverat motorn. Har bytt cylinder, topplock, förgasaren och tänd plattan. Använder samma svänghjul som satt på motorn tidigare. Den startade och gick bra när jag köpte den, men det var nog 7-8 år sedan. Ska kolla lite på tänd inställningarna igen. Kan det vara så att tänd plattan jag köpte inte är kompatibel med svänghjulet?
Jag har inte öppnat och renoverat motorn. Har bytt cylinder, topplock, förgasaren och tänd plattan. Använder samma svänghjul som satt på motorn tidigare. Den startade och gick bra när jag köpte den, men det var nog 7-8 år sedan. Ska kolla lite på tänd inställningarna igen. Kan det vara så att tänd plattan jag köpte inte är kompatibel med svänghjulet?
Men du skriver att du har bra gnista? Det kontrollers bäst genom ett tändstift med utbänt ginst gap till minst 5mm om man skall kolla ute i det fria utan motorns kompression. Blir ju helt andra förhållande i motorn med kompressionen som ger motstånd/isolerar.
En detalj som är lätt att missa är elektrodavståndet på tändstiftet. Är det för stort blir moppen svårstartad.
Det ska väl vara 0,6 om jag minns rätt?
Det ska väl vara 0,6 om jag minns rätt?
Ska kolla med ett gammalt tändstift och bända. Elektrod avståndet har jag mycket riktigt missat. Ska ta med sonen till garaget i helgen och så ska vi få igång den. Tack för tipsen!
Tror tyvärr inte att ett ev. felaktigt elektrodavstånd är det som gör att motorn inte går att starta, speciellt inte om det är "fin gnista" på ett löst stift, även om det såklart påverkar motorns egenskaper och prestanda negativ.
-Kollat så att där är någorlunda rimlig komp. för att motorn ska kunna gå?
-Kollat så att där är någorlunda rimlig komp. för att motorn ska kunna gå?
Andreas.
Hej!
Tack för tipset, hur kollar jag detta enklast?
Tack för tipset, hur kollar jag detta enklast?
Enklast om det var det du ville ha svar på, (UTAN att på något sätt nervärdera dig) är om du hör med någon som har bra koll på den typen utav mopeder om den kan hjälpa till lite med att felsöka åt dig.
Några kickar och/eller några meter med att försöka putta igång mopeden säger ganska mycket om där är tillräckligt med komp eller inte för någon som är van vid den typen av mopeder. En vanlig komp.mätare man köper (avsedda till bilmotorer med betydligt större cyl.volym) ger inget bra värde på en 50cc motor + att man ska veta vad och hur man mäter för att det ska ge något användbart resultat också.
Några kickar och/eller några meter med att försöka putta igång mopeden säger ganska mycket om där är tillräckligt med komp eller inte för någon som är van vid den typen av mopeder. En vanlig komp.mätare man köper (avsedda till bilmotorer med betydligt större cyl.volym) ger inget bra värde på en 50cc motor + att man ska veta vad och hur man mäter för att det ska ge något användbart resultat också.
Andreas.
Jämfört med hur jag kommer ihåg min Compact med Sachsmotor från när jag var ung moppegrabb så var det lite mer motstånd i den motorn när man skulle kicka igång den än det är i den nuvarande motorn. Jag ska försöka springa igång den nu när jag löst problemet med läckande förgasare. Ska bli varmare till helgen som kommer så då blir det nya tag. Var -20 i helgen som var. Men kompressionen ska väl egentligen bara kunna försvinna vid cylinderfot, topplock och packboxarna vid vevhuset? Den fungerade ju när jag köpte den. Kanske ska kolla och sätta på den cylindern och topplocket som satt på då? Har jag missat ngt ställe att felsöka om jag behöver dela motorn?