Monarped M32 1953
Re: Monarped M32 1953
Vet jag väl
Där av mer fart på.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Det blir lite orättvist mellan de olika drevuppsättningarna kontra motorerna.
Original FP50 med 0,8hk och låga durationer och en ihålig korv som ljuddämpare, mot en 2-vxl Pilot(REX)-motor med en cylinder som på de vassaste modellerna av (tyska) REX går i 70 km/tim men i svensk version ger ca 1hk.
Och nu denna version ILO FP50 med Puch 60cc, bättre förgasare och ett avgassystem som svarar lite mera. Och 45T var i det här läget bara en gissning på vad som skulle passa, för i.o.m att motorn är 1-växlad så måste ett bra grundvrid finnas så att den ska orka ifrån låga varv.
Betänk att det även är 26 tums hjul, så även där blir det lite tyngre från stillastående.
Efter lite kalkylerande och ytterligare gissande hur ett avgassystem skulle se ut så gick både kapskiva och svets varm på både krök och lite rostfria plåtar (varför nöja sig med mindre
) Nu var plåten så tunn och MIG:en lite oberäknelig så svetsarna blev inte fantastiska, och inte vågade jag slipa ned dem till perfektion heller, men ett avgassystem blev det.
Och efter en försiktig testkörning så är det bara att konstatera att motorn går fint och svarar kanonbra på avgassystemet.
Visst är det lite häftigt med 26" ballongdäck på en moppe
Original FP50 med 0,8hk och låga durationer och en ihålig korv som ljuddämpare, mot en 2-vxl Pilot(REX)-motor med en cylinder som på de vassaste modellerna av (tyska) REX går i 70 km/tim men i svensk version ger ca 1hk.
Och nu denna version ILO FP50 med Puch 60cc, bättre förgasare och ett avgassystem som svarar lite mera. Och 45T var i det här läget bara en gissning på vad som skulle passa, för i.o.m att motorn är 1-växlad så måste ett bra grundvrid finnas så att den ska orka ifrån låga varv.
Betänk att det även är 26 tums hjul, så även där blir det lite tyngre från stillastående.
Efter lite kalkylerande och ytterligare gissande hur ett avgassystem skulle se ut så gick både kapskiva och svets varm på både krök och lite rostfria plåtar (varför nöja sig med mindre
Och efter en försiktig testkörning så är det bara att konstatera att motorn går fint och svarar kanonbra på avgassystemet.
Visst är det lite häftigt med 26" ballongdäck på en moppe
Senast redigerad av SS440-80 den 30 dec 2025, 23:49, redigerad totalt 1 gång.
Hela den är faktiskt häftig. 
Fint bygge, du har lyckas bra 
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Det förklarar varför naturen i bakgrunden på dina bilder är så grön och somrig.
Andreas.
Så är det
Vi har haft en dålig höst och december, men riktigt så grönt är det inte nu
Blev ett skitbra resultat av Monarpeden.
Den trummade på som satan, behövdes inte många tramptag för att få igång den och den justerbara choken gjorde "uppvärmningskörningen" mycket enklare än om man hade ett till-o-från-chokespjäll.
Och varmkörd (som tar 5-8 minuter då hela motorn måste komma upp i temperatur) så svarar den bra från lågfart och upp till farter som är betydligt högre än vad halvnavsbromsarna är gjorda för
Enda minuset vara att alla byinvånare (utom smågrabbarna) stirrade ilsket när man passerade, så en juste ljuddämpare behövdes...
Så en kromad DT50-ljuddämpare inropades på Tradera.
Blank och fin
Borde kunna bli kanon
Så efter lite mätande och kapande så blev det svetsning
Jag fick korta insatsen lite, och naturligtvis packa om med ny ljuddämparull
Den trummade på som satan, behövdes inte många tramptag för att få igång den och den justerbara choken gjorde "uppvärmningskörningen" mycket enklare än om man hade ett till-o-från-chokespjäll.
Och varmkörd (som tar 5-8 minuter då hela motorn måste komma upp i temperatur) så svarar den bra från lågfart och upp till farter som är betydligt högre än vad halvnavsbromsarna är gjorda för
Enda minuset vara att alla byinvånare (utom smågrabbarna) stirrade ilsket när man passerade, så en juste ljuddämpare behövdes...
Så en kromad DT50-ljuddämpare inropades på Tradera.
Blank och fin
Borde kunna bli kanon
Så efter lite mätande och kapande så blev det svetsning
Jag fick korta insatsen lite, och naturligtvis packa om med ny ljuddämparull
Testkörd med ljuddämpare och mycket behagligare ljud, så det blev en kanonbra lösning.
Det var tur att jag gjorde en inåtgående stinger på avgassystemet, så att det var enkelt att få dit DT-dämparen i änden.
Monarpeden får nog kallas för färdig nu. Ska bli kul att köra några mopedrallyn med den 2026.
[attachment=0]
Det var tur att jag gjorde en inåtgående stinger på avgassystemet, så att det var enkelt att få dit DT-dämparen i änden.
Monarpeden får nog kallas för färdig nu. Ska bli kul att köra några mopedrallyn med den 2026.
[attachment=0]
Ett mycket potent utformat avgassystem! 

Tack så jättemycket.
Jag är glad att det fungerar så bra. Vi får se hur motorn och framförallt kopplingen överlever den kommande sommaren.
Jag upplevde att det var ett lite vasst slamrigt ljud ifrån cylindern men tänkte först att det kanske är för att det är en fläktkyld cylinder, men efter att jag kört några mil så minskade det vassa ljudet så jag gissar att det kan ha varit kolvringarna som slamrade mot portöppningarna. Jag ska lyfta cylindern före sommaren och kika hur kolvringarna ser ut och "grada av" portkanterna lite grann.
Men det är långt till sommaren och nu har snön kommit och snöskotersäsongen är här
Kör både nytt och gammalt, och har precis som med mopederna alldeles för många
Skulle behövt en snöskoter nu 
Den blev himla trevlig Monarpeden.SS440-80 skrev: ↑06 jan 2026, 10:32 Testkörd med ljuddämpare och mycket behagligare ljud, så det blev en kanonbra lösning.
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.