Thols DT
Re: Thols DT
Sen började jag kolla på annat så som toppen och kolven.
Först så la jag en stållinjal över toppens anliggningsyta och fick en dålig känsla i magen. Så jag började med att kolla över kolven och tog ut kolvbulten som hade några fil repor som känns med nageln så jag kan nog behöva en ny där. Sen började jag kolla på kolvringarna och funderar var den där tunnare ringen ska vara? Jag gissar på under en av de andar kolvringarna men vilken?
Först så la jag en stållinjal över toppens anliggningsyta och fick en dålig känsla i magen. Så jag började med att kolla över kolven och tog ut kolvbulten som hade några fil repor som känns med nageln så jag kan nog behöva en ny där. Sen började jag kolla på kolvringarna och funderar var den där tunnare ringen ska vara? Jag gissar på under en av de andar kolvringarna men vilken?
Den toppen såg ej bra ut 
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Jag testade att lägga toppen på cylindern och konstaterade fakta. Den toppen är slut
Bara byta 
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Japp, det blir till att beställa ett nytt 
Jag har fått svar från mopedrenovering och förgasarens trottel ska tydligen vara som den är så jag får ta och prova förgasaren.
Sen har jag fått en låda med topp, kolv samt lagret för kolven så nu borde det kunna bli ett ryck.
Sen har jag fått en låda med topp, kolv samt lagret för kolven så nu borde det kunna bli ett ryck.
Blir säkert bra 
Det blir det säkert
Med lite nya saker i garaget så blev det ett litet ryck under veckan.
Vobrationsdämparna flyttades över från den gamla toppen till den nya. När insuget skulle monteras på toppen såg jag att det blev lite av en ljutkant på insidan av packningen och det kändes inte okej så en rundfil åkte fram och det värsta tigs bort i alla fall
Sp nu ligger det mesta jag behöver i en låda redo att åka med till mopeden och monteras.
Med lite nya saker i garaget så blev det ett litet ryck under veckan.
Vobrationsdämparna flyttades över från den gamla toppen till den nya. När insuget skulle monteras på toppen såg jag att det blev lite av en ljutkant på insidan av packningen och det kändes inte okej så en rundfil åkte fram och det värsta tigs bort i alla fall
Jag var till Emil och dtn idag så det faktiskt skulle hända något med den.
Så cylindern kontrollerades innan montering och jämfördes med en känd cylinder för att försöka komma fram till vad det var för cylinder.
Det vi kom fram till var att det var en originalcylinder och inte en 5,5a.
Den nya kolven med ett nytt lager åket på plats utan problem.
Gängorna på en av pinnbultarna var lite tungjobbade med nya muttrar upptäcktes när toppen skulle på.
Förgasaren var lite bråkig då choken var tvungen att demonteras för att det skulle gå att skruva åt muttern som håller förgasaren mot insuget samt att jag var lite kort på slangklämmor för att dra fast insugsslangen ordentligt.
Sen kom vi till avgasröret och här tog det stopp!
Planen var att byta det blanka avgassystemet till ett svartmålat för att få ett mer original liknande utseende men muttern på avgassystemet vill inte vara med när jag försöker att få in en tätning så jag ska köpa en ny mutter och hoppas att den är bättre.
Så nu är det en paus igen och dags att beställa mer delar.
Så cylindern kontrollerades innan montering och jämfördes med en känd cylinder för att försöka komma fram till vad det var för cylinder.
Det vi kom fram till var att det var en originalcylinder och inte en 5,5a.
Den nya kolven med ett nytt lager åket på plats utan problem.
Gängorna på en av pinnbultarna var lite tungjobbade med nya muttrar upptäcktes när toppen skulle på.
Förgasaren var lite bråkig då choken var tvungen att demonteras för att det skulle gå att skruva åt muttern som håller förgasaren mot insuget samt att jag var lite kort på slangklämmor för att dra fast insugsslangen ordentligt.
Sen kom vi till avgasröret och här tog det stopp!
Planen var att byta det blanka avgassystemet till ett svartmålat för att få ett mer original liknande utseende men muttern på avgassystemet vill inte vara med när jag försöker att få in en tätning så jag ska köpa en ny mutter och hoppas att den är bättre.
Så nu är det en paus igen och dags att beställa mer delar.
Börjar nära sig?
Jag hoppas på det, jag ska bara beställa lite mer delar först...
I fredags så gjordes det ett ryck med avgassystemet byte av avgasmutter på systemet.
Jag började med att försöka med att rengöra avgassystemet på både insidan och utsidan och det gick kanske över styr.
Jag har ingen bild på bytet av muttern men däremot lite rosthål som jag hittade. Men med lite mer svetsning så blev avgassystemet tätare i alla fall. Det får duga tills vidare. Väl svetsat så blev det en matt värmetålig färg och den ska ju härdas så en värmepistol placerades taktiskt i en timme. Men när man blåser mycket varmluft genom ett oljigt avgassystem så kan det tydligen bli rökigt med. Mycket rökigt.
Tur att inte har ett brandlarm i den här delen av byggnaden.
Jag började med att försöka med att rengöra avgassystemet på både insidan och utsidan och det gick kanske över styr.
Jag har ingen bild på bytet av muttern men däremot lite rosthål som jag hittade. Men med lite mer svetsning så blev avgassystemet tätare i alla fall. Det får duga tills vidare. Väl svetsat så blev det en matt värmetålig färg och den ska ju härdas så en värmepistol placerades taktiskt i en timme. Men när man blåser mycket varmluft genom ett oljigt avgassystem så kan det tydligen bli rökigt med. Mycket rökigt.
Tur att inte har ett brandlarm i den här delen av byggnaden.
Ja du hade utsug ja. Jag fick inte upp den sista bilden förrän efter en stund och tänkte att herre gud... 
Det är ju roligare att härda lacken genom att köra, då får man ju njuta av doften under längre tid. Jag köpte en Taiwanmoppe ifrån 1997 som bara hade gått 98 mil 2020, den har jag i sommarstugan och när jag tog bort strypningarna på den så började avgassystemet lukta när lacken härdade efter alla år, en 25-moppe har tydligen så låg effekt att den gick för kallt för att härda lacken ordentligt!
Måste säga, väldigt seriöst lagat ändå