Lagerkoppar nav, Crecent saxoped -56

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Mr Tripp

Lagerkoppar nav, Crecent saxoped -56

Inlägg av Mr Tripp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick ju för några veckor sedan ärva min morfars gamla saxoped från -56. Motorn är fixad och funkar perfekt, ska bara dit med ett par nya lameller.

Skulle fixa med bakbromsen idag... när jag ändå hade hjulet av så passade jag på att kolla lagren. Till min besvikelse så är dom HELT kaput!! Å jag vet inte hur jag ska fixa dom... Lagerskålarna verkar ju sitta fast i navet?!
Skickar med lite bilder och en hemmagjord "genomskärning". Hoppas att ni förstår något av dom.

Finns det kanske någon som sitter på en sprängskiss av denna broms??

Bild
A1: Lång gäng
A2: Kort gäng
(Hur ska den vara vänd?? Vilken ska vara på drevsidan, "korta" eller "långa" sidan)

B: Axel
C: "Pågängade lagerbanor/skålar (eller vad det nu heter)
D: Lagerskålar i navet
E: Bromstrumman
F: Navet
G: Drevet

C, ena sidan är HELT kaputt :cry:
D, ena sidan är HELT kaputt :cry:

Alla kulor är så klart kaputt dom med.

Hur tusan ska jag ordna detta?? Nytt nav/bakhjul? Någon som har?

Slänger med lite fler bilder som kanske hjälper till att förstå min "ritning"

Bild
Bild

BONUSBILDER :D

Bild
Bild

Hoppas på att få svar! Ni är ju så snälla här på forumet!

Kram Robban <!-- </EdIndex> --></div>
Dalpilen

Inlägg av Dalpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snygg moppe!
Lagerskålarna som du kallar D i din skiss borde vara i pressade isf går det att slå ut dessa och ersätta med nya/bättre begagnade.
Kolla med rösebäcken om de har delar. <!-- </EdIndex> --></div>
Mr Tripp

Inlägg av Mr Tripp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åhhhh jaa!! :idea: eller kanske hehe :D :D

Ska ut till moppen å mäta lite, men har jag tur så är det detta jag ska ha för att kunna renovera navet!!

Bild

Klicka på bilden..... så kommer ni till produkten på Mohlins sida!

Va tror ni? :D <!-- </EdIndex> --></div>
Mr Tripp

Inlägg av Mr Tripp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var tydligen fel =D

Men nu har jag suttit i telefon med en mycket trevlig lirare på Norscand.com

Och vi har kommit fram till attd et måste vara denna:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->åhåå! är det den så borde jag själv skaffa, då min saxoped oxå behöver nytt. (hadde tänkt köra som den är, fast det känns så illa :oops: ) återkom gärna med resultatet.. <!-- </EdIndex> --></div>
Kalle

Inlägg av Kalle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för ytterdiameter på lagerskålarna?
Kanske passar min scoterett, som har lite dåliga lager. <!-- </EdIndex> --></div>
Mr Tripp

Inlägg av Mr Tripp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ytterdiametern på lagerskålarna är 29,3mm Vilket verkar vara perfekt på saxopeden.

Dom har lite olika varianter på axlar på Norscand.
Den jag ska ha blir en M9 155mm lång, men han har M12 180mm lång oxå. Och någon mer M12 som jag inte mins längden på, kanske var det 200mm.

På bromsidan kommer jag åt lagerskålen utan problem. Blir nog tyvärr till att slipa ur den försiktigt med en dremmel eller liknande.

Men på drevsidan vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Förstår att yttre ringen ska bort (se bilder nedan). Då får jag antagligen bort drevet. Men sen vette tusan... Hjälp någon??

Bild

Bild

Behöver ett verktyg till yttre ringen (gulmarkerad)
Vart får jag tag på ett sådant? Tipps? Är den "rättgängad"?

Hur får jag bort dom andra ringarna då??

Det som är markerat rött är själva lagerskålen. På denna sida navet är ifs lagerskålen OK men vill ju gärna byta den oxå när jag ändå håller på!

Kul att ni uppmärksammat denna tråd! Det ska ju snurra lätt, eller hur?? :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tag ett dorn och knacka ut lagerskålen från andra sidan. Du behöver inte skruva bort drevet. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->för o få ut jäkliga lagerbanor så kan man ta svetsen
o dra en sträng då brukar de släppa om man tex tar blocket o knackar det i bänken :) <!-- </EdIndex> --></div>
Mr Tripp

Inlägg av Mr Tripp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Tag ett dorn och knacka ut lagerskålen från andra sidan. Du behöver inte skruva bort drevet.
Men den "gröna" inre ringen (inner diameter på 19mm och lagenkoppen är ju 29mm, så...) täcker ju kanten på lagerkoppen... kanske går det att slå ut "gröna" ringen "bakifrån" ... <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är inte den gröna ringen bara ett tillbockat dammskydd, om du kikar på bilden från norscand ser du 2 plåtbrickor, så tror jag dom gröna ska se ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Mr Tripp

Inlägg av Mr Tripp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Är inte den gröna ringen bara ett tillbockat dammskydd, om du kikar på bilden från norscand ser du 2 plåtbrickor, så tror jag dom gröna ska se ut.
Attans, du hade så rätt så rätt Tompa! :D
Har hela tiden tyckt att den sett gängad ut.
In med en skruvmejsel och två lätta slag så var den borta! =)

Tack! <!-- </EdIndex> --></div>
Mr Tripp

Inlägg av Mr Tripp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte bara meddela att jag fått hem grejerna från norscand. Det blev en axel som var M11, 155mm lång. Egentligen skulle det varit en M9. JAg måste köpt fel... Men så tänkte jag, det skadar inte med en grövre. Det ända moddningen jag var tvungen att göra var att ta upp hålet i broms-kopan lite samt göra hålen i kjedjesträckarna lite större.

Lyckats slå bort gamla kopparna (ett h-vete). På ena sidan fick dremmeln komma fram.
Dom nya kopparna är på plats men det visade sig att jag köpt fel kulor till det hela =/ . Har skickat tillbaka dom och väntar på svar vilka som passar. Inte 1/4" i alla fall. =) Dom var för stora.

Snart ska nog saxopeden rulla lätt! <!-- </EdIndex> --></div>
Mr Tripp

Inlägg av Mr Tripp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yes nu rullar saxopeden igen! Och lättare än på länge :D

Fick hem rätt kulor från norscand idag. 7/32"'s kulor skulle det tydligen va till denna axel med dessa lagerkoppar.

Artikelnummer på axeln: 10-12-101
Artikelnummer på kulor: 55-1706 (går åt 22st men beställ 2 extra, du KOMMER tappa bort någon :roll: )

Denna lösning funkar alltså på saxopeden, men kom ihåg att ni måste ta upp hålet i "bromslocket" till 11,5 mm <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar