Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...
Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...
Det där är ser ut som en stadig maskin så det där blir nog bra 
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...
Jodå stadigt byggd är den verkligen en överlevare just på grund av kvalitet som enkelhet.
I alla fall fått fortsatt lira med armen...
Då huvudet hade en 5mm fördjupning så fick jag tillverkat motsvarande "klack" av en 5mm plåt. Övertygad den klacken har en bra viktig funktion då den ökar upp och förstärker
plasthuvudets vridstyvhet... Plast ändå plast och visst skonsamt vid fälgen men fortfarande plast
så behöver säkert all hjälp den kan få.
Sedan bara svetsa fast klacken i armen och färdig så långt. Lite ordentligt mätande och ett par sista kapningar så fick armen sina slutgiltiga mått. Rätt nöjd "Bör" klara 12-18 tums fälgar smidigt och med tillräcklig frigång för
kunna ta hjälp av en däckklämma vid besvärliga däck också. Ja i alla fall frigång från 13 tum och uppåt
men lär inte kränga mindre däck än så ändå.
Arm i "princip färdig lite slip och färg bara. Själv inne för en kaffe sen ta tag i nästa detalj som blir
att förbättra 60-tals maskinen med en fram/back funktion också...
Vilket vart helgens plan att nå...
I alla fall fått fortsatt lira med armen...
Då huvudet hade en 5mm fördjupning så fick jag tillverkat motsvarande "klack" av en 5mm plåt. Övertygad den klacken har en bra viktig funktion då den ökar upp och förstärker
plasthuvudets vridstyvhet... Plast ändå plast och visst skonsamt vid fälgen men fortfarande plast
så behöver säkert all hjälp den kan få.
Sedan bara svetsa fast klacken i armen och färdig så långt. Lite ordentligt mätande och ett par sista kapningar så fick armen sina slutgiltiga mått. Rätt nöjd "Bör" klara 12-18 tums fälgar smidigt och med tillräcklig frigång för
kunna ta hjälp av en däckklämma vid besvärliga däck också. Ja i alla fall frigång från 13 tum och uppåt
men lär inte kränga mindre däck än så ändå.
Arm i "princip färdig lite slip och färg bara. Själv inne för en kaffe sen ta tag i nästa detalj som blir
att förbättra 60-tals maskinen med en fram/back funktion också...
Vilket vart helgens plan att nå...
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Ja så är de ta mig fan i alla projekt stora som små..
De ska alltid förr eller senare drabbas av toner till vals. Då projektet tog ett steg framåt tätt följt av två steg tillbaks..
Stötte på patrull i går kväll eller det sket sig i vad jag räknat med skulle vara en lätt sluttamp..
Plockade bort elmotorn! Vilket visade sig vara ett hxlvxtx(x=e)
En kompakt men jäkligt tung krabat som jag faktiskt inte fattar hur de fått in.
I alla fall garanterat inte på samma vis som jag fick ur den. För efter motorn i ett sista försök krossade startkontakten.
Så gav till sist upp och tog till lite kraftigare vapen helt enkelt vinkelkapen och skar bort plåt som var i vägen.
Men motorn kom i alla fall ut.. Men som sagt varför nöja sig med de lilla bakslaget utan de visade sig att de går inte kan byta rotation
på motorn! Varför vet jag inte för har försökt tills jag under smutsen hittade ett instansat engelskt "moturs rotation"
Ja funderade först skita i backfunktion och bara vända motorn och montera på en ny hylla.
Men va fan skulle se idiotiskt ut visst fylla sin funktion men man får väl ändå tänka lite på hur de ser ut också..
Jaja motorn som sagt en gammal tung jäkla klump, men en klen klump bara 1/4hk och 1430varv i minuten.
De fick bli till leta ersättning.
Tog ett par timmar hitta en "passande" motor. Å med passar menar jag en enfas med möjlighet växla rotation med lämpligt varv hk och axel..
Fick i alla fall hittat en fungerande gratismotor 1400v mindre, lättare och starkare! De får bli ersättningsmotor.
Så söndagen resulterade i mer jobb i form av svetsa till de jag kapat sönder, Modifiera så att den nya motorn kan komma på plats
med en fungerande remsträckning. Ja samt fixa till någon form av startbrytare som lirar med fotpedalen..
Trots detta så återstår naturligtvis de lilla "piff" jag egentligen trodde jag skull lägga tid på i stället för konstruktion el och grovjobb..
Jaja har man inte att göra så skaffar man sig och projekt sker alltid till toner av vals, de vet man ju sedan gammalt.
Inte överdrivet orolig lär ro projektet i land ändå bara lite mer tid jobb och pryttlar innan..
Får se om orken för fortsätta finns i morgon för denna kväll gick till att fixa fram ersättningsmotorn..
Vart visserligen gratis men fick åka plocka loss den själv..
Men i slutänden landar de ändå i att jag får den maskin jag bygger och i detta fall en med bättre arm med skonsammare av och påläggning, Nu också en starkare drivmotor och uppdaterad med fram som backfunktion... Så i slutänden landar jag i nöjd. Även om de tog lite mer tid som arbete att ny fram..
De ska alltid förr eller senare drabbas av toner till vals. Då projektet tog ett steg framåt tätt följt av två steg tillbaks..
Stötte på patrull i går kväll eller det sket sig i vad jag räknat med skulle vara en lätt sluttamp..
Plockade bort elmotorn! Vilket visade sig vara ett hxlvxtx(x=e)
En kompakt men jäkligt tung krabat som jag faktiskt inte fattar hur de fått in.
I alla fall garanterat inte på samma vis som jag fick ur den. För efter motorn i ett sista försök krossade startkontakten.
Så gav till sist upp och tog till lite kraftigare vapen helt enkelt vinkelkapen och skar bort plåt som var i vägen.
Men motorn kom i alla fall ut.. Men som sagt varför nöja sig med de lilla bakslaget utan de visade sig att de går inte kan byta rotation
på motorn! Varför vet jag inte för har försökt tills jag under smutsen hittade ett instansat engelskt "moturs rotation"
Ja funderade först skita i backfunktion och bara vända motorn och montera på en ny hylla.
Men va fan skulle se idiotiskt ut visst fylla sin funktion men man får väl ändå tänka lite på hur de ser ut också..
Jaja motorn som sagt en gammal tung jäkla klump, men en klen klump bara 1/4hk och 1430varv i minuten.
De fick bli till leta ersättning.
Tog ett par timmar hitta en "passande" motor. Å med passar menar jag en enfas med möjlighet växla rotation med lämpligt varv hk och axel..
Fick i alla fall hittat en fungerande gratismotor 1400v mindre, lättare och starkare! De får bli ersättningsmotor.
Så söndagen resulterade i mer jobb i form av svetsa till de jag kapat sönder, Modifiera så att den nya motorn kan komma på plats
med en fungerande remsträckning. Ja samt fixa till någon form av startbrytare som lirar med fotpedalen..
Trots detta så återstår naturligtvis de lilla "piff" jag egentligen trodde jag skull lägga tid på i stället för konstruktion el och grovjobb..
Jaja har man inte att göra så skaffar man sig och projekt sker alltid till toner av vals, de vet man ju sedan gammalt.
Inte överdrivet orolig lär ro projektet i land ändå bara lite mer tid jobb och pryttlar innan..
Får se om orken för fortsätta finns i morgon för denna kväll gick till att fixa fram ersättningsmotorn..
Vart visserligen gratis men fick åka plocka loss den själv..
Men i slutänden landar de ändå i att jag får den maskin jag bygger och i detta fall en med bättre arm med skonsammare av och påläggning, Nu också en starkare drivmotor och uppdaterad med fram som backfunktion... Så i slutänden landar jag i nöjd. Även om de tog lite mer tid som arbete att ny fram..
Alltid kul att läsa om dina äventyr 
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Ja allt för mycket arbete gjort att däckmaskinen stått och fått vila lite..
Men denna helgen ledig så fick ta tag i projektet som jag erkänner vart lite mer än planerat.
Fast å andra sidan nu blir de också lite bättre än planerat..
Den nya motorn passar väl utmärkt lite starkare dock 50varv långsammare men tror inte 1400 eller 1450varv
gör någon skillnad ändå. Dock vart axeln grövre på motorn. Vilket jag löste genom helt enkelt borra upp
remhjulet till 19mm. Motorn klen så behövs inget kilstål räknar med låsskruven kommer duga till låsning.
Så så fick de bli..
Däremot fick jag bygga ett motorfäste till den. bara ett par bitar plattjärn och lite skruvar.
Ingen ide krångla till de mer än nödvändigt.
Sen skar jag bort bakstycket på maskinen och ändrade om, de så den gamla sträckningen
fick funktion till den nya motorn. Då den nya motorn är både mindre och starkare räckte dock inte plåten riktigt till
utan fick plussa på en bit plattjärn och fasskjuta plåten lite också.. Vart ett lappverk av olika plåtar och blir inte vackrare än så. Ja de klart lite färg får de bli vart de lider.
Men i slutänden en maskin så funktion före form..
Ska försöka fått plockat ihop maskinen igen och reda ut hur saker satt ihop.
Men återstår ändå en hel del. Blir tvungen bygga om fotpedalen till att styra en mickrobrytare
som blir till en kontaktorstart. Knåpa ihop en "el-låda" med kontaktor och fasvändare för kunna byta rotation.
Ja sen får ju ytterligare en huvudbrytare upp för går från enfas till trefas.
Så litet projekt vart större än planerat inget nytt där inte...
Men denna helgen ledig så fick ta tag i projektet som jag erkänner vart lite mer än planerat.
Fast å andra sidan nu blir de också lite bättre än planerat..
Den nya motorn passar väl utmärkt lite starkare dock 50varv långsammare men tror inte 1400 eller 1450varv
gör någon skillnad ändå. Dock vart axeln grövre på motorn. Vilket jag löste genom helt enkelt borra upp
remhjulet till 19mm. Motorn klen så behövs inget kilstål räknar med låsskruven kommer duga till låsning.
Så så fick de bli..
Däremot fick jag bygga ett motorfäste till den. bara ett par bitar plattjärn och lite skruvar.
Ingen ide krångla till de mer än nödvändigt.
Sen skar jag bort bakstycket på maskinen och ändrade om, de så den gamla sträckningen
fick funktion till den nya motorn. Då den nya motorn är både mindre och starkare räckte dock inte plåten riktigt till
utan fick plussa på en bit plattjärn och fasskjuta plåten lite också.. Vart ett lappverk av olika plåtar och blir inte vackrare än så. Ja de klart lite färg får de bli vart de lider.
Men i slutänden en maskin så funktion före form..
Ska försöka fått plockat ihop maskinen igen och reda ut hur saker satt ihop.
Men återstår ändå en hel del. Blir tvungen bygga om fotpedalen till att styra en mickrobrytare
som blir till en kontaktorstart. Knåpa ihop en "el-låda" med kontaktor och fasvändare för kunna byta rotation.
Ja sen får ju ytterligare en huvudbrytare upp för går från enfas till trefas.
Så litet projekt vart större än planerat inget nytt där inte...
Bra prylat ändå, roliga byggnationer 
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Tja vardagkväll då hinns inte så mycket...
Men fick i alla fall knåpat ihop ett styrskåp
för däckmaskinen. Byggd av lite elskrot och en gammal dataladdare.
Vart lite småtrångt och inget direkt estetiskt men åter
bara en maskin funktion före form och lådan kommer
göra sitt jobb utmärkt och fyndigare än gratis svårt nå.
Får se hur lådan gör sig på maskinen eller om den hamnar direkt
på väggen får bli de som känns smidigast..
Om jag blir hemma i tid i morgon är tanken bygga om fotpedalen och
knåpa ihop en tillhörande microbrytare.. Sen äntligen bara en tillsnyggning ifrån färdig.
Så de artar sig. Inte har de gått snabbt, inte heller alltid framåt. Men nu känns de åter nära..
Men fick i alla fall knåpat ihop ett styrskåp
för däckmaskinen. Byggd av lite elskrot och en gammal dataladdare.
Vart lite småtrångt och inget direkt estetiskt men åter
bara en maskin funktion före form och lådan kommer
göra sitt jobb utmärkt och fyndigare än gratis svårt nå.
Får se hur lådan gör sig på maskinen eller om den hamnar direkt
på väggen får bli de som känns smidigast..
Om jag blir hemma i tid i morgon är tanken bygga om fotpedalen och
knåpa ihop en tillhörande microbrytare.. Sen äntligen bara en tillsnyggning ifrån färdig.
Så de artar sig. Inte har de gått snabbt, inte heller alltid framåt. Men nu känns de åter nära..
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Tog lite tid på däckmaskinen idag innan dusch och åka på påskmiddag..
Fick konstruerat om fotpedalen för den gamla strömbrytare gick sönder och
hade ändå inte fungerat som den vart monterad till den nya motorn. kortades ner gjordes en ledfunktion till fjädern och en pinne för
kunna bygga någon form av strömbrytarfunktion.. Pedalen fungerar fint i alla fall och bra grund för
få till strömbrytare på lite olika sätt eller efter
vad jag hittar att bygga på... brukar få bli så.
Men nu trevlig påsk på er blir inget gjort innan måndag förhoppningsvis
"färdig" för utom tillsnyggning då om jag hittar en brytare..
Fick konstruerat om fotpedalen för den gamla strömbrytare gick sönder och
hade ändå inte fungerat som den vart monterad till den nya motorn. kortades ner gjordes en ledfunktion till fjädern och en pinne för
kunna bygga någon form av strömbrytarfunktion.. Pedalen fungerar fint i alla fall och bra grund för
få till strömbrytare på lite olika sätt eller efter
vad jag hittar att bygga på... brukar få bli så.
Men nu trevlig påsk på er blir inget gjort innan måndag förhoppningsvis
"färdig" för utom tillsnyggning då om jag hittar en brytare..
Trevlig påsk på dig med
Just Påsken är ju bra för få massa gjort i motor mässigt förhoppningsvis.
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Vet i katten om så mycket hunnits med egentligen. Men vart en tripp till Jönköping och Elmia med grabben
igår! Lite äventyrlig hemfärd måste i alla fall legat 7-10 träd i alla fall delvis över vägen under hemfärden..
Min enda skruvplan har varit att få till min däckmaskin under denna långhelg och idag sjukt nöjd
för kommer nå dit då jag precis klurat ut lösningen på tillslag.. Eftersom de är söndag på en måndag!!
Fick lösning gå i kombination Cajsa Warg och MaGyver...
De vill säga, ta vad du hittar och lös problemet. Denna gång fick de bli en modifierad chucknyckel som blir till hållare av ett kontaktor hjälpblock. v
Vilket säkras med ett buntband och med en enkel fjäder som reglerar på och av.
Detta kommer inte bara fungera utan fungera bra. Samt bli en hållbar funktionell lösning som tillslag...
Lite mer jobb med vinkelslip, sen bara svetsa fast infästning och montera tillslaget... Ja även koppla in.
Samt smörja upp snygga till.
Men förutom lite färg lär ombygge och modifiering av 50-60 tals däckmaskinen bli klar idag..
Eller som A-team brukar säga "i love it when a plan comes together"....
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Fick dit den modifierade chucknyckeln
Sen vart de efter lite funderande en mindre ändring av planen...
Förhoppningsvis till de bättre men ursprunglig plan var använda hjälpkontakten
neråt och hålla den utspänd med en fjäder och använda NC som av.
Men då lite tveksam hur väl och länge fjädern fungerar bra i hjälpblocket??
Så vände på steken... Nu är av kopplat på NO och i viloläge vid av.
Visst fick krångla till påslaget uppåt med hjälp av en arm men övertygad
detta ger bättre och längre funktion på en maskin som står och väntar den mesta av tiden.. Nu en kopp kaffe sen dags montera en kopplingsbox på maskinen..
Sätta styrbox på väggen en huvudbrytare och dra kabel... Finns bara kabel ska de väl inte vålla
några större problem hoppas jag.
Förhoppningsvis till de bättre men ursprunglig plan var använda hjälpkontakten
neråt och hålla den utspänd med en fjäder och använda NC som av.
Men då lite tveksam hur väl och länge fjädern fungerar bra i hjälpblocket??
Så vände på steken... Nu är av kopplat på NO och i viloläge vid av.
Visst fick krångla till påslaget uppåt med hjälp av en arm men övertygad
detta ger bättre och längre funktion på en maskin som står och väntar den mesta av tiden.. Nu en kopp kaffe sen dags montera en kopplingsbox på maskinen..
Sätta styrbox på väggen en huvudbrytare och dra kabel... Finns bara kabel ska de väl inte vålla
några större problem hoppas jag.
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Så där el dragen och min fram back funktion med kontaktorstyrd start fungerar finfint..
nu är det i alla fall bara tillsnyggning fylla olja och städa kvar men inte i kväll...
rätt nöjd ändå...
rätt nöjd ändå...
En framgång ändå 
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Vill påstå de vart många framgångar... Ja menar maskinen ändå typ färdig
och fungerar inte bara, utan vart ordentligt uppdaterad..
Däremot vart de mer jobb än jag planerat och trott. Men även med extra jobb
så bra nöjd ändå. Å ska vi vara ärliga har ändå inte vart väder så jag hade fått gjort
några större framsteg med Falconen ännu ändå. Så en egen om än liten däckverkstad
vart ett bra mellanprojek som till sist äntligen närmar sig slutet..