Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...
Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...
Mycket påfrestning på dörr upphängning så gäller att förstärka ordentligt. Jag lagade på en Mazda en gån, en riktigt snygg lagning som var osynlig efter det kommit färg på. Höll ett halvår... Så nästa lagning blev inte osynlig!
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...
Visst är det så och därför lagningen tagit en jäkla tid mycket klurande mellan bitarna, Lär inte heller knappast bli osynlig heller. Kan i alla fall garantera redan nu garantera att min lagning lär hålla som att knacka i en grävskopa och redan nu stabil nog att hålla dörren... Då ändå inte innertröskeln på plats vilken när "U-profilen" blir en fyrkantsprofil kommer minst fördubbla hållbarheten men mer troligt tredubbla den. Om inte mina gamla konstruktionskunskaper minns fel... kan säga att bakat in en extra plattjärnsvinkel i konstruktionen gav en ordentlig extra styrka mot originalkonstruktionen.. Skojar inte när jag säger oavsett var man knackar med hammaren låter de som man knackar i en grävskopa redan nu utan förstärkningen inifrån...
Den här förstärkningen är delvis osynlig och inte färdig ännu men splittade ena plattjärnet i två delar där undre delen sitter och nervik och övre delen i blivande golvplåt den förstärkningen med tanke på att plattjärnet strax ovanför där de går ihop är ett vinkeljärn som extraförstärker gångjärnsförstärkningen är mycket extra styrka mot orginalupphängningens tunnplåtskonstruktion..
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Nä väderbråk och jag förlorar!!
Men fick klart utvändig tröskel och påbörjat
förberedelsen av golvlagning så rätt nöjd ändå.. Blir en enkel lapplagning med en cm överlapp av typen
de duger gott för besiktningen och mig med..
Men vädret tjurar och materialbrist tror även gasen börjar ge sig inte mycket tryck kvar
i burken men bör räcka till denna lagningen men nu en dusch åka till Borås plocka upp grabben
och via biltema hem...
Får se om de blir mer gjort idag hänger på vädret...
Men fick klart utvändig tröskel och påbörjat
förberedelsen av golvlagning så rätt nöjd ändå.. Blir en enkel lapplagning med en cm överlapp av typen
de duger gott för besiktningen och mig med..
Men vädret tjurar och materialbrist tror även gasen börjar ge sig inte mycket tryck kvar
i burken men bör räcka till denna lagningen men nu en dusch åka till Borås plocka upp grabben
och via biltema hem...
Får se om de blir mer gjort idag hänger på vädret...
Lycka till 
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Se där fått handlat lite och fick svetsat golvet...
Sen klantade jag mig och började måla grundfärg.
Fick snabbt avbrutet och torkat av har ju för tusan kvar att fixa innertröskeln. Jaja golv färdigt i alla fall! Ger mig på innertröskeln i morgon är planen
tänkte använda en bit innertröskel som vart över till 240in får ju med lite
extra förstärkningsdetaljer i stället för bara en slät plåt med fläns.
men fick grovslipat och grund på utsidan ser trevligare ut med lite färg
men ska få lite utjämnande kitt i morgon när färgen genomtorkat.. Förhoppningsvis blir denna lagning klar i morgon så jag kan bita
i nästa sura äpple och laga övre gångjärnfästet..
För de sitter visserligen riktigt bra men lagningen som är gjord är lite väl klåpig..
Sen klantade jag mig och började måla grundfärg.
Fick snabbt avbrutet och torkat av har ju för tusan kvar att fixa innertröskeln. Jaja golv färdigt i alla fall! Ger mig på innertröskeln i morgon är planen
tänkte använda en bit innertröskel som vart över till 240in får ju med lite
extra förstärkningsdetaljer i stället för bara en slät plåt med fläns.
men fick grovslipat och grund på utsidan ser trevligare ut med lite färg
men ska få lite utjämnande kitt i morgon när färgen genomtorkat.. Förhoppningsvis blir denna lagning klar i morgon så jag kan bita
i nästa sura äpple och laga övre gångjärnfästet..
För de sitter visserligen riktigt bra men lagningen som är gjord är lite väl klåpig..
Ser bättre än vad det gjorde innan 
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
De växlar fort regn igår och värmeslag idag!
Lite framåt och lite bakåt precis som vanligt också.
Efter fått klurat en stund insåg jag 15mm plattjärn och plåtklä skelettet
får bli grundprinsipen även till innertröskeln! Två plattjärn svetsade i vinkel ger liksom
mer än tillräckligt hållbarhet och lite av en enkel standardlösning för mig när de kräver
lite mer konstruktion än bara enkelt plåtbyte.
Sagt och gjort så reparation påbörjad de klart de ska gå lite bakåt också och när jag kapade upp
fann jag spackellagning av tröskeln visade sig behöva en 4x7cm bit till.. Å andra sidan bättre
hitta de tidigt men hade vart bra om jag sett de innan kitt och färg men men bara jobb... Jaja en början blir säker bra detta också men nu efter saft en kaffe sen lite mer saft och ut fortsätta
skiten bygger sig inte själv...
Insåg även idag att min plan skiter sig kommer bli tvungen hänga tillbaks dörren för laga skärmen
för garantera i alla fall tillräcklig passform!! Och innan dess måste övre gångjärnsinfästning lagas..
Jaja möjligt jag väljer prova besikta innan jag fått lackat dörrar tröskel framskärm på vänster sida
för hittills har lagningar tagit längre tid än jag önskat men kanske tar fart när detta värsta är fixat..
Lite framåt och lite bakåt precis som vanligt också.
Efter fått klurat en stund insåg jag 15mm plattjärn och plåtklä skelettet
får bli grundprinsipen även till innertröskeln! Två plattjärn svetsade i vinkel ger liksom
mer än tillräckligt hållbarhet och lite av en enkel standardlösning för mig när de kräver
lite mer konstruktion än bara enkelt plåtbyte.
Sagt och gjort så reparation påbörjad de klart de ska gå lite bakåt också och när jag kapade upp
fann jag spackellagning av tröskeln visade sig behöva en 4x7cm bit till.. Å andra sidan bättre
hitta de tidigt men hade vart bra om jag sett de innan kitt och färg men men bara jobb... Jaja en början blir säker bra detta också men nu efter saft en kaffe sen lite mer saft och ut fortsätta
skiten bygger sig inte själv...
Insåg även idag att min plan skiter sig kommer bli tvungen hänga tillbaks dörren för laga skärmen
för garantera i alla fall tillräcklig passform!! Och innan dess måste övre gångjärnsinfästning lagas..
Jaja möjligt jag väljer prova besikta innan jag fått lackat dörrar tröskel framskärm på vänster sida
för hittills har lagningar tagit längre tid än jag önskat men kanske tar fart när detta värsta är fixat..
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Lätt sa gubben men nog fan tar de både på ork och tid..
Men i alla fall några bitar färdiga siktar på färdigt morgon för att sen ta tag i
övre gångjärnet...
Men i alla fall några bitar färdiga siktar på färdigt morgon för att sen ta tag i
övre gångjärnet...
Gott dags jobb 
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
De vart en sån dag... Upp i ottan hyrde kärra hem packar kärran med skit
till tippen för upptäcka att de var stängt vilket de inte stod något om igår
när jag kollade öppettider...
Hem lastade av skiten igen och gjorde städade lite lagade klipparn
fick klippt gräs och röjt lite ute. Tillbaks med kärran och köpte grillkött.
Mat slocknade i soffan en stund!
Sen ut fick färdigt innertröskeln och de vart ytterligare ett par plattjärnsbitar i konstruktionen.
Känns på riktigt bra stumt nu, samt kladdat på lite färg..
Återstår karosserikitt lappa ett litet hål i tröskeln vilket bör gå fort. Så i morgon i alla
fall påbörjat övre gångjärnet om gasen inte tar slut? För de kan hända när som..
Men oavsett lär morgondagen bli intressant för den kommer berätta hur stort litet svårt
jobbet blir med de övre gångjärnet.. Men kan garantera de lär inkludera lite plattjärn...
till tippen för upptäcka att de var stängt vilket de inte stod något om igår
när jag kollade öppettider...
Hem lastade av skiten igen och gjorde städade lite lagade klipparn
fick klippt gräs och röjt lite ute. Tillbaks med kärran och köpte grillkött.
Mat slocknade i soffan en stund!
Sen ut fick färdigt innertröskeln och de vart ytterligare ett par plattjärnsbitar i konstruktionen.
Känns på riktigt bra stumt nu, samt kladdat på lite färg..
Återstår karosserikitt lappa ett litet hål i tröskeln vilket bör gå fort. Så i morgon i alla
fall påbörjat övre gångjärnet om gasen inte tar slut? För de kan hända när som..
Men oavsett lär morgondagen bli intressant för den kommer berätta hur stort litet svårt
jobbet blir med de övre gångjärnet.. Men kan garantera de lär inkludera lite plattjärn...
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Så de vart några timmar lagda idag också..
Värst var nog tusan få loss de övre gångjärnet känns
som de tog timmar å jävlar vad de satt hårt åtdragna för att inte tala om otympligt
komma åt. Men väl det lossnat gick de kika närmare på lagningen.
Tur de uppbyggt mest av spackel och förhoppningar lite tunn plåt ett par plåtskruv och några loppor svets..
Lustigt att de satt såpass stabilt som de gjorde.
Vart i alla fall bortskuret lagning som lite dålig plåt under och
ersatt av plattjärn helt och hållet fyra bitar plattjärn och sitter bra i dörrstolpen efter det. Här hade jag kunnat gett mig på och gjort lagningen osynlig men spelar mindre
roll så lite färg och kitt när de är färdigt. Duger mer än väl.
Återstår rota i övriga lagningar runt gångjärnet men kommer vara "lätt" fixat i alla fall om man jämför
med undre lagningen..
Värst var nog tusan få loss de övre gångjärnet känns
som de tog timmar å jävlar vad de satt hårt åtdragna för att inte tala om otympligt
komma åt. Men väl det lossnat gick de kika närmare på lagningen.
Tur de uppbyggt mest av spackel och förhoppningar lite tunn plåt ett par plåtskruv och några loppor svets..
Lustigt att de satt såpass stabilt som de gjorde.
Vart i alla fall bortskuret lagning som lite dålig plåt under och
ersatt av plattjärn helt och hållet fyra bitar plattjärn och sitter bra i dörrstolpen efter det. Här hade jag kunnat gett mig på och gjort lagningen osynlig men spelar mindre
roll så lite färg och kitt när de är färdigt. Duger mer än väl.
Återstår rota i övriga lagningar runt gångjärnet men kommer vara "lätt" fixat i alla fall om man jämför
med undre lagningen..