Thols DT

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Thol
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo

Re: Thols DT

Inlägg av Thol »

Jag har påbörjat ett byte av styre då det gamla inte var helt rakt men tyvärr har jag bara kommit halvvägs eftersom det var dåliga skruvar till knappsatserna. Tyvärr ingen bild på det.

Sen har kedjan kortats en länk och monterats 8) Så nu är inte spännaren i botten längre.
IMG_20260601_201936341.jpg
Sen har jag beställt en ny tätning runt kopplingens pinne så kanske det blir lite tätare motor. Kollar man på bilden så ser det väldigt oljigt ut där.
IMG_20260601_203900231.jpg
Sen har vi en större hoj som också har en bråkande kedja hate-wall.gif
I lördags så försökte jag att ta itu kedjelåset eftersom kedjan var seg och behövde tvättas ordentligt. Men kedjelåset satt rejält så jag smörjde med wd40 och hoppades att kedjan skulle släppa.
Så idag tänkte jag ta en provtur och försöket att montera låset på kedjelåset men det jävlades. Däremot hade resten av låset plötsligt lossnat så allt åkte i ultraljudstvätten och sen ett oljebad istället :roll:
IMG_20260601_202014250.jpg
Thol
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo

Re: Thols DT

Inlägg av Thol »

Nu har det blivit ett kvällsryck i garaget.

Jag började med att byta packbox kring tryckaren till kopplingen, det blev ingen bild på varken gammal och torr packbox eller den nya men jag tog däremot en bild på den tryckande pinnen som med all tydlighet behöver bytas inom snar framtid!
IMG_20260605_220545178.jpg
Sen skulle kedjeskyddet på men i alla fall ett skruvhål behövde resas en sväng.
IMG_20260605_222507099.jpg
Eftersom det har monterats ett nytt styre så behövde jag flytta över handtaget och det släppte lätt med hjälp av tyckluft.
IMG_20260605_223315087.jpg
När greppet monterades så gjorde jag även en fuling för att knappsatsen skulle sitta kvar. Det blev ett par varv tejp tills vidare även om jag planerade för krympslang men glömde att leta efter det på jobbet.
IMG_20260605_223634430.jpg
Sen drog jag en gängtapp genom fästet för backspegeln där det är normal gänga så att det var lätt att få dit spegeln.
IMG_20260605_225121163.jpg
Så nu skulle jag hitta lite tid för provkörning för att kolla närmare på stiftet och förgasarens bestyckning.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 3683
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Thols DT

Inlägg av ESGEE »

Ska det var svart eller kromat styre original?
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Thol
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo

Re: Thols DT

Inlägg av Thol »

Det är svart styre med fågelpinne original. Men eftersom det styret är så snett så blev det ett kromat styre som köptes någorlunda billigt istället.
Thol
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo

Re: Thols DT

Inlägg av Thol »

Det blev en sväng på grusväg idag för att få lite känsla av dtn samt att kolla över förgasarens justering bättre.
Den gick fint hela vägen även om det känns lite slingrig ibland och jag undrar om det är så enkelt att däcktrycket är fel för jag gick fylla det med handpump när jag var till lägenheten och vände :roll:
IMG_20260607_144119999.jpg
Jag gjorde även ett plugg cut efter att ha kört en sväng på halvgas med nytt stift och det såg lite snålt ut så jag tog och lyfte nålen ett hack.
IMG_20260607_153937430.jpg
Thol
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo

Re: Thols DT

Inlägg av Thol »

Tydligen så är moppen fortfarande lite inkontinent :?
IMG_20260608_201012196.jpg
Så jag har en ny pinne på ingång med packbox till utifall att.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Thols DT

Inlägg av SS440-80 »

Thol skrev: 09 jun 2026, 16:51 Tydligen så är moppen fortfarande lite inkontinent :?
IMG_20260608_201012196.jpg
Moped för blöjknuttar alltså 😅

Men med den pölen behövs nog en vuxenblöja XL 🤪
Thol
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo

Re: Thols DT

Inlägg av Thol »

Det är ju en möjlig lösning även om jag inte tänker gå dit :lol:
Skriv svar