Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...
Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...
Blir säkert fint sen 
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...
Fick bli en bit till idag hade kanske hunnit hela om jag lagt manken till
men vart lite slö men i morgon ska balken vara klar i alla fall.. vart i alla fall en stabil plåtbit vart lite småsnål och ville inte köpa
en hel plåt 2mm så kapade helt resolut ut plåt ifrån den ej kompletta
däckbalanseringsmaskinen som var tvungen tas med på köpet av min däckmaskin
o ännu inte vandrat vidare till skroten.. Kan säga en bra kvalitet på det stålet och absolut inte dumt att återvinna och spara en slant samtidigt..
men vart lite slö men i morgon ska balken vara klar i alla fall.. vart i alla fall en stabil plåtbit vart lite småsnål och ville inte köpa
en hel plåt 2mm så kapade helt resolut ut plåt ifrån den ej kompletta
däckbalanseringsmaskinen som var tvungen tas med på köpet av min däckmaskin
o ännu inte vandrat vidare till skroten.. Kan säga en bra kvalitet på det stålet och absolut inte dumt att återvinna och spara en slant samtidigt..
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Regn idag så blir inget svetsande men vi tog grabbens bygge
och åkte till Fritsla motorträff... Väl medvetna att de skulle bli tunt om fordon typ 40 modiga sådana.. Men som sagt bättre än sitta hemma och sura över vädret.
Misstänker vädret i morgon tyvärr inte blir bättre heller..
och åkte till Fritsla motorträff... Väl medvetna att de skulle bli tunt om fordon typ 40 modiga sådana.. Men som sagt bättre än sitta hemma och sura över vädret.
Misstänker vädret i morgon tyvärr inte blir bättre heller..
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Fredag idag och som vanligt betyder de hemma sent!
Men då de var torrt på betongen tog jag tag i och svetsade färdigt balk under kylaren... Konstaterade även att få sandplåten fin lär vara snudd på omöjligt!! Men att få den bättre blir inte svårt som tur är en plåt som ändå inte direkt syns
så att få den bättre duger gott.
Framskärmen däremot den kommer behöva en hel del finess innan den blir klar. Fördelen inte särskilt väderberoende jobb då delarna kan fixas under tak i carporten..
Hur mycket som hinns i helgen vet jag dock inte måste en sväng till Ullared i morgon!
Hmm undra om de har spackel i Ullared? Jaja oavsett kommer behöva en del för få till
sandplåt och skärmar..
Men då de var torrt på betongen tog jag tag i och svetsade färdigt balk under kylaren... Konstaterade även att få sandplåten fin lär vara snudd på omöjligt!! Men att få den bättre blir inte svårt som tur är en plåt som ändå inte direkt syns
så att få den bättre duger gott.
Framskärmen däremot den kommer behöva en hel del finess innan den blir klar. Fördelen inte särskilt väderberoende jobb då delarna kan fixas under tak i carporten..
Hur mycket som hinns i helgen vet jag dock inte måste en sväng till Ullared i morgon!
Hmm undra om de har spackel i Ullared? Jaja oavsett kommer behöva en del för få till
sandplåt och skärmar..
Blev ju bra med fram med balk för kylare mm. Du får säkert fatt i skärm mm med i helgen 
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Så fått överlevt Ullared och hemkommen..
Lika bra ta tag i skärmen för skiten lär inte laga sig själv..
Slipade mig igenom en hel del spackel och och de jag väntat mig visade sig... Kanthålet fick bli först ut men räknar faktiskt med att de nederkanten kommer bli jävligare.. Men vart i alla fall en början av den värsta skärmen.. Blir säkert ok efter en del timmars fortsatt arbete och en dos spackel..
Lika bra ta tag i skärmen för skiten lär inte laga sig själv..
Slipade mig igenom en hel del spackel och och de jag väntat mig visade sig... Kanthålet fick bli först ut men räknar faktiskt med att de nederkanten kommer bli jävligare.. Men vart i alla fall en början av den värsta skärmen.. Blir säkert ok efter en del timmars fortsatt arbete och en dos spackel..
Jag är imponerad av dig och alla andra som orkar ta tag i rostiga bilar... och du gör det grymt bra (som alla projekt du tar tag i)
Jag har svetsat upp rostiga bilar när jag var yngre, dels för att det var kul men även för att man inte hade råd med någon nyare bil.
Men nu 30 år senare så får jag ångestpåslag varje gång jag går ut på Blocket och hittar någon 70-80-talsbil i hyfsat pris, då jag vet att bakom den hyfsat fina lacken finns oanade mängder av rost som väntar på lagning
Så jag fortsätter att hålla mig till mopeder och snöskotrar som inte kräver mycket plats eller oändligt med svetsning.
Så stor eloge till dig Peter för att du orkar kapa o svetsa, och ännu större dunk i ryggen för att du delar med dig här på forumet, guld värt

Jag har svetsat upp rostiga bilar när jag var yngre, dels för att det var kul men även för att man inte hade råd med någon nyare bil.
Men nu 30 år senare så får jag ångestpåslag varje gång jag går ut på Blocket och hittar någon 70-80-talsbil i hyfsat pris, då jag vet att bakom den hyfsat fina lacken finns oanade mängder av rost som väntar på lagning
Så jag fortsätter att hålla mig till mopeder och snöskotrar som inte kräver mycket plats eller oändligt med svetsning.
Så stor eloge till dig Peter för att du orkar kapa o svetsa, och ännu större dunk i ryggen för att du delar med dig här på forumet, guld värt
För min del får jag mer ångest över nya bilar vars dator hjärta fått infarkt! Fukt, råttor mm som ger fel meddelande som bilprovningen slår ned på direkt. Svetsar hellre rost än försöker löda om och programmera ECU som slutat fungera.
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Lite som på 90-talet man får beta av ett hål i taget!
Nu i alla fall ett till lappat och skärmen ett steg närmare..
Skärmens jävligaste skada återstår dock och försvåras av tidigare reparation...
Är väl egentligen insidan som blir jobbigast men svårt se på bilden.
Behövs någon inre förstärkning och infästning som också måste liras
ihop med linjer samt någon fästpunkt för en skruv har inga planer
göra som gjort med ett par överspacklade plåtskruvar i alla fall..
Gissar de får av på med skärm ett otal gånger under lagningen..
Jaja bekymmer för efter kaffet...
ihop med linjer samt någon fästpunkt för en skruv har inga planer
göra som gjort med ett par överspacklade plåtskruvar i alla fall..
Gissar de får av på med skärm ett otal gånger under lagningen..
Jaja bekymmer för efter kaffet...
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Tog resten av kvällen men i alla fall färdigt...
Lär bli en del spackel men i alla fall en skärm nu...
Sjukt nöjd veta att detta är den sämre av skärmarna eller
i alla fall vad jag tror är den sämsta av dem..
Lär ju märkas när den åker av...
i alla fall vad jag tror är den sämsta av dem..
Lär ju märkas när den åker av...
Bra jobbat 
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Tackar...
Kunde inte motstå fick slängt på skärmen på lösen.. Ser direkt så mycket bättre ut!!
Ska monteras lite bättre gissar typ hälften av skruvarna sen fixa till
frontplåten tillbaks med den kogångare grill och gå igenom för besiktning
de blir nästa veckas projekt ja samt min dotters student...
Sen börjar mina 5 veckors semester en hel del kommer läggas på falconen...
Kunde inte motstå fick slängt på skärmen på lösen.. Ser direkt så mycket bättre ut!!
Ska monteras lite bättre gissar typ hälften av skruvarna sen fixa till
frontplåten tillbaks med den kogångare grill och gå igenom för besiktning
de blir nästa veckas projekt ja samt min dotters student...
Sen börjar mina 5 veckors semester en hel del kommer läggas på falconen...
Lovande 
Börjar se riktigt bra ut. Väcker minnen från förr när bilarna rostade friskt och jag svetsade mycket. Tänkte nyss på en P-1800 som min syster köpte billigt för den inte klarade besiktningen för rosten, jag svetsade upp den åt henne så den blev besiktad och på rull igen. Men varade inte länge, hon fick ett bra bud på den och sålde den på stubben! Så kan det gå när man hjälper släkten.
Just P1800 de kan rosta as