Krånglande tändning efter omlindning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
TallMek

Krånglande tändning efter omlindning

Inlägg av TallMek »

Goddag. Jag har en Novolette 53a som jag försöker renovera, men nu har jag kört fast och behöver lite input. Motorn är helrenoverad och allt med det elektriska är så väl inställt som jag förmår. Gnista fanns med stiftet i luften men den ville aldrig riktigt gå så jag bestämde mig för att linda om tändspolen till utanpåliggande. Nu får jag dock ingen gnista alls. Jag gjorde precis som det står i stora tvåtaktsboken och använde 0,6mm tråd och lindade 220 varv. Jag mätte med multimeter direkt mellan spolen och jord och fick endast 3-4 v när jag körde runt motorn med skruvdragare. Lindade spolen upp till 420 varv och fick 5-6v, 3 ohm, men ingen gnista. Avståndet mellan polskor och svänghjul är 0,2mm och abriss är inom gränserna. Tycker inte direkt att jag känner något motstånd när magneterna passerar polskorna, men minns inte riktigt om det var så när jag fick gnista. Funderar på om magneterna är för svaga men hur kunde det då fungera med den gamla lindningen? Jag trodde ett tag att polskorna släpade mot svänghjulet och filade lite på dem. Visade sig att det var något annat. Kan detta ha skadat spolen så att det blir så här?

Det ska nämnas att när jag räknade primärlindningen på den gamla spolen hade den endast ca 160 varv med 1mm tråd.

Tändsystemet är det gamla bosch med stora 62mm spolar. Det är helt omöjligt att hitta nya spolar. Den utvändiga spolen jag köpte är SP universell 6v https://www.twostroke.se/sp-tandspole-universal-6volt. Jag jordade den med stommen i ramen och den lilla kabeln kopplad till kondingen. När jag testar med ett 9v batteri mellan kondingen och jord får jag gnista, men bara med minus mot kondingen.

Uppskattar alla idéer, tack
HSE

Re: Krånglande tändning efter omlindning

Inlägg av HSE »

Vet inte riktigt hur du menar, när jag byggt om till utanpåliggande tändspole har jag bara tagit bort den tunna yttre tråden och använt spolen sedan med den grova tråden som blir kvar, brukar aldrig vara något fel på den ledningen... Så aldrig lindat något nytt utan anslutit till en ny yttre tändspole. Där får man se upp med kopplingarna och inte jorda spolen fel. Men snurra svänghjulet utan tändstift i motorn, jag brukar använda en mutterdragare till det, och mät vad du får ut från givar spolen och gå vidare från det.
TallMek

Inlägg av TallMek »

HSE skrev: 03 jul 2026, 21:36 Vet inte riktigt hur du menar, när jag byggt om till utanpåliggande tändspole har jag bara tagit bort den tunna yttre tråden och använt spolen sedan med den grova tråden som blir kvar, brukar aldrig vara något fel på den ledningen... Så aldrig lindat något nytt utan anslutit till en ny yttre tändspole. Där får man se upp med kopplingarna och inte jorda spolen fel. Men snurra svänghjulet utan tändstift i motorn, jag brukar använda en mutterdragare till det, och mät vad du får ut från givar spolen och gå vidare från det.
Jag följde boken som sa att jag skulle linda av till stommen så det gjorde jag. Förstår nu att det säkert hade varit ok med den gamla primärlindningen. Tror inte jag kan koppla tändspolen fel. Det finns bara en sladd förutom tändkabeln. Jorden får jag mellan stommen på spolen och ramen med slangklämma.

Har mätt nu som du föreslog, utan stift och kopplat som det ska vara. Får nu endast 2-3v från givarspolen till jord.
Bilagor
IMG20260702113141.jpg
IMG20260702113131.jpg
HSE

Inlägg av HSE »

3-4 Volt räcker ju inte till en 6 Volts tändspole så du har problem. Någon lösning annat än att börja om från början har jag inte. Hade din motor haft en ljus spole för belysning kunde du ju använt den med det saknas ju också.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Prova att skifta ledningarna från matarspolen.
TallMek

Inlägg av TallMek »

ZVEZDA M50 skrev: 10 jul 2026, 21:44 Hej!

Prova att skifta ledningarna från matarspolen.
Hej. Vet inte riktigt hur det ska gå till. Jag har bara en ledning från matarspolen. Det är den som jag har lödad till änden av lindningarna. Den andra sidan är lödad till kärnan.
TallMek

Inlägg av TallMek »

Jag börjar fundera på om mitt svänghjul har dålig magnetstyrka. Hur väl ska man känna av magneterna när man snurrar på svänghjulet? Just nu kan jag nätt och jämnt känna ett svagt motstånd när magneterna passerar polskon. Borde det inte bromsas mer?
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Är tändspolen ordentligt jordad?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

ZVEZDA M50 skrev: 13 jul 2026, 20:52 Hej!

Mycket bra tanke.
Med ny koppartråd så är det viktigt att skrapa rent från lack innan man klämmer dit kabelsko (gissar att du använder kabelsko)
TallMek

Inlägg av TallMek »

SS440-80 skrev: 14 jul 2026, 09:33
ZVEZDA M50 skrev: 13 jul 2026, 20:52 Hej!

Mycket bra tanke.
Med ny koppartråd så är det viktigt att skrapa rent från lack innan man klämmer dit kabelsko (gissar att du använder kabelsko)
Tändspolen är jordad med en slangklämma i metall som håller fast den i ramen. Jag skrapade bort färgen på ramen under klämman. Får 1-2 ohm motstånd när jag mäter mellan stommen på spolen och svänghjulet.
Skriv svar