Thols DT

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
ESGEE

Re: Thols DT

Inlägg av ESGEE »

Ett steg framåt och ett steg tillbaka, bra få stopp på olje spillet :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Thol

Inlägg av Thol »

Jag ser inga större spår av olja så det är nog tillräckligt bra nu 8)

När det kommer till munstycket så kom jag på att jag har munstycken som passar keihin förgasare så i söndags så provade jag att montera det minsta av dem som jag hade. Det verkade vara lite större än originalet när jag testade med tolken.
En snabb provstart visade att det fungerade :D
IMG_20260705_115443248.jpg
Idag så blev det en provtur där jag även tog och offrade ett tändstift för att göra ett plug chop.
Ska jag bara gå på känsla så hade den en jämnare övergång på fullgas nu jämfört med tidigare och den varvar fortfarande utan tillstymmelse till 4taktning om man håller fullt i nedförsbacke så det går nog att sätta i ett lite större munstycke.
Även tändstiftskapningen visar att det inte skulle göra nått att gå upp ett steg på munstycke så det kommer att göras något tag framöver.
Thol

Inlägg av Thol »

Efter förra inlägget så gick jag upp en storlek till i munstycke med positiva resultat och i fredags så blev det en rejäl mopedtur men en kompis.
Det blev uppskattningsvis 6 mil med blandade underlag med start efter kl 14 och kom nog hem runt 18 eller 19 :lol:
IMG_20260710_163744798.jpg
Det blev en snygg bild på vägen över storsjön!
Den gick bra större delen av vägen med en toppfart av lite över 50 på mätaren även om den var lite svårstartad när den var ljummen och det blev så tråkigt att DTn fick springas igång efter ett stopp på max.
När det blev kallare på slutet av kvällen så började även moppen bråka och inte vilja gå rätt när jag började varva ut den så jag misstänker att munstycket var på gränsen till för litet.

Så idag tog jag och gick upp en storlek till på munstycket och tog en provtur.
Jag tycker mig ha tappat några Km/h i toppfart men det kändes som om det kunde varva ur mer i nedförsbackar och den kändes starkare i uppförsbackar så jag tror att jag är nöjd på högfartsmunstycket och ska testa mer på nålläget framöver.

Sen såg jag också varför jag har upplevt att framdäcket har hoppat lite när jag har kört.
IMG_20260712_162051818.jpg
Jag behöver nog leta ett nytt framdäck men först behöver jag köpa en nu kedja och bakdrev för kedjan börjar låta konstigt :?
Skriv svar