Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...
Så soffan ute och vad jag som snabbast kunde se så inte överdrivet mycket jobb för laga heller
bör hinnas med lite jobb på högersidan också.
Skärm hänger på lösen men riktigt nöjd över såväl skärm tröskel som infästningsjobb... En del jobb i morgon också men snart bara bromsjobb och avgassystem kvar...
bör hinnas med lite jobb på högersidan också.
Skärm hänger på lösen men riktigt nöjd över såväl skärm tröskel som infästningsjobb... En del jobb i morgon också men snart bara bromsjobb och avgassystem kvar...
Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...
Ser bättre ut nu 
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Nu är jag ju lite jävig i frågan men tycker den vart sjukt mycket trevligare och som extra bonus börjar se en ände på svetsandet.
Ännu mycket kvar men numer även mycket klart..
Men som sagt att göra listan är så stor att den delas in i delobjekt
för att orkas med och efter delobjekt besiktad är klar påbörjas nästa delobjekt och de är rost i bakänden...
Den där skärmen blev ju riktigt bra ändå 
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Jupp vart mycket nöjd över den!! och nu sitter den som grill och kofångaren på plats också..
Håller på med de sista av sätesinfästningen. Eller ska borra ett hål svets fast förstärkningsvinkeln.
Fick bli den gamla balanseringsmaskinen som bistod med plåt till den lagningen, så vart bra stum plåt att jobba med.
Ser inte fram emot borra i den misstänker den är stenhård(känns när man kapar i den)
Men förstod varför jag missade att infästningen vart dålig satt två tunna plåtbitar loppade med ett fåtal loppor var
och underredsmassa för att dölja rosten. Å andra sidan inte svår ta bort när den knappt är svetsad..
Likväl ska ge mig på de sista av vänster sätesinfästning och påbörja höger sida av golvet,
Möjligt jag gör klart golvet i kväll om jag orkar. Om inte bara för de är skönt bli färdig.
Blir nog typ en 35x60 bit som behövs men får bli kreativ för har inte en såpas stor bit att ta av..
Ja möjligen 0,7 men plåt men knappt lönt använda tror de finns en gammal volvodörr de går att kapa en
såpass bit utav så gissar jag löser de så..
Men nu kaffe
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Vart em lång dag men färdigsvetsat så långt i alla fall.
dvs tvåan på soffans infästing klar och tog golvet höger fram Visst det är inget de ska titta på men slipper tjöt ifall de gör...
I morgon behövde jag fixa till soffan se o de går ordna så den kan skjutas
bak någon extra cm sen svetsa dit ett par bultar och få dit sittdynans tillfälliga överdrag..
kika på avgassystem och lägga upp en åtgärdsplan på de i form av materialåtgång och inköp.
dvs tvåan på soffans infästing klar och tog golvet höger fram Visst det är inget de ska titta på men slipper tjöt ifall de gör...
I morgon behövde jag fixa till soffan se o de går ordna så den kan skjutas
bak någon extra cm sen svetsa dit ett par bultar och få dit sittdynans tillfälliga överdrag..
kika på avgassystem och lägga upp en åtgärdsplan på de i form av materialåtgång och inköp.
Ser bättre ut ändå
Mycket svets blir det.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Bil i alla fall nere på marken och sätet monterat även fått dammsugit mattan..
Kan säga gasen tog slut på den lilla svetsningen som skulle göras i sätet vilket bara var
svetsa fast 2st m8or haha... Bra timing på den flaskan. Lär behöva bytas innan avgasrör.
Tänker faktiskt köra lite idag bara för den är ihop och tillfälligt körbar igen..
Ev ta två flugor på smällen och byta tub på verktygsboden sparar ett par hundringar på de.
Och köpa lite avgasdelar på biltema att börja med...
Litar dock inte på batteri och laddning...
Kan säga gasen tog slut på den lilla svetsningen som skulle göras i sätet vilket bara var
svetsa fast 2st m8or haha... Bra timing på den flaskan. Lär behöva bytas innan avgasrör.
Tänker faktiskt köra lite idag bara för den är ihop och tillfälligt körbar igen..
Ev ta två flugor på smällen och byta tub på verktygsboden sparar ett par hundringar på de.
Och köpa lite avgasdelar på biltema att börja med...
Litar dock inte på batteri och laddning...
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Jupp vart i alla fall till biltema och handlat ljuddämpare och lite rör...
Hoppas bara jag inte såg fel utan de sitter 51 jaja annars blir det de nu i alla fall.
Tänkte försöka behålla en bit av främre rör verkar vara friskt nog och sparar lite jobb.
Men vi får se i morgon hur de blir.. de klart måste först hämta gastub annars svårt knåpa ihop något..
vart i alla fall trevligt fått kört lite Falcon i kväll..
Tänkte försöka behålla en bit av främre rör verkar vara friskt nog och sparar lite jobb.
Men vi får se i morgon hur de blir.. de klart måste först hämta gastub annars svårt knåpa ihop något..
vart i alla fall trevligt fått kört lite Falcon i kväll..
Senast redigerad av Peter Holbrant den 08 jul 2026, 22:09, redigerad totalt 1 gång.
För en del år sedan skulle jag hjälpa min grabb med att svetsa ny flex bit i avgassystemet med min gas tog slut. Hade en spole med gasfri tråd så kopplade om och satte in den tråden, man tar vad man haver... Svetsen blev inte snygg men tät och jag sade att vi får göra om det vid tillfälle när jag har gas hemma. Men det blev aldrig av, svetsen höll bilen ut! Men man vill ju inte lämna från sig fula svetsar 
Kul att du fick åka lite inte bara svetsa rost 
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Japp tycker jag också och har visserligen hämtat gas redan och japp gas dyrt idag tycker jag.
Men ett nödvändigt ont och ändå bytt upp mig till 11l flaska så betydligt billigare literpris typ 4a fyllningar betalar
uppdateringen från 5liters...
Men ska bara göra ett litet kuljobb på bilen idag sen ger jag fan i det och njuter lite av den då avgasröret kan vänta till i morgon..
Tja vad jag tänker göra de får ni se om typ en halvtimme + den kaffen jag sitter med medans jag kikar om de finns någon
liten träff i närheten idag...
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Tja de vart ett litet jobb riktigt litet och denna gång vare
sig nödvändigt eller viktigt eller ens ett måste utan bara
för kul skull. Men ett troll på plats i grillen då grillen hade lite knepig
form fick de bli en egen hylla av en bit aluminiumplåt
som monterades med rostfri skruv i befintligt extraljushål..
Vart lite småpilligt få fast trollet med muttrar invändigt i fötter
men sitter eller står bra där nu tycker jag...
sig nödvändigt eller viktigt eller ens ett måste utan bara
för kul skull. Men ett troll på plats i grillen då grillen hade lite knepig
form fick de bli en egen hylla av en bit aluminiumplåt
som monterades med rostfri skruv i befintligt extraljushål..
Vart lite småpilligt få fast trollet med muttrar invändigt i fötter
men sitter eller står bra där nu tycker jag...
Blev ju bra 
-
Peter Holbrant
- Forumsponsor
Då de inte finns mycket som är tråkigare för feta otympliga gubbar som passerat såväl bäst före
som 50 streck med råge så ogillar jag tillverka avgassystem men måste göras så fick
visserligen påbörjat idag men de krävde en tripp till biltema. Måste titta ordentligt på saker
man köper inte ovanligt de ligger på fel plats.
Men före avfärd så kollade jag oljan och den har dragit
eller droppat en halvliter sedan jag besiktade känns helt ok.. Hittade ingen tratt hittade däremot en
jäkligt gammal obruten oljeflaska gissar den var från slutet 90 början 2000?? Ja ska ändå göra oljebyte innan ombesiktning brukar göra det för avgasvärden bättre en gammal motor
bränner lite ny ren olja än gammal olja så skakade oljan väl och i med en halvliter av den
Så ljuddämparen av fel storlek åkte lämnade tillbaks i stället för krångla ville egentligen ha
en oval ljuddämpare men fanns ingen i min storlek så fick bli en sån här!! Svårt tänka mig den kommer dämpa något alls men skit samma de är en burk i alla fall.
Byter nog mot en cherry bomb senare trevliga dämpare tar bort smatter och de ljusare tonerna
men lämnar de dovare ljuden. Men biltema hade denna gång ett multi-rör av rätt storlek så vart ett
sådant också.
Väl hemma och fick påbörjat främre rör lossade lätt fortfarande uppsmord efter förra lagningen.
Å vinkelkapen gjorde resten fram till bakaxeln. Men tillräckligt mycket för påbörja.
Ja min gamla burk där var de bara lagningen som jag gjorde innan besiktningen som vart hel. Nu visserligen
kört en del mil efter besiktning men bakre rörbit typ helt lös och främre sprucken runt halvvägs nu. Främre röret där kopierade jag förra lösningen kapade till ett främre avgasrör till 140 men denna gången behöll jag rör till efter
böjen där tog jag en bit av de gamla röret sen en bit av multirör och nått fram till första originalupphängningspunkten.
direkt efter upphängningspunkten bestämde jag mig för sätta ett mellanrör så svetsade ihop ett sådant och monterade
ny upphängning nr2..
Å då hörde jag min gamla Saxoped komma längst Maden.. Grabben kom hem tydligen bråkat med syster yster o bestämt sig
åka hem till mig. Tja vet inte om han snott den för ont om bensin i egen men han brukar ofta låna den han gillar den
alltid lättstartad lite bonnfilad av mig och pinar på fint i typ 45 och orkar oftast lufsa upp på 2an som sig bör då den är
odrevad en av mina egna favoriter också.. Jaja dags gå in kl mycket hade egentligen bara tänkt loppat ihop främre rör för kunna ta loss för helsvetsa men ska väl
göra nått i morgon också och då ska avgassystem sitta på plats.. Så bild på främre rör får vänta till de är färdigsvetsat..
som 50 streck med råge så ogillar jag tillverka avgassystem men måste göras så fick
visserligen påbörjat idag men de krävde en tripp till biltema. Måste titta ordentligt på saker
man köper inte ovanligt de ligger på fel plats.
Men före avfärd så kollade jag oljan och den har dragit
eller droppat en halvliter sedan jag besiktade känns helt ok.. Hittade ingen tratt hittade däremot en
jäkligt gammal obruten oljeflaska gissar den var från slutet 90 början 2000?? Ja ska ändå göra oljebyte innan ombesiktning brukar göra det för avgasvärden bättre en gammal motor
bränner lite ny ren olja än gammal olja så skakade oljan väl och i med en halvliter av den
Så ljuddämparen av fel storlek åkte lämnade tillbaks i stället för krångla ville egentligen ha
en oval ljuddämpare men fanns ingen i min storlek så fick bli en sån här!! Svårt tänka mig den kommer dämpa något alls men skit samma de är en burk i alla fall.
Byter nog mot en cherry bomb senare trevliga dämpare tar bort smatter och de ljusare tonerna
men lämnar de dovare ljuden. Men biltema hade denna gång ett multi-rör av rätt storlek så vart ett
sådant också.
Väl hemma och fick påbörjat främre rör lossade lätt fortfarande uppsmord efter förra lagningen.
Å vinkelkapen gjorde resten fram till bakaxeln. Men tillräckligt mycket för påbörja.
Ja min gamla burk där var de bara lagningen som jag gjorde innan besiktningen som vart hel. Nu visserligen
kört en del mil efter besiktning men bakre rörbit typ helt lös och främre sprucken runt halvvägs nu. Främre röret där kopierade jag förra lösningen kapade till ett främre avgasrör till 140 men denna gången behöll jag rör till efter
böjen där tog jag en bit av de gamla röret sen en bit av multirör och nått fram till första originalupphängningspunkten.
direkt efter upphängningspunkten bestämde jag mig för sätta ett mellanrör så svetsade ihop ett sådant och monterade
ny upphängning nr2..
Å då hörde jag min gamla Saxoped komma längst Maden.. Grabben kom hem tydligen bråkat med syster yster o bestämt sig
åka hem till mig. Tja vet inte om han snott den för ont om bensin i egen men han brukar ofta låna den han gillar den
alltid lättstartad lite bonnfilad av mig och pinar på fint i typ 45 och orkar oftast lufsa upp på 2an som sig bör då den är
odrevad en av mina egna favoriter också.. Jaja dags gå in kl mycket hade egentligen bara tänkt loppat ihop främre rör för kunna ta loss för helsvetsa men ska väl
göra nått i morgon också och då ska avgassystem sitta på plats.. Så bild på främre rör får vänta till de är färdigsvetsat..