Sachs fartvindkyld cylinder

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Melker
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 sep 2008, 23:00
Ort: Västsverige

Sachs fartvindkyld cylinder

Inlägg av Melker »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som vet vilket år Sachs övergick från att montera den lilla fläktkylda cylindern på fartvindskylda motorer till den stora? Jag har på min 1279'a från 70 den lilla cylindern med en stor topp och på min 1209'a från 74 sitter den stora cylindern. (Jag tror att båda har originalcylindrarna monterade.) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag med fler förstår nog inte frågan riktigt ???? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kunde vara lite hur som helst :?
Vissa "billigare" moppar hade lilla cylindern ibland. Det fans t.o.m. päroncylindern på en del. Jag tror det monterades lite vad som fans i hyllorna. Det hände samma sak med mopparna ex på Monark med Pilot med enpet på samma årsmodell skiljer på stänkskärmarna och olika många skärmstag <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På modellbilder från 1968-69 har de fartvindskylda 2växlade Sachsarna på MCB mopederna fälktkyld cylle. Jag skulle kunna tro att de stora cyllarna introducerades på 3-växlade MCB moppar med E-typen 1968 och blev troligen standard på övriga 2-växlade ca 1970.

Se bilderna på Compact 1248 och 1279 från 1968.

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Melker
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 sep 2008, 23:00
Ort: Västsverige

Inlägg av Melker »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, tackar för svaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar