Puch Dakota fläktkyld 70 cc blir en luftkyld 75 cc

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
monark 50s skrev:Måste kostat en smärre förmögenhet o få den i det skicket
Svaret på den frågan JODÅ DET HAR DEN men det har vissa fördelar med att vara 15 i sinnet men med en vuxen plånbok att tillgå. Sedan är det nog så med många projekt att när man håller på och har bestämt sig för att göra det hela vägen ut så får det kosta. Priset på en hobby är så olika för många. Någon tycker att en renovering av en motor är att byta kolvringar och stift. Medan någon annan tycker att en renoverad motor inehåller allt från lager, packboxar, vevparti, lameller mm till ny förgasare och tändsystem. Visst kostar det att hålla på men man gör det ju inte för att sälja som första alternativ. Har fått ett par seriösa bud på mopederna men inte valt att sälja. Vad skall man köpa eller ägna sig åt istället som är roligare än åka och skruva moppe. För något år sedan var jag och ett gäng "grabbar" ute på en tvådagarstur med övernattning och hade stannat utmed vägkanten för att insupa lite frisk luft ! Då sa en av killarna: "Tänk att snart vara 50. Tjuvröka, dricka öl och åka moppe en hel helg. Vad mer behöver man ?" :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan inte ha sagt det bättre själv... :lost gloria: <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:
monark 50s skrev:Måste kostat en smärre förmögenhet o få den i det skicket
Svaret på den frågan JODÅ DET HAR DEN men det har vissa fördelar med att vara 15 i sinnet men med en vuxen plånbok att tillgå. Sedan är det nog så med många projekt att när man håller på och har bestämt sig för att göra det hela vägen ut så får det kosta. Priset på en hobby är så olika för många. Någon tycker att en renovering av en motor är att byta kolvringar och stift. Medan någon annan tycker att en renoverad motor inehåller allt från lager, packboxar, vevparti, lameller mm till ny förgasare och tändsystem. Visst kostar det att hålla på men man gör det ju inte för att sälja som första alternativ. Har fått ett par seriösa bud på mopederna men inte valt att sälja. Vad skall man köpa eller ägna sig åt istället som är roligare än åka och skruva moppe. För något år sedan var jag och ett gäng "grabbar" ute på en tvådagarstur med övernattning och hade stannat utmed vägkanten för att insupa lite frisk luft ! Då sa en av killarna: "Tänk att snart vara 50. Tjuvröka, dricka öl och åka moppe en hel helg. Vad mer behöver man ?" :wink:
...amen! :clapping:

Du har dock fel i en sak:
mallgroda skrev:men det har vissa fördelar med att vara 15 i sinnet men med en vuxen plånbok att tillgå.
Då skulle INTE Dakotan varken ha samma puts eller vara lika diskret!? :hmm:
Det är dock inte fel... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu i helgen hade snön försvunnit så pass att det var dags att lyfta upp Dakotan från hobbyrummet i källaren på huset till garaget för en provstart. I med bränsle i tanken, på med bensinkranen, kicka ett par gånger med tändningsnyckeln avstängd och fullgas på gashandtaget så den fick till sig bränsle. Ner med choken på förgasaren, på med tändningsnyckeln och ytterligare en kick och den startade. En härlig känsla när den stod på tomgång och man kunde ana på ljudet och gången att det var lite mer än "orginal" som stod där och väntade på lite mer gas av ägaren. Efter en stunds tommgångskörning kunde man gasa till så choken släppte och då hördes det att det skulle bli en rolig sommar att se fram emot. Vad jag däremot upptäckte när man gasade upp i dom högre varvtalen var att den sköt i kröken av oförbränt bränsle. Förtändningen felställd? Har ju varit riktigt nogran med inställningen (provat och använt både summer/testlampa/ohm-mätare) och viste att den skulle vara inställd på 1.7 mm förtändning med mätinstrumenten. http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=2785&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=&mforum=raketsport . Eftersom jag även följde Grannens länk till Clasic motors sida om kontroll av tändning med stroboskop så gick jag ner och hämtade den. Döm om min förvåning när jag kollade med stroboskop och den visade på en fysisk förtändning på 1.3-1.4 mm enligt dom markeringar jag gjort på svänghjulet. Justerade om tändningen och mätte igen med stroboskopet när förtändningen visade att den stod på 1.7-1.8 mm och nu verkligen svarade den på gasen som den skulle . In och ta på sig lite varmare kläder och på med hjälmen och ut på en tur runt kvarteret. Den provturen var värd all tid som varit nerlagt i hobbyrummet i vinter :D . Har även börjat prova med att ställa på mer förtändning och ökat till 2.0 och 2.2mm kommer att testa uppåt tills jag får en förändring för att försöka hitta den mest optimala förtändningen till min motoruppsättning. Så framöver kommer det att bli ändra förtändning om 0.2 mm i varje steg och sedan lite provkörning <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt fin moppe det där! :urock:

Men jag har lite funderingar hur ramen kommer att reagera på trimmet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror Dakotan har rätt stadig ram.. :research: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Men jag har lite funderingar hur ramen kommer att reagera på trimmet.
Trimm vad är det :roll: viktkompensering är väl det vi syslar med :D. Om ramen blir sne beror nog lite hur man kör och använder mopeden. Skogskörning och hopp och piruetter med stunts sysslar inte jag med i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lyfter inte framhjulet vid hastiga gaspådrag? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Lyfter inte framhjulet vid hastiga gaspådrag? :roll:
Den är ju bara lite mer än "orginal" :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm... Finns ett 70cc kit på Tradera nu, kanske något som trådskaparen känner till. Finns ju i närheten av Skövde iaf.

http://www.tradera.com/PUCH-TRIM-UNIKT-70-CC-KIT-TILL-FLAKTKYLDA-MOTORER--auktion_100703_110200124

Bild


/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
vihan
Inlägg: 177
Blev medlem: 23 jul 2009, 23:00
Ort: Skåne

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Imponerande bygge är väl inte mycket mer att säga :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:Hmm... Finns ett 70cc kit på Tradera nu, kanske något som trådskaparen känner till. Finns ju i närheten av Skövde iaf.

http://www.tradera.com/PUCH-TRIM-UNIKT-70-CC-KIT-TILL-FLAKTKYLDA-MOTORER--auktion_100703_110200124

Bild


/ P
Ser välbearbetet ut.
Har monterat på 13 kugg framdrev och har hållt på med förtändningen i veckan som varit och flyttat den i steg om ca 2 tiondelar uppåt och neråt (ökat-minskat). Har använt mig av stroboskop för att kontrollera var den tänder exakt. För min motor med dom grejor som sitter monterade är en förtändning på 2.2 mm den som fungerar bäst. Med den drevningen som är nu 13-38 är det fortfarande så att den varvar ur på 4:an och känns att det finns styrka i den när man åker. Toppfart egentligen ointresant. Vad jag har velat med detta motorbygge är att få en motorkombination som fungerar utan alltför mycket trixande med portning och uträknad avgaspipa. Det är ju ett köpe trim som sitter monterat direkt ur kartong (viss modifiering för att passa under fläkkåpan och lite anpassning av förgasaren!). Visst går det säkert att få ut mer effekt ur dessa grejor om man vill i och pilla. Dom killarna jag åker med för det mesta har standard trimmet monterat 60cc, 17 mm bing, 28mm avgassystem universal, 2 kugg fram, 3 vxl. Snitthastighet ca 55+- beroende på vikt förare. Några har 110cc kines fyrtaktare monterade och några åker zundapp med det som finns i trim att tillgå till dom. Är vi ute och åker så är det hos oss i alla fall den som åker saktast som bestämmer farten på långkörning. Men det hindrar ju inte att man kan köra om ibland. Har varit ute på första mopperallyt (chikenrace/Alingsås) och provat mopeden/motorn. Inga kylproblem. Kommer dock att börja förstora luftintagen på orginal luftburk för att se om det sker någon förändring där på karaktären i motorns gång <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
peezee
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 sep 2009, 23:00
Ort: Nossebro
Kontakt:

Inlägg av peezee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena mallgroda! Racet gick bra? Synd att jag inte hann kolla in ditt mästerverk! Vi får ta det nästa gång! :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
peezee skrev:Tjena mallgroda! Racet gick bra? Synd att jag inte hann kolla in ditt mästerverk! Vi får ta det nästa gång! :P
Men jag fick både se och höra gången i din 8) . Klart imponerad av ditt bygge du har gjort <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu kört och använt mopeden på några fler rallyn och till och från jobbet körningar för att den är så skoj att köra på. Har förstorat upp luftintaget på orginalluftburken (det som är på sidan i framkant och det runda inne i burken) samt tagit bort plåtluftfiltret och ersatt det med ett egentillverkat med bättre flöde. Så nu "andas" den lite bättre. Har även bytt primärdrivningen från 18-72 till 19-69 då mopeden varvade ur väldigt lätt med drevning 13-38. Nu går den lugnare på alla växlar men fortfarande finns styrkan kvar i den på 3:an och 4:an. En helt underbar motor i mopeden nu funktionsmässigt och helt klart värt jobbet att göra med 70cc <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar