Växelproblem Raketsport 1163 (HVA-motor)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
lundberg86

Växelproblem Raketsport 1163 (HVA-motor)

Inlägg av lundberg86 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.

Då var rem och allting monterat, men döm om min besvikelse när ytterligare ett problem dök upp.

Det här är vad som händer när man försöker få igång mopeden.

1. När man kickar med friläge (0) går kicken "rakt igenom" utan något motstånd.

2. När man lägger i en växel för att rulla igång mopeden så går mopeden bara ytterst lite tyngre än vad den gör när man rullar med friläge i. (Knappt något motstånd alls, dvs mopeden "hoppar" inte som den ska göra.)

3. Om man däremot kickar när någon växel är ilagd så rör sig mopeden framåt direkt. Precis som den ska göra..??

Jag tycker det låter som något problem med att kopplingen ligger i hela tiden. Men då borde ju inte mopeden röra sig framåt när man kickar och har växel i, då borde ju kicken gå igenom som när man kickar och har kopplingshandtaget intryckt??

Hoppas det är förtåeligt skrivet. Någon som har någon idé på vad det kan vara för fel?

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kopplingen är troligen för hårt spänd. Se över vajer och sedan spårskruvarna om de är för hårt dragna: http://www.raketsport.com/husqvarna_motorer.htm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
lundberg86

Inlägg av lundberg86 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu släppt på vajern tills hävarmen nästan gick hela vägen tillbaka mot kopplingskåpan. Har även spänt växelvajern lite då den var lite väl slapp.

Hur som haver så återstår tyvärr problemet. =( Om jag släppt för mycket på vajern borde väl inte spela någon roll? Så finkänsligt exakt är det väl inte? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad har du hällt i för olja? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla kopplingen, där har du nog problemet. Har du haft i sär kopplingen? <!-- </EdIndex> --></div>
lundberg86

Inlägg av lundberg86 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Vad har du hällt i för olja?
OLJA 0.6 liter SAE 30 (12) API SG-CD GRÄSKLIPPAROLJA

Rekomenderad av Reservdelshuset varifrån jag beställde remmen.

bryggaren skrev:Kolla kopplingen, där har du nog problemet. Har du haft i sär kopplingen?
Nej den har jag inte plockat isär. Men jag antar att jag får göra det för det känns som om det är den som spökar.

Dock nyfiken på om någon varit med om liknande och kan ge lite mer exakta grejer för vad som kan ha hänt. Är ju inte så insatt i ämnet än. =( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du kickar och har växel i så överförs kraften direkt från kicken via växellådan, kedja/drev till bakhjulet, så det är helt normalt.

Sitter remmen rätt?
Sitter remhjulet på vevaxeln fast på rätt sätt?
Återigen, kopplingen, kolla den.
Har du satt dit kopplingskåpan rätt? Om du tar den kopplingskåpan, lägger i växel och rullar mopeden, har du kompression då? Då har du felet i kopplingskåpan/kopplingsarmen.
Tog du den kopplingskorgen med hela koplingen, lossade på muttern i centrum när du bytte rem? Fick du dit den rätt sedan? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar