byta styrlås

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
crazyzed
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2008, 23:00

byta styrlås

Inlägg av crazyzed »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena, jag vill ta bort styrlåset på min F50GLX och undrar hur man får bort "niten" som håller täckplåten?
Är den gängad eller bara inslagen, går det att vrida ut den eller måste man borra upp den? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Niten är bara inknackad,
med lite finlir så får du ut den hel,
ös på rostolja före så går det lättare
Har du nyckel, så du får ut låskolven, eller måste du borra ur kolven ?
Jag har gjort en enkel handledning till speedriders tidigare, kanske har den kvar i burken <!-- </EdIndex> --></div>
crazyzed
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2008, 23:00

Inlägg av crazyzed »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok tackar för den!
Hmm jag har inte nyckeln, men styrlåset är inte låst i dagsläget så jag trodde att allt som håller den på plats är täckbrickan?? Den glappar ganska mycket när jag trycker på den, men kanske måste jag borra ur den? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok jag lägger upp bilderna nu, så får jag komplettera med bildtext i morrn.


Bild

Bild

Bild


Bild

Bild

Bild


Bild

Bild


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
crazyzed
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2008, 23:00

Inlägg av crazyzed »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för bilderna :) kanon!
Jag fick bort brickan men låset sitter fortfarande fast så det får bli att borra nån dag, jag ser att det är överkanten av låset som ska borras! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glöm inte att smörja på lite fett på låset innan du trycker dit det :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Innan du börjar borra för att ta ut låset och ersätta det med ett nytt. Har du en låsfirma i närheten där du bor så kan det vara värt att åka dit och fråga om dom kan dyrka upp låset och ta ut det. Sedan kan dom plocka isär låset och se hur sprintarna sitter och fila en nyckel som passar. Kan vara värt att kolla om du inte redan har köpt ett nytt lås <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:Innan du börjar borra för att ta ut låset och ersätta det med ett nytt. Har du en låsfirma i närheten där du bor så kan det vara värt att åka dit och fråga om dom kan dyrka upp låset och ta ut det. Sedan kan dom plocka isär låset och se hur sprintarna sitter och fila en nyckel som passar. Kan vara värt att kolla om du inte redan har köpt ett nytt lås

Lät INTE billigt <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick betala 90 kronor och fick då en med en nyckel <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->* mallgroda *tja 90 spänn år ju överkomligt :)
bra och tydlig anvisning hur låset demonteras tompa ska försöka ge mig på det.. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glömde tydligen att lägga in bildtexterna, nåja hinner inte nu heller, får skriva upp de nånstans <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Häftig moppe! Är det en sån här?? :wink:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Usch... den där bilden från Martinsson är äcklig, hur kan man ha såå många fina moppar å inte använda någon av dom <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->*tompa* bilderna talar nog sitt eget språk utan textremsorna oxå :)

håller med dig angående mopederna varför bara ha dom att titta på mopeder är ju till för att köras oxå, i det fallet finns det ju dessutom överflöd av godbitarna... <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
almers
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 mar 2010, 00:00

Inlägg av almers »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag försöker byta styrlås och det har gått relativt bra hittills med hjälp av tipsen och bilderna ovan, problemet är dock att en tidigare ägare brutit av nyckeln i låset så jag kan varken få in en skruvmejsel i nyckelhålet eller få ut nyckeln :cry: någon som har något knep för detta?

/almers <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar