Reglera munstycket från styret
Reglera munstycket från styret
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag synat Snickarns konstruktioner.
En liten fundering: skulle man inte kunna använda en styv reglervajer (vanligen kallad ståltråd) och därmed slippa alla fjädrar?
Som choken på gamla bilar. <!-- </EdIndex> --></div>
En liten fundering: skulle man inte kunna använda en styv reglervajer (vanligen kallad ståltråd) och därmed slippa alla fjädrar?
Som choken på gamla bilar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På den gamla goda tiden (73) hade jag ett tillbehör som jag monterat på mopeden som man kunde ställa munstycket bekvämt från styret. Jag tror att det var inköpt från hobbex där man även köpte snabbgashandtag för riviga starter. Munstycket som skruvades fast nere i förgasaren hade ett lite kraftigare hölje med en kraftigare stålflätad wire, som en hastighetsmätarwire men kraftigare som gjorde att den gick att vrida fram och tillbaka. Uppe på styret var fästet med en liten ratt med markering så man kunde se inställningen. Har inte haft en tanke på detta munstycksarrangemang förän jag såg bilderna på snickarns ideer och lösningar. O ljuvliga tider som var när man läste dessa tillbehörskataloger med trimcylindrar och alla andra häftiga tillbehör som fanns som man ville ha <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla på P-O:s hemsida där finns det en trevlig bild på ett ställbart från styret.
http://www.mopedmuseum.se/trim/trim.htm <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.mopedmuseum.se/trim/trim.htm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag hittat på en grej så att man kan manövrera munstycket på Skoterett utan att plocka av sidokåpan.
Materiel:
* ett mässingsspik, ca 2 cm långt och 2 mm tjockt
* kontaktdelen från en s k sockerbit, plasten bortplockad
* ca 15 cm lång ståltråd, ca 2mm tjock
* en av "pinnarna" från en 230V stickkontakt
* en gammal ratt som suttit som volymkontroll på någon apparat
Först lödde jag fast ett mässingsspik rakt ut från munstycket. På mässingsspiket skruvade jag fast sockerbitskontakten.
I andra änden på sockerbitskontakten skruvade jag fast ståltråden. Sedan mätte jag ut var ståltråden skulle ut genom sidokåpan. Borrade ett 2,5 mm hål i kåpan på rätt plats och lät ståltråden gå ut genom hålet.
Utanpå kåpan hade jag alltså nu en liten bit ståltråd som stack ut. På denna skruvade jag pinnen från stickkontakten. Därmed fick jag en lagom axeltjocklek som passade till volymratten.
Genom att justera längderna fick jag ratten att nästan ligga an mot kåpan. Så liten "frihöjd" som möjligt blir snyggast.
Synligt resultat: en aluminiumratt utanpå höger sidokåpa varmed man enkelt kan justera det ställbara munstycket.
Varför gjorde jag det så relativt komplicerat? För att man ska kunna demontera i stort sett allt. En lång mässingstråd hade givetvis fungerat lika bra som spik/sockerbitskontakt/ståltråd. Men det hade varit hopplöst att ha en lång tråd fastlödd på munstycket i händelse av att man behöver meka med förgasaren.
Jag tycker att det funkar bra. Däremot är min förgasare lite knäpp. Det behövs mycket skruvande fram och tillbaka på munstycket för att få motorn att gå bra. Man får justera mest hela tiden och det är rätt jobbigt.
Skit i förgasaren? <!-- </EdIndex> --></div>
Materiel:
* ett mässingsspik, ca 2 cm långt och 2 mm tjockt
* kontaktdelen från en s k sockerbit, plasten bortplockad
* ca 15 cm lång ståltråd, ca 2mm tjock
* en av "pinnarna" från en 230V stickkontakt
* en gammal ratt som suttit som volymkontroll på någon apparat
Först lödde jag fast ett mässingsspik rakt ut från munstycket. På mässingsspiket skruvade jag fast sockerbitskontakten.
I andra änden på sockerbitskontakten skruvade jag fast ståltråden. Sedan mätte jag ut var ståltråden skulle ut genom sidokåpan. Borrade ett 2,5 mm hål i kåpan på rätt plats och lät ståltråden gå ut genom hålet.
Utanpå kåpan hade jag alltså nu en liten bit ståltråd som stack ut. På denna skruvade jag pinnen från stickkontakten. Därmed fick jag en lagom axeltjocklek som passade till volymratten.
Genom att justera längderna fick jag ratten att nästan ligga an mot kåpan. Så liten "frihöjd" som möjligt blir snyggast.
Synligt resultat: en aluminiumratt utanpå höger sidokåpa varmed man enkelt kan justera det ställbara munstycket.
Varför gjorde jag det så relativt komplicerat? För att man ska kunna demontera i stort sett allt. En lång mässingstråd hade givetvis fungerat lika bra som spik/sockerbitskontakt/ståltråd. Men det hade varit hopplöst att ha en lång tråd fastlödd på munstycket i händelse av att man behöver meka med förgasaren.
Jag tycker att det funkar bra. Däremot är min förgasare lite knäpp. Det behövs mycket skruvande fram och tillbaka på munstycket för att få motorn att gå bra. Man får justera mest hela tiden och det är rätt jobbigt.
Skit i förgasaren? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå