50SS HPD, renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis i efterskott!
Efter att ha sett hur din 50ss har växt fram funderar jag på att skrämma liv i en likadan som jag har liggande. Den är nästan helrensad så original är tyvärr inget att tänka på, det skulle kunna bli nåt med Reiju upsidedowngaffel, bättre(bekvämare)limpa och kanske en motor med lite mer "sprutt". Det är iallafall en fin modell och din blir prydlig i blått, snyggt jobbat! slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->*Energizer* var köpte du fs1 lyset? en sådan går kanske att använda till e-typen jag håller på med oxå...eftersom det verkar svårt med en originalinsats till den..hade du någon vänsterkåpa över eller... :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var väl hos Mopedfantasterna... Det är faktiskt en riktigt snygg lyktmodell.

Snyggt jobbat Energizer! Kul att se ens överblivna delar komma till användning och bli något fint av istället för att vara hyllvärmare och golvupptagare. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja veteran moppar med modern motor osv men fortfarande... En gammal moped i ordentligt custat stuk slår allt! sen ska man ju förståss ha kvar en del av dens ursprungliga utseénde 8) . Funderar själv på att bygga ihop en 2013 med Minarelli am6 motor, kan bli intresant :idea:.

Lyktan är som sagt inhandlad från mopedfantasterna, den skullle nog funka till en e-type, dock är den mindre än originalet som bilden visar, samt så har den en inbucktning bak? varför den är där har jag ingen arning om.. Sen finns det 2 hål på undersidan :?: .

Kommentarerna värmer gott! och dom tackar jag för :P Jag har därimot märkt att jag saknar en del saker till framgaffeln, bland annat gummi delarna som sitter vid styrplattan.. Så om någon har, säg till :idea: ..

Dynan har jag börjat med och har faktiskt sytt allt för hand, genom 4 lager puuh! :shock: Se bild! Tändsystemet har jag också renoverat med blandannat NOS undre ljusspole, ny kvalitéts brytare och kondensator samt lött dit nya kablar.

Det blir en total renovering sakta och ordentligt som i slutändan kommer behålla original stuket, med lät custom tillägg..

Jag har en vänsterkåpa i bruksskick till E-type om du fortfarande är intreserad :idea: ..

Lägger upp ett par bilder

Bild
Jämför storleken, e-type original till vänster

Bild

Bild

Vänster kåpa, otvättad opolerad osv, dugligt bruksskick enligt mig

Bild
Bild

Bild

Klädseln är endast påtejpad för prov, så det ser lite skabbigt ut.. Blir nog bra i slutändan :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kablarna på tändplattan,
synd att du satt på flatstiftskontakter, om du har den riktiga gummibussningen i motorn, så kommer du inte att få igenom dom genom g bussningen. sen skadar det ju inte med en bit skyddshölje runt kablarna.
Annars ser det bra ut :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt att den nya fs1 lampan är kromad som dom var på 70-talet
80 och framåt var dom svarta
tror iofs att den sk. yankee modellen hade krom

En fs1:a är väl lite av den "sista" plåtmoppen
men det verkar som VARENDA del går att köpa än så länge

Tror ni att den kommer att komma mer i framtiden ?

Själv är man ju en tidig 70-talare som gjorde sina första metrar som 15-åring på en fabriksny fs1:a <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->*energizer* jo jag är fortfarande intresserad av en vänsterkåpa, är det en buckla eller bara spegelbild i högra hörnet på den?
vad vill du ha för kåpan?

tror nog jag för lägga iden med fs1 strålkastaren på hyllan...skiljer nog så mycket på storleken... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kablarna som går från tändplattan ut från motorn är alldelens för "tight" för att kunna få dit gummi tätningen. Antagligen beror det på tjockleken på kablarna, men jag lägger eventuellt silikon dit som tätar ordentligt.
Motorn är för övrigt nu helrenoverad med lager packningar packboxar osv, sedan är den målad i värme beständig hammarlack 2 lager. Hört att den färgen är mycket bra i kvalité, men hur tål den bensin olja osv? :o ..

Kan också nämna setupen och det är en borrad original cylinder (60cc) som sedan är rejält portad, sitter i ny suzuki kolv och kommer eventuellt plana cylindern 2mm i topp.. Avgasystem blir närmast original med endast lite modifierad ljuddämpare med bättre flås. 14/30 drevning, förgasare är ännu inte bestämt.

Lite kul historia om cylindern är att jag hittade den på en metall skrot i sommras när jag var och letade matrial för ett annat bygge, Nyborrad och hel i övrigt. Nu när själva moppen i sig kommer från soptippen så passar cylindern hit, då hela projektet får sig temat av skrot, slängda delar och övrigt hopplock :wink: .
Här är iaf en bild på motorn, förgasare/insug är provmonterat men överväger att lägga dit en "vanlig" bing istället.

Bild

*Raketaren* Kåpan har en buckla tyvär, har eventuellt en annan kåpa som är utan bucklor, men har rost och kromsläpp, ej säker på om det är en vänster kåpa.. Eftersom jag har samanlagd 5 E-types så har jag många kåper, men kommer spara dom bästa till mina egna. Jag har svårt att lägga prislapp, men ge ett rimligt bud eller så kanske vi kan byta något med varandra? Hade i alla fall behöft en fotbrygga till 50SS'en :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var bor du igentligen?! ni har ju iaf rediga skrotar med mkt bra och ha grejor :D !!! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodu jag bor uppe i kiruna, det är ju lite av en industri stad så skrot upplag finns det alltid, om det är någon extra "Guldgruva" här på moppe delar vet jag inte.

Nåväl lite har hänt i alla fall, har börjat montera ihop saker och ting.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Dock så behöver jag framgaffels delar :!: Så hör av er till mig den som möjligtvis har en gaffel/delar till 50ss.

Det jag vet saknas är dom övre gummi/plast bussningarna till benen, och man ska väll inte behöva pressa ihop allt för att kunna skruva fasst styrkronan? nu så når inte benen upp så man kan gänga i skruvarna :?:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar