Ingen gnista sachsmotor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Jens

Ingen gnista sachsmotor

Inlägg av Jens »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag får ingen gnista till tändstiftet!
Jag har bytt tändhatt och stift putsat brytarspetsen. Jag har hört att kondensatorn kan vara problemet? mopeden har inte varit startad på 30 år.

/saxoped NV :( <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mm, kondensator och kanske tändspole. Byt dom först.... <!-- </EdIndex> --></div>
Jens

Inlägg av Jens »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
RoRRe skrev:Mm, kondensator och kanske tändspole. Byt dom först....
Ok då provar jag det
/Jens <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om den gick när den ställdes undan så går den nu. Putsa av brytarna med fin putsduk (smärgelduk) och torka rent med förtunning se dessutom till att inga trasor är kvar mellan spetsarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

Conrad Engström skrev:Om den gick när den ställdes undan så går den nu. Putsa av brytarna med fin putsduk (smärgelduk) och torka rent med förtunning se dessutom till att inga trasor är kvar mellan spetsarna.
Håller med Conrad. Kan inte tro på att tändspole el konding går sönder bara av stå. När jag köpte min flinta raket sa ägaren att t-spolen förmodligen var sönder... Det visade sig att fjädern i brytarkontakten hade
gått av och låg och kortslöt mot gods. han hade förbisett en sån liten skitgrej. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

Levve Skrivet: Fre Aug 13, 2010 19:09:51 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Conrad Engström skrev:
Om den gick när den ställdes undan så går den nu. Putsa av brytarna med fin putsduk (smärgelduk) och torka rent med förtunning se dessutom till att inga trasor är kvar mellan spetsarna.

Håller med Conrad. Kan inte tro på att tändspole el konding går sönder bara av stå. När jag köpte min flinta raket sa ägaren att t-spolen förmodligen var sönder... Det visade sig att fjädern i brytarkontakten hade
gått av och låg och kortslöt mot gods. han hade förbisett en sån liten skitgrej.
Jo, visst är det väl så. Men som jag fattade de så hade den bara stått i 30 år och inget om att den gick innnan heller...
På min gick niten av, den som håller fjädern på brytarn... Men de kan ju vara många fel isf. Det kanske är dödarknappen som hängt sig oxå, trasiga kablar, kortis nån annan stans mm mm...

Men kolla fästpunkter på kablarna och putsa dom.
Sen kör du den dyra varianten och byta del för del :D <!-- </EdIndex> --></div>
Jens

Inlägg av Jens »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen :lol:

Nu är det så att jag har fått i gång den problemet? jo fel avstånd på brytaren
ökade avståndet till 0,40 och vips så hade jag gnista.eller ska jag öka till 0,45?
För jag får den inte att gå rent vid belastning tomgång och halv gas går den bra på är det bränsle eller förtändningen
:?:

Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Krävs nog en grundlig rengöring av förgasarn oxo, om den har stått så länge
Kolla silen på soppakranen med. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Jens

Inlägg av Jens »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lustigt men när jag provkörde vid 19 tiden så gick den som ett spjut verkar som den går bättre och bättre för varje kilometer jag kör och det dugg regnade har för mig att min suzuki K50 gick bra i fuktig luft.

Men det var ju på 80 taLet

Skriv svar