Förstörd förgasare efter bläster?
Förstörd förgasare efter bläster?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag plockade isär sachsfuggen org8mm och blästrade den in och utändigt.. Nu sägEr han att den inte fungerar och att det är mitt fel att den inte går.. Vem har gjort rätt? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Risken finns att det sitter kvar sandkorn/glasbitar som kan täppa igen munstycken.
Sen är det väl inte så jäkla bra att blästra där trotteln ska löpa mot en yta som är tänkt att vara slät...... <!-- </EdIndex> --></div>
Sen är det väl inte så jäkla bra att blästra där trotteln ska löpa mot en yta som är tänkt att vara slät...... <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
- Ort: Motala
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det som händer vid blästring av mjukmetall med tex glas är att ytan "bakas ut" detta resulterar i att alla gängor å hål blir aningens tätare mao. allt kärvar. om du tex blästrar en ny trottel/trottelhål så kan du ju försöka pressa ner den så smutta trotteln i hålet igen (lycka till..) Dessutom är det fruktansvärt svårt att bli av med glaspulvret ut skrymslen veck å gängor å ett enda glaskorn kan göra äckliga repor i ett känsligt lager tex. glidlager. därför rekommenderar jag att aldrig blästra insidan av motordelar med annat än mjuka blästermedel tex plast/nötskal,bakpulver eller is. men fortsätt du i din vana troget så blir det nog bra maistro
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag förstod att min kommentar inte räckte på detta forum utan behöver vidare förklaringConrad Engström skrev:Vad kan det bli för fel vid blästring ? Om man blåser hål i den förståss eller att flotören inte stänger och det är lätt fixat. Nej du har inget fel i saken. Men en del kunskapsbrist i ämnet


-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var ju förskräkligt att jag pinkade någon i ögat och det tog väldigt bra, det var inte meningen.
Vad jag menade är att om man inte har kunskap om vad man gör när man blästrar en förgasare så spelar det ju ingen roll det är ju bara en Sachs förgasare, som det fins drivor av.
Ägaren kan hämta en förgasare här komplett gratis så han inte behöver gråta.
Fezze, de fins en åt dig med, för samma pris.
Men hämtas här utan ombud!
MVH Maistro <!-- </EdIndex> --></div>
Vad jag menade är att om man inte har kunskap om vad man gör när man blästrar en förgasare så spelar det ju ingen roll det är ju bara en Sachs förgasare, som det fins drivor av.
Ägaren kan hämta en förgasare här komplett gratis så han inte behöver gråta.
Fezze, de fins en åt dig med, för samma pris.
Men hämtas här utan ombud!
MVH Maistro <!-- </EdIndex> --></div>
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 704
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Först o främst måste jag erkänna att jag är inte nå'n blästringsexpert...
Men, blästra en förgasare känns avlägset för mig. På grund av faran för partiklar som gömmer sig kvar, ev materialdeformering samt att ytan blir "ful" om man använder "lite gröve" blästermedel.
Ultraljudstvätt tycker jag är en fiffigare lösning.
PS. Jag har sett blästrade cylindrar som sålts på Tradera, blästrade utvändigt och invändigt. Just invändigt känns ju lite si så där... <!-- </EdIndex> --></div>
Först o främst måste jag erkänna att jag är inte nå'n blästringsexpert...
Men, blästra en förgasare känns avlägset för mig. På grund av faran för partiklar som gömmer sig kvar, ev materialdeformering samt att ytan blir "ful" om man använder "lite gröve" blästermedel.
Ultraljudstvätt tycker jag är en fiffigare lösning.
PS. Jag har sett blästrade cylindrar som sålts på Tradera, blästrade utvändigt och invändigt. Just invändigt känns ju lite si så där... <!-- </EdIndex> --></div>