Zündapp Combinette 62

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Zündapp Combinette 62

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er, ny på forumet sen en tid.

Mina projekt har legat nere sen i våras pga husrenovering och alldeles för mycket jobb.

Skrev då och då på speedriders forum, men noterade nu att detta var nästan insomnat.
Så fann jag det här, och här verkar det vara full fart!

I våras inhandlade jag den combinette från 62 i ganska risigt skick. Sned framgaffel, avkapad framskärm, fel stötdämpare, risig sadel, bonntrimmad cylinder mm.

Så lite bättre grejer har inhandlats. En treväxlad motor, orginal 2,6 hästars cylinder, rätt stötdämpare, nytt sadelgummi, ny ljuddämpare mm.
En rak (enl säljaren) framgaffel är på väg från Tyskland.

Och i helgen hade jag lite trevligt med att plocka ihop det hela.

På dessa 2,6 hästars cyllar har jag fått uppgiften att det ska vara en 16 mm förgasare typ Bing 17 fast 16.
Men jag har en 15 mm Bing med ställbart munstycke, som jag tyckte borde fungera. Fördelen med denna är att den inte tar så mycket plats, eftersom luftfiltret är integrerat i förgasaren.
Nackdelen är det högre insugsljudet, vilket är lite störigt. Kanske en förgasartratt kan vara lösningen, men svåra att få tag i.

Efter en del justerande av tändplattan, fick jag den att gå riktigt bra.
Är inte haj på denna inställning utan arbetar efter principen "trial and error".

Den här moppen ska inte renoveras till utställningsskick, utan bara vara en "brukis" som får vara lite nött och stött.
Det är bulor på tanken och någon skönhetstävling lär den inte vinna.
Men den är faktiskt hyfsat bekväm, nu när sadeln är hel.

Bild
Som den ser ut för tillfället

Bild
Förgasaren

Nu letar jag också efter en Combinette årgång 56, trampmoppe med två växlar fast kedjedrift.
Konstigt, började för ett antal år sedan med sjuttiotalsmopeder och nu är jag snart nere på femtiotalet! <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Björn K . Jag har oxo införskaffat en combinette lika som din,
men jag tror att det är en 61:a.. Inte var den dyr heller. Bytte mot 2
lådor pilsner. Har inte hunnit syna den i detalj ännu , men det verkar
finnas hopp om den. Saknar sadeln , går det att få tag på en original-
liknande? nån aning eller?... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul, 2 lådor pislner!
Min kostade lite mer, även om den inte var jättedyr.

Sadelstommen kan vara problem men sadelgummit av märket Denfeld köpte jag på ebay, se länk nedan.

http://cgi.ebay.de/Zundapp-Denfeld-Satteldecke-Grau-Bergsteiger-M-25-50-/270641838194?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3f0382b872

Det var dock jäkligt jobbigt att få på det. Jag fick ha hjälp av en cykelhandlare med mycket starka nypor. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt med ett Zündapprojekt :D Sitter själv och lusgranskar Ebay efter delar till en Sport Combinette 1962. Tyvärr är det nästan värre priser i Tyskland än här i Sverige. Märkligt... kanske alla svenskar som sitter och budar :shock:

Mer bilder vill vi se! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt med lite omväxling av märken :D

Om man vill vara petig så skall sadelgummit vara ett Wittkop.
Kopior av dom finns att köpa i Sverige. Det är en spindel präglad i
bakkant på dom, färg beige. som originalet.

Bild

Köpte också combinett i våras. Två stycken, en -60a och en -62a.
2000:- styck. inte så dyrt för kompletta moppar tycker jag.

62:an.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja din ser ut att vara i mycket bättre skick än min!
Vad är det för pakethållare du har, min är gjord i lackerad plåt.

Roligt att det dyker upp så många combinetter!

Och Hasse, du har rätt vad gäller sadelgummit, men jag hittade inte det märket när jag köpte mitt.

Priserna på äldre zündappdelar är höga, antagligen för att det är brist på delar. Förgasargallren kostar en del, men jag kan inte ha några på min, åtminstone inte på vänstra sidan pga det ställbara munstycket.
Päroncylindrar är också lite av bristvara och passande kolvar (till den korta vevstaken) likaså. <!-- </EdIndex> --></div>
christer
Inlägg: 182
Blev medlem: 10 maj 2008, 23:00
Ort: Smidö, Sverige
Kontakt:

Inlägg av christer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kamrat Rolle i den sk. Skälbyligan byggde sig en stenhård Sport Combinette förra året!
Bild

Rolle har alltid haft 125:a motorer på sina Zündappar, ty så hade han som 15 åring. Efter alltför många kommentarer om "du tänker väl för f-n inte sätta 125:a på Combinetten" blev det en vinters mätande, fixande och pysslande! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HEJ Kompisar :lol:
Nu blev jag verkligen glad ! Här kommer det en till, till sammlingen 8)
Också nyligen inköpt här i familjen, och det blir frun som kommer att vara "kapten" på denna sedan.
Sitter också en 2,6 cylle på den, men den gick vid inköpet, som ett "Arsle" :shock: 20km/h :lol: (Vi får tacka förra mekanikern för det :twisted: )
Men nu är det snart dax för en ny prov-vända, i går monterades motorn i hop igen med div nya delar i källaren.......kan vara så att förgasaren som satt/sitter på, fortfarande kan vålla problem :roll:
Vi har också beslutat att "modda" den med en enkelsadel i stället för limpan.

Bild


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka combinetter det dyker upp, är tydligen populärare än jag trodde!

På min har jag konstaterat att jag måste göra något åt centralstödet, troligtvis ett svetsarbete, vilket innebär att jag får plocka ned moppen i atomer igen, suck!!!

Ser på din, Lasse Väss, att du har ett sidostöd på din. Har hunnit fundera på detta också, men det behövs ett hål till i svingen.
Vad är det för förgasare du har?

2,6 cyllen är en bra cylinder. Ger precis lagom fart och styrka.
Jag har tre växlar på min, samt att jag drevat den något, dvs 14 taggar fram.

Jag har ett problem till. Min saknar bromsljuskontakt, hur ska den se ut och hur ska den sitta? Får inte ihop det riktigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du Björn 8) "The Combinette club"

Sidostödet är eftermonterat, lika halvklantigt som resten på denna moppe.

Förgasaren är en U-båt 9,5:a som är borrad till ca 13mm :x ska se om det går att få den fungerande med lite justering, annars blir det en Weber 45:a :lol:

Våran har trampor och är endast två-växlad, men frun tycker det räcker att hålla reda på, å stannar den kan man trampa hem :lol:

Bromsljuskontakten "hänger" väl på bromsstången till bakhjulet, en typ universal ?? <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"The Combinette club", varför inte :)

Såg att din var en något senare årsmodell än min, som har fotstöd på baksvingen, vilket min inte har.
Vilket gör det lite svårare att montera ett sidostöd, måste ju ha två fästpunkter.
Nej, det blir nog att ta kontakt med en svetskunnig, som kan laga fästet till stödet.

Jag tror att det är en någon specialare till bromskontakt modell Ä, men jag kan ha fel.
Om det är någon på forumet som kan ta en bild på hur det ska se ut, vore jag tacksam.

Nu väntar jag med spänning på den inhandlade framgaffeln, den borde komma snart. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev: Jag tror att det är en någon specialare till bromskontakt modell Ä, men jag kan ha fel.
Om det är någon på forumet som kan ta en bild på hur det ska se ut, vore jag tacksam.
Dom kontakterna har jag inte lyckas få tag i, sitter samma sort på dom
tidiga Sport Combinetterna också. Jag gjorde en plåt och använde den som går att köpa hos alla som säljer dappegrejor.

Bild

Annars funkar det ju med en sån här variant också, som du fäster på bromsstaget.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar!
Jag har nog bägge typerna i någon låda, ska kolla efter det, så får vi se vad man kan hitta på. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->......................Bild.............................

:headbang:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fundering jag kom på i gårkväll (efter mörkrets inbrott)
Ljus omkopplaren på min, den uppe på lykthuset, vrider åt hö så är ljuset på , vänster så är det dödaren, OK, men finns det inget halvljus på dessa ? jag hittade bara ett läge på vredet, och då lyser det som ett helljus :x (m.a.o så ser jag inte vägen knappt ) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar