sachsaha = slö..

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Robert1209

sachsaha = slö..

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har nu fått igång min sachs med yamaha DT cylinder.
men den är fruktansvärt slö på låga varva, nästan dör, men om man varvar upp den och kör iväg går det bra, och sen så får man ligga och gasa på lite i taget sen så sticker den i väg efter ett tag..
men kan det bero på att jag kör med en gammal "effekt" ljuddämpare, en liten grej. gör väl ingen större effekt egentligen, jag vill inte att det ska se trimmat ut, men vill ha svar på om det är det som kan vara felet.

för brytarna kan jag inte öppna mera för då får jag ingen gnista. :?

mvh robert. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förmodligen tjuvluft. Är du säker på att du har tätt mellan spacern och blocket vid pinnbultarna? <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->njaa, jag är inte säker på det.. för jag vet att spacern inte är 4.5 mm på alla ställen, kanske får ta isär och ta på loctite ?
för det är nog tjuvluft som du säger. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad ajg lärt mig av dt cylindrarna är att dom är värdelösa på låga varv, men brukar ta igen det på högre varv, speciellt 5.5, den är livafarlig i långa loppet <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är en 5.5 jag har , men det är tjuvluft som rexxy säger för jag har haft nått brunt på hela framsidan av motorn och inte vetat vad det vart , men nu vet jag ju , det har ju vart olja självklart.
och det kommer från cylinder/spacern. <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför är inte spacern 4.5 mm över hela bredden då .har du möjligen slipat av en 5mm plåt isåfall är det nog väldigt ojämt om den inte ät fräst <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eftersom det är aluminium så böjde sig plattan när jag spände fast den för att fräsa, så den blev böjd och då blev det 4.5 i mitten bara..
men jag har lagt loctite emellan nu och den är betydligt mycket starkare , men går fortfarande orent ( ibland ) ska jag tillägga, och ena stunden går den bra.. <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Re: sachsaha = slö..

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Robert1209 skrev:jag har nu fått igång min sachs med yamaha DT cylinder.
men den är fruktansvärt slö på låga varva, nästan dör, men om man varvar upp den och kör iväg går det bra, och sen så får man ligga och gasa på lite i taget sen så sticker den i väg efter ett tag..
men kan det bero på att jag kör med en gammal "effekt" ljuddämpare, en liten grej. gör väl ingen större effekt egentligen, jag vill inte att det ska se trimmat ut, men vill ha svar på om det är det som kan vara felet.

för brytarna kan jag inte öppna mera för då får jag ingen gnista. :?

mvh robert.
Prova att blåsa start gas vid den ev källan till läckage!!
får du varv förändringar så fixa läckan :wink: :wink: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om inte vinkeln på cylindern i förhållande till vevaxeln är 90 grader, går det inte långa stunden. <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm.. ja den sitter inte helt rakt vet jag.. kan det bli haveri pågrund av det? <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den sitter inte rakt om man kollar uppifrån alltså, men den sitter nog inte snett nere vid plattan, <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gör en ny platta i 4mm Aluminuim, gör den tight runt cylinderkjolen och inte för stora hål för pinnbultarna och se till så du får så stor tätningsarea som möjligt. Montera ihop med packningspapper och eventuellt packningsklister.

Min Sachsaha betedde sig som du skriver, det var tjuvluft. <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men det lättaste är väl att försöka fila den jämnt, och ha 4.5 borr som filen får glida på så det blir exakt? för jag kämpade ganska mycket med den spacern jag har nu och är själv väldigt nöjd, så att tillverka en ny ligger sist på listan.. men jag tycker det borde vara tätt så som jag har det nu , för jag har massa loctite emellan nu och dragit åt bultarna så det knakar i grejerna. jag tycker det borde räcka.. :?

det kanske jag inte har skrivit men den är fruktansvärt svår startad, visserligen är det kallt ute, men jag måste hälla bensin rätt i cylinder varje gång för att den ska starta, och minsta den får stå lite så får jag kicka flera gånger.. och detta kan väl bero på tjuvluft ?.. <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag får fortfarande ingen ordning på motorn... fortfarande slö och går konstigt , men mycket mer lätt startad iaf.
har jämnat till plattan så den är 4.5 mm över hela. och nu ska det vara tätt emellan pinnbultar och allting !! vad ska jag göra !?!

Men den fick ett ryck när jag provkörde idag, och så som den gick då så ska den gå, för då va den stark och varva som satan och va riktigt rapp på gasen ! men det varade ungefär i 3 min , sen va den lika slö och värdelös igen och sen så stanna den och gick inte få igång, men den starta efter ett litet tag när den kallnat så ja tror kondensatorn gick då..

Men kan nån svara på varför den gick bra helt plötsligt ? för jag har kollat igenom allt och garanterat så ska den inte dra tjuvluft nånstans! och jag vet inte vad jag ska göra, snart så tar jag av det och sätter på original , mycket roligare om den ska gå så dåligt :(

är tacksam om ni ger mig förslag på fel !
mvh Robert <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du bra bränsletillförsel? Skit i tanken som begränsar flödet? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar