ANG: FÄRGKODER..

Tips & frågor.
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

ANG: FÄRGKODER..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu spånat/letat rätt mkt. olika nyanser till moppar (ett tidsödande jobb med likare) Tog därför idag kontakt med min gamla lackleverantör. För dom har nu fått en ny makapär som belyser färgen å hipsvips så kommer det ut en färgkod å till vilket bilmärke denna passar även metallic/pearl.. Han sa att den är så tillförlitlig att en del billackerare förlitar sig helt på maskinen å bara bryter efter denna utan att ens kolla bilens färgkod!! jag fick då tanken att om man har en patinerad moppe som lacken blivit lite blekt på å så hittar man "den" kåpan man saknar belyser moppens andra blekta kåpa å får ett recept på lite lagomt "färdigblekt" färg. (ohh tänk om det funkar :roll: ) jag kommer inom kort att åka dit å prova belysa mina kåpor till min älgläpp för att se hur det funkar..ps. dom bryter även på sprayburk både som 1komp (som bättringsfärg) å 2 komp (äkta billack med härdare hållbar i 5 tim i rumstemp. å 1 dygn i kylskåp)
/Dr.Novolette <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst kan den bara läsa plana och tunna plåtar. Det finns några sånna makapärer här också, men de kan inte läsa något som har minsta böj i plåten samt att avläsningsytan ska vara 10cm3 och inte tjockare än 4 cm. Alltså går det inte att klämma in en hel tank. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yepp, spektrofotometer kallas de.

Vi har ett par olika på jobbet, varav den ena är en portabel som mäter bilkulörer i fem vinklar. (Specifik till PPG och Nexa) Väldigt tillförlitlig om lacken är ren och polerad, är den sliten och matt kan det bli lite missvisande resultat.
Själva mätöppningen är ca 4 cm2 och visst är det som Josefin säger, svårt att mäta föremål som ej är plana. En viss "rundning" fungerar, men ej särskilt mycket. Det fungerar bra att mäta en tank med denna, då den är portabel och man brukar med lite möda hitta en yta som är tillräckligt plan.
När man har gjort en mätning så dockar man den till en PC och tankar ner mätdatan till ett särskilt program som färgleverantören tillhandahåller.
Därefter får man upp ett gäng olika passande kulörer som är sorterade i en "ranking", från 1 - 100. Ju lägre ranking desto bättre matchning.

Dessutom har vi en stationär som bara mäter solida kulörer. Med den kan man göra egna färgrecept i en mängd olika kvaliteter.
Den kräver plana mätprover och har 3 olika stora mätöppningar med ca 1 cm2 som minimum.

Ooops, :oops: spånade iväg lite kanske. Men ett försök till att förklara hur man mäter kulörer...

/ Stefan <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaha..förstod att det kunde inte vara så enkelt:(
Men eftersom det är en PPG butik så tror jag att dom har den portabla modellen dom jobbar även med standox prod.
ja jag få väl fara dit med mina planaste plåtar å se vad maskinen går för.. /Dr.Novolette <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu har jag lyst av färgen gå in på mitt inlägg om älgläpp så får ni se resultatet.. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar